This study aimed to develop a Braille Achievement Test for sighted individuals and conduct a validity and reliability study. Within the scope of the study, survey design, one of the quantitative research methods, was used. The researchers collected from a total of 214 university students. These students were treated as two separate study groups. A Braille Achievement Test consisting of 41 items was prepared to be applied to the students in the study. In determining the items in the Braille Achievement Test, the researchers reviewed the literature, reviewed related research, and prepared a specification table. This test was administered to 110 students in the first study group, and the items were analyzed using the data obtained. The analysis results were presented to the expert, and the researchers received feedback to remove 11 items from the test. Then, for the remaining 30 items, the researchers repeated the analysis with the data obtained from 104 students in the second study group. As a result of the study, the validity and reliability proofs of the 30-item Braille Achievement Test were obtained, and the researchers finalized the achievement test. The average item difficulty of the developed achievement test was calculated as 0.41, and the average item discrimination was calculated as 0.51. The KR-20 coefficient was calculated as the reliability coefficient and was estimated as 0.92. The researchers discussed the results obtained based on the literature, and suggestions were made for practitioners.
Braille Achievement test Sighted individuals Special education Visual impairment
Bu çalışmada, gören bireylere yönelik Braille Başarı Testi’nin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında, nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın verileri toplam 214 üniversite öğrencisinden toplanmıştır. Söz konusu öğrenciler iki ayrı çalışma grubu olarak ele alınmıştır. Çalışmada öğrencilere uygulanmak üzere 41 maddeden oluşan Braille Başarı Testi hazırlanmıştır. Braille Başarı Testi’nde yer alan maddelerin belirlenmesinde alanyazın incelenmiş, ilgili araştırmalar gözden geçirilmiş ve bir belirtke tablosu hazırlanmıştır. Hazırlanan bu test birinci çalışma grubunda yer alan 110 öğrenciye uygulanmış ve elde edilen veriler ile madde analizleri yapılmıştır. Ulaşılan analiz sonuçları uzman görüşüne sunulmuş ve testteki 11 maddenin testten çıkarılmasına yönelik geri bildirim alınmıştır. Sonrasında geriye kalan 30 madde için ikinci çalışma grubundaki 104 öğrenci üzerinden elde edilen veriler ile analizler tekrar edilmiştir. Çalışmanın sonucunda 30 maddelik Braille Başarı Testi’nin geçerlik ve güvenirlik kanıtları elde edilmiş ve başarı testine nihai şekli verilmiştir. Geliştirilen başarı testinin ortalama madde güçlüğü 0,41, ortalama madde ayırt ediciliği 0,51 olarak hesaplanmıştır. Güvenirlik katsayısı olarak KR-20 katsayısı hesaplanmış ve 0,92 olarak kestirilmiştir. Elde edilen sonuçlar alanyazına dayalı tartışılmış ve uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Braille Başarı testi Gören bireyler Özel eğitim Görme yetersizliği
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer), Görme Engelli Eğitimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 2 |