The aim of this study is to comparatively evaluate the preschool education curricula of Ministry of National Education (2013), Ministry of National Education (2024a), and Ministry of National Education (2024b). The study is a curriculum evaluation study conducted based on the curriculum analysis approach and within the framework of the qualitative research method. Document analysis was used as the data collection tool. The documents used in the study were based on the preschool education curricula of Ministry of National Education (2013), Ministry of National Education (2024a), and Ministry of National Education (2024b). Through the "Preschool Education Curriculum Review Form" developed by the researchers, the curricula were examined in terms of the following dimensions: educational goals, basic principles, core features, developmental areas and periods, and domain-specific skills.Descriptive analysis was used for data analysis. During the descriptive analysis process, the obtained data were thematically classified, examined according to the identified categories, and interpreted within a meaningful whole. The three curricula were analysed by being classified under three main categories: “modified content,” “unchanged content,” and “newly added content.”As a result of the study, it was concluded that these three curricula included word- and sentence-level changes in terms of educational goals, basic principles, core features, developmental areas and periods, and domain-specific skills; that some statements remained exactly the same without any changes; and that new items were added to the curricula.
Century of Türkiye Education Model curricula Preschool Education Curriculum Preschool curriculum evaluation Comparative evaluation
Bu araştırmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı (2013), Millî Eğitim Bakanlığı (2024a) ve Millî Eğitim Bakanlığı (2024b) okul öncesi eğitim programlarını karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir. Araştırma, öğretim programı analizi yaklaşımına dayalı olarak ve nitel araştırma yöntemi doğrultusunda yürütülmüş bir program değerlendirme çalışmasıdır. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi yapılmıştır. Çalışmada temel alınan dokümanlar, Millî Eğitim Bakanlığı (2013), Millî Eğitim Bakanlığı (2024a) ve Millî Eğitim Bakanlığı (2024b) okul öncesi eğitim programlarından yararlanılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen "Okul Öncesi Eğitim Programı İnceleme Formu" aracılığıyla programlar; “eğitimin amaçları, temel ilkeleri, temel özellikleri, gelişim alanları ve dönemleri, gelişim alanları ve alan becerileri” boyutlarında incelenmiştir. Verilerin analizi için betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Betimsel analiz sürecinde elde edilen veriler, tematik olarak sınıflandırılmış; belirlenen kategoriler doğrultusunda incelenmiş ve anlamlı bir bütünlük içerisinde yorumlanmıştır. Üç program, “değişiklik yapılan”, “değişiklik yapılmayan” ve “eklenen yeni içerikler” olmak üzere üç ana başlık altında belirtilen kategoriler doğrultusunda sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; bu üç eğitim programının eğitimin amaçları, temel ilkeleri, temel özellikleri, gelişim alanları ve dönemleri, gelişim alanları ve alan becerileri boyutlarında kelime ve cümle düzeyinde değişiklikler içerdiği; bazı ifadelerin hiç değiştirilmeden aynı biçimde kaldığı ve programlara yeni maddelerin eklendiği sonucuna ulaşılmıştır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları Okul Öncesi Eğitim Programı Okul öncesi program değerlendirmesi Karşılaştırmalı değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Program Değerlendirme, Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |