Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Transformation in Education: A Comparative Evaluation of the MoNE 2013, MoNE (2024a), and MoNE (2024b) Preschool Education Curricula

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 2075 - 2100, 31.08.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1605623

Öz

The aim of this study is to comparatively evaluate the preschool education curricula of Ministry of National Education (2013), Ministry of National Education (2024a), and Ministry of National Education (2024b). The study is a curriculum evaluation study conducted based on the curriculum analysis approach and within the framework of the qualitative research method. Document analysis was used as the data collection tool. The documents used in the study were based on the preschool education curricula of Ministry of National Education (2013), Ministry of National Education (2024a), and Ministry of National Education (2024b). Through the "Preschool Education Curriculum Review Form" developed by the researchers, the curricula were examined in terms of the following dimensions: educational goals, basic principles, core features, developmental areas and periods, and domain-specific skills.Descriptive analysis was used for data analysis. During the descriptive analysis process, the obtained data were thematically classified, examined according to the identified categories, and interpreted within a meaningful whole. The three curricula were analysed by being classified under three main categories: “modified content,” “unchanged content,” and “newly added content.”As a result of the study, it was concluded that these three curricula included word- and sentence-level changes in terms of educational goals, basic principles, core features, developmental areas and periods, and domain-specific skills; that some statements remained exactly the same without any changes; and that new items were added to the curricula.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2023). 2018 ve 2023 hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Kapadokya Eğitim Dergisi, 4(1), 60-69. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3132625 sayfasından erişilmiştir.
  • Akyüz, Y. (2011). Türk eğitim tarihi (34. b.). Pegem Akademi.
  • Ariav, T. (1986). Curriculum analysis and curriculum evaluation: a contrast. Studies in Educational Evaluation, 12(2), 139-147. https://doi.org/10.1016/0191-491X(86)90003-9
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. b.). Pegem Akademi.
  • Cılga, A. (2001). Çocuk hakları ve eğitimi. DHGM: https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/151/acilga.htm sayfasından erişilmiştir.
  • Demirtaş, Z. (2017). Eğitimde program değerlendirme yaklaşımlarına genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 7(4), 756-768. https://doi.org/10.19126/suje.388616
  • Derman, M. T. & Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560-569. https://www.researchgate.net/publication/42637446 sayfasından erişilmiştir.
  • Direk, İ. N. & Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Düşek, G. & Dönmez, B. (2012). Türkiye’de yayımlanan okul öncesi eğitim programları. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 1(1), 68-75. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/401598 sayfasından erişilmiştir.
  • Ertek-Eroğlu, B. & Eker, C. (2024). 2013 ve 2024 yılı okulöncesi eğitim programlarının karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science, 151(151), 391-403. https://doi.org/10.29228/ASOS.75799
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Edge Akademi.
  • Gültekin-Akduman, G. (2016). Okul öncesi eğitimin tanımı ve önemi. G. Uyanık-Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (6. b.) içinde (s.1-16). Nobel.
  • Hall, C. E. (2014). Toward a model of curriculum analysis and evaluation—Beka: A case study from Australia. Nurse Education Today, 34(3), 343-348. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.04,007
  • Köksal, O., Dağal, A. B., & Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Science, 46(4), 379-394. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3395
  • MEB. (2013). Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243-okuloncesi_egitimprogrami.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024a). Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024b). Okul Öncesi Eğitim Programı. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli https://Gorusoneri.Meb.Gov.Tr/?S=08 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024c, Ağustos 14). 2024-2025 eğitim öğretim yılında yürütülecek faaliyetlere ilişkin genelge yayımlandı. https://www.meb.gov.tr/2024-2025-egitim-ogretim-yilinda-yurutulecek-faaliyetlere-iliskin-genelge-yayimlandi/haber/34487/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Print, M. (1993). Curriculum development and design. Allen & Unwin.
  • Sak, R., Şahin-Sak, İ. T., Öneren-Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/Kuje.843306
  • Senemoğlu, N. (1994). Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7827/102906 sayfasından erişilmiştir.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Gazi.
  • Serdaroğlu, H. U. & Bekir, H. (2024). Okul öncesi eğitim programında güncellemeler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 1-29. https://doi.org/10.20493/birtop.1489551
  • Şahin, V. (2012). Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar. N. Avcı & M. Toran (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 49-75). Eğiten.
  • Şıvgın, N. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan eğitim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Denizli ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Taba, H. (1962). Curriculum development: Theory and practice. Harcourt Brace Jovanovıch.
  • Tuğluk, M. N. & Özkan, B. (2019). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim, 1(4), 29-38. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/875766 sayfasından erişilmiştir.
  • Tuğrul, B. (2005). Çocuğun gelişiminde anaokulu eğitiminin önemi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 62, 1-3. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baae/issue/45518/569336 sayfasından erişilmiştir.
  • Türk, İ. C. (2011). Osmanlı Devleti’nde okul öncesi eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 41(192), 160-173. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/36186/406833 sayfasından erişilmiştir.
  • Uyar, A. & Karafil, B. (2024). 2013 okul öncesi eğitim programına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 295-325. https://doi.org/10.51460/baebd.1389529
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk psikolojisi. Remzi.

Eğitimde Dönüşüm: MEB (2013), MEB (2024a) ve MEB (2024b) Okul Öncesi Eğitim Programları’nın Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 2, 2075 - 2100, 31.08.2025
https://doi.org/10.37217/tebd.1605623

Öz

Bu araştırmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı (2013), Millî Eğitim Bakanlığı (2024a) ve Millî Eğitim Bakanlığı (2024b) okul öncesi eğitim programlarını karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir. Araştırma, öğretim programı analizi yaklaşımına dayalı olarak ve nitel araştırma yöntemi doğrultusunda yürütülmüş bir program değerlendirme çalışmasıdır. Veri toplama aracı olarak doküman incelemesi yapılmıştır. Çalışmada temel alınan dokümanlar, Millî Eğitim Bakanlığı (2013), Millî Eğitim Bakanlığı (2024a) ve Millî Eğitim Bakanlığı (2024b) okul öncesi eğitim programlarından yararlanılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen "Okul Öncesi Eğitim Programı İnceleme Formu" aracılığıyla programlar; “eğitimin amaçları, temel ilkeleri, temel özellikleri, gelişim alanları ve dönemleri, gelişim alanları ve alan becerileri” boyutlarında incelenmiştir. Verilerin analizi için betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Betimsel analiz sürecinde elde edilen veriler, tematik olarak sınıflandırılmış; belirlenen kategoriler doğrultusunda incelenmiş ve anlamlı bir bütünlük içerisinde yorumlanmıştır. Üç program, “değişiklik yapılan”, “değişiklik yapılmayan” ve “eklenen yeni içerikler” olmak üzere üç ana başlık altında belirtilen kategoriler doğrultusunda sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; bu üç eğitim programının eğitimin amaçları, temel ilkeleri, temel özellikleri, gelişim alanları ve dönemleri, gelişim alanları ve alan becerileri boyutlarında kelime ve cümle düzeyinde değişiklikler içerdiği; bazı ifadelerin hiç değiştirilmeden aynı biçimde kaldığı ve programlara yeni maddelerin eklendiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2023). 2018 ve 2023 hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Kapadokya Eğitim Dergisi, 4(1), 60-69. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3132625 sayfasından erişilmiştir.
  • Akyüz, Y. (2011). Türk eğitim tarihi (34. b.). Pegem Akademi.
  • Ariav, T. (1986). Curriculum analysis and curriculum evaluation: a contrast. Studies in Educational Evaluation, 12(2), 139-147. https://doi.org/10.1016/0191-491X(86)90003-9
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (19. b.). Pegem Akademi.
  • Cılga, A. (2001). Çocuk hakları ve eğitimi. DHGM: https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/151/acilga.htm sayfasından erişilmiştir.
  • Demirtaş, Z. (2017). Eğitimde program değerlendirme yaklaşımlarına genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 7(4), 756-768. https://doi.org/10.19126/suje.388616
  • Derman, M. T. & Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560-569. https://www.researchgate.net/publication/42637446 sayfasından erişilmiştir.
  • Direk, İ. N. & Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Düşek, G. & Dönmez, B. (2012). Türkiye’de yayımlanan okul öncesi eğitim programları. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 1(1), 68-75. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/401598 sayfasından erişilmiştir.
  • Ertek-Eroğlu, B. & Eker, C. (2024). 2013 ve 2024 yılı okulöncesi eğitim programlarının karşılaştırılması. The Journal of Academic Social Science, 151(151), 391-403. https://doi.org/10.29228/ASOS.75799
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Edge Akademi.
  • Gültekin-Akduman, G. (2016). Okul öncesi eğitimin tanımı ve önemi. G. Uyanık-Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (6. b.) içinde (s.1-16). Nobel.
  • Hall, C. E. (2014). Toward a model of curriculum analysis and evaluation—Beka: A case study from Australia. Nurse Education Today, 34(3), 343-348. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.04,007
  • Köksal, O., Dağal, A. B., & Duman, A. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Science, 46(4), 379-394. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3395
  • MEB. (2013). Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195712275243-okuloncesi_egitimprogrami.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024a). Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/guncellenenokuloncesiegitimprogrami.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024b). Okul Öncesi Eğitim Programı. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli https://Gorusoneri.Meb.Gov.Tr/?S=08 sayfasından erişilmiştir.
  • MEB. (2024c, Ağustos 14). 2024-2025 eğitim öğretim yılında yürütülecek faaliyetlere ilişkin genelge yayımlandı. https://www.meb.gov.tr/2024-2025-egitim-ogretim-yilinda-yurutulecek-faaliyetlere-iliskin-genelge-yayimlandi/haber/34487/tr sayfasından erişilmiştir.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. b.). Sage.
  • Print, M. (1993). Curriculum development and design. Allen & Unwin.
  • Sak, R., Şahin-Sak, İ. T., Öneren-Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/Kuje.843306
  • Senemoğlu, N. (1994). Okul öncesi eğitim programı hangi yeterlikleri kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 21-30. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7827/102906 sayfasından erişilmiştir.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Gazi.
  • Serdaroğlu, H. U. & Bekir, H. (2024). Okul öncesi eğitim programında güncellemeler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 1-29. https://doi.org/10.20493/birtop.1489551
  • Şahin, V. (2012). Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar. N. Avcı & M. Toran (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 49-75). Eğiten.
  • Şıvgın, N. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan eğitim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Denizli ili örneği). (Yüksek Lisans Tezi). http://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Taba, H. (1962). Curriculum development: Theory and practice. Harcourt Brace Jovanovıch.
  • Tuğluk, M. N. & Özkan, B. (2019). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri açısından analizi. Temel Eğitim, 1(4), 29-38. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/875766 sayfasından erişilmiştir.
  • Tuğrul, B. (2005). Çocuğun gelişiminde anaokulu eğitiminin önemi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 62, 1-3. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baae/issue/45518/569336 sayfasından erişilmiştir.
  • Türk, İ. C. (2011). Osmanlı Devleti’nde okul öncesi eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 41(192), 160-173. https://dergipark.org.tr/en/pub/milliegitim/issue/36186/406833 sayfasından erişilmiştir.
  • Uyar, A. & Karafil, B. (2024). 2013 okul öncesi eğitim programına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 295-325. https://doi.org/10.51460/baebd.1389529
  • Yavuzer, H. (2003). Çocuk psikolojisi. Remzi.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Değerlendirme, Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürbüz Ocak 0000-0001-8568-0364

Münevver Yılmaz 0009-0001-6035-8915

Erken Görünüm Tarihi 30 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2024
Kabul Tarihi 24 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ocak, G., & Yılmaz, M. (2025). Eğitimde Dönüşüm: MEB (2013), MEB (2024a) ve MEB (2024b) Okul Öncesi Eğitim Programları’nın Karşılaştırmalı Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 23(2), 2075-2100. https://doi.org/10.37217/tebd.1605623

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı