Research Article
BibTex RIS Cite

Ziyaretçi deneyimleri üzerine nitel bir araştırma: Gökgöl Mağarası örneği

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 184 - 198, 30.06.2025
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1563257

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Gökgöl Mağarası’nı ziyaret eden kişilerin deneyimlerini etkileyen olumlu ve olumsuz faktörleri belirlemektir. Araştırma kapsamında, TripAdvisor web sitesinde Gökgöl Mağarası hakkında yapılmış 130 olumlu ve olumsuz yorum içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Verilerin analizi, MAXQDA programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Analiz sürecinde en sık tekrar eden kelimeler tespit edilmiş ve bu kelimeler kullanılarak bir kelime bulutu oluşturulmuştur. Araştırmada Gökgöl Mağarası’na ilişkin ziyaretçi deneyimlerini analiz etmek amacıyla 2 ana tema belirlenmiştir. Olumlu görüşler ana teması altında 7 alt tema ve 156 kod tespit edilmiştir. Bu alt temalar sırasıyla doğal oluşumlar, ışıklandırma, yürüyüş yolu ve platformlar, etkileyici atmosfer, kolay ulaşım, aile dostu deneyim ve mekânın temizliği olarak belirlenmiştir. Olumsuz görüşler ana teması altında ise 6 alt tema ve 71 kod yer almaktadır. Bu alt temalar; sıcaklık ve giyim uyarıları, dar geçişler ve hareket kısıtlılığı, sosyal tesis eksikliği, giriş ücreti ve ücretlendirme, bakım eksikliği ve tabela sorunları olarak tanımlanmıştır. Olumlu görüşlerde en sık "ışıklandırma" (n=46) ve "etkileyici atmosfer" (n=32) yer almakta, bunları "doğal oluşumlar" (n=30) ve "yürüyüş yolu ve platformlar" (n=22) takip etmektedir. Olumsuz görüşler kapsamında ise ziyaretçiler tarafından en sık dile getirilen kodlar "sıcaklık ve giyim uyarıları" (n=34) ile "dar geçişler ve hareket kısıtlılığı" (n=13) olarak tespit edilmiştir. Araştırmanın bulguları doğrultusunda ilgili kurum ve kuruluşlara çeşitli iyileştirme önerileri sunulmuştur.

References

  • Akca, H., Sayili, M., & Cafri, R. (2016). Analysing expenditure of same-day visitors in cave tourism: The case of Turkey. Tourism Economics, 22(1), 47-55. https://doi.org/10.5367/te.2014.0413.
  • Arpacı, Ö., Zengin, B., & Batman, O. (2012). Karamanın mağara turizmi potansiyeli ve turizm açısından kullanılabilirliği. KMÜ Sosyal ve Ekonomık Araştırmalar Dergisi, 14(23), 59-64.
  • Atsan, M., & Çetinsöz, B. C. (2019). Mağara turizmini tercih eden turistleri motive eden faktörler: Aynalıgöl (Gilindire) mağarasına yönelik bir içerik analizi. Journal of Tourism Theory and Research, 5(2), 260-272. https://doi.org/10.24288/jttr.526951
  • Ayeh, J. K., Au, N., & Law, R. (2013). Do we believe in TripAdvisor?: Examining credibility perceptions and online travelers’ attitude toward using user-generated content. Journal of Travel Research, 52(4), 437–452. https://doi.org/10.1177/0047287512475217
  • Aylan, S. (2019). Ulubey kanyonlarına yönelik sosyal medyada yapılan ziyaretçi yorumlarının içerik analizi: TripAdvisor.com örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 2582– 2598. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.488
  • Aylan, S., & Kaya, İ. (2020). Bir hüzün turizmi destinasyonu olarak Ulucanlar Cezaevi Müzesi ziyaretçilerinin elektronik yorumlarının içerik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 488-504. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.32
  • Batman, O., & Eraslan, İ. (2007). Spor turizmi, In M. Bulu & İ. Eraslan (Eds.), Sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmede turizm sektörü sektörel stratejiler ve uygulamalar, pp. 198-221. İstanbul: URAK.
  • Bekdemir, Ü., Sever, R., Uzun, A., & Elmacı, S. (2004). Yıldızkaya mağarası. Doğu Coğrafya Dergisi, 9(12), 309-324. https://doi.org/ 10.17719/jisr.20154115049
  • Bigne, J. E., Andreu, L. & Gnoth, J. (2005). The Theme Park Experience: An Analysis of Pleasure, Arousal and Satisfaction, Tourism Managment, 26, 833-844.
  • Brida, J. G., Disegna, M., & Vachkova, T. (2013). Visitor satisfaction at the museum: Italian versus foreign visitors. BEMPS – Bozen Economics & Management Paper Series, 2, 1-25.
  • Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet—The state of eTourism research. Tourism Management, 29(4), 609–623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
  • Buluk, B., & Boz, M. (2016). Online seyahat acenteleri aracılığıyla seyahat satın almada turist memnuniyeti: İstanbul örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 504-529. https://doi.org/ 10.14230/joiss266
  • Cenni, I., & Goethals, P. (2017). Negative hotel reviews on TripAdvisor: A cross-linguistic analysis. Discourse, Context & Media, 16, 22-30. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.01.004
  • Ceylan, S. (2007). Zeytintaşı mağarası (Serik-Antalya). Doğu Coğrafya Dergisi, 12(17), 223-242.
  • Ceylan, S., & Demirkaya, H. (2006). Dim Mağarasının (Alanya) kaynak değerleri, turizmde kullanımı ve sürdürülebilirliği. Doğu Coğrafya Dergisi, 11(15), 1-15.
  • Cigna, A.A., & Forti, P. (2013). Caves: The most important geotouristic feature in the world. Tourism and Karst Areas, 6(1), 9-26.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46.
  • Çakmak, T. F. (2021). Zonguldak ilinin endüstriyel miras turizmi üzerine bir tur rotası. Turist Rehberliği Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 150-161.
  • Çelikoğlu, Ş., & Atış, E. (2015). Gürcüoluk mağarası ve turizm potansiyeli. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 682-691. https://doi.org/10.17719/jisr.20154115049
  • Çolak, B. (2012). Gökçöl mağarası duraylılığının analitik ve sayısal çözümleme yöntemleriyle değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Maden Mühendisliği Anabilim Dalı, Zonguldak.
  • Çuhadar, Y., & Coşkun, İ. O. (2022). Kırsal turizm faaliyetlerinin yöre halkının ekonomik refahına etkisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(2), 799-818.
  • Dinçer, M. Z., & Alrawadieh, Z. (2017). Negative word of mouth in the hotel industry: A content analysis of online reviews on luxury hotels in Jordan. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(8), 785-804.
  • Doorne, S. (2000). Caves, cultures and crowds: Carrying capacity meets consumer sovereignty. Journal of Sustainable Tourism, 8(2), 116-130.
  • Duval, M. (2007). Tourism and preservation policies in karst areas: Comparison between the Škocjan caves (Slovenia) and the Ardèche Gorge (France). Acta Carsologica, 35(2), 23-35.
  • Faille, A., Bourdeau, C., & Deharveng, L. (2015). Weak impact of tourism activities on biodiversity in a subterranean hotspot of endemism and its implications for the conservation of cave fauna. Insect Conservation and Diversity, 8(3), 205-215.
  • Filieri, R., & McLeay, F. (2014). E-WOM and accommodation: An analysis of the factors that influence travelers’ adoption of information from online reviews. Journal of Travel Research, 53(1), 44–57. https://doi.org/10.1177/0047287513481274
  • Filieri, R., Hofacker, C.F., & Alguezaui, S. (2018). What makes information in online consumer reviews diagnostic over time? The role of review relevancy, factuality, currency, source credibility, and ranking score. Computers in Human Behavior, 80, 122-131.
  • Gretzel, U., & Yoo, K. H. (2008). Use and impact of online travel reviews. In Information and Communication Technologies in Tourism 2008 (pp. 35–46). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-211-77280-5_4
  • Görmez, F., ve İşçen, M. (2020). Mağara turizmine yönelik ziyaretçi deneyimlerinin incelenmesi: Burdur İnsuyu Mağarası örneği. Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 2(3), 166-176. https://doi.org/10.33793/sosguz.
  • Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 132–140. https://doi.org/10.1086/208906.
  • Hosany, S. ve Gilbert, D. (2010). Measuring Tourists‟ Emotional Experiences Toward Hedonic Holiday Destinations. Journal of Travel Research, 49(4): 513-526.
  • Jeong, J.-H., & Lee, K.-H. (2006). The physical environment in museums and its effects on visitors’ satisfaction. Building and Environment, 41(7), 963–969.
  • Karadeniz, V., Çelikoğlu, Ş., & Akpınar, E. (2009). Gökgöl Mağarası ve turizm potansiyeli. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(8), 1621-1641.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kim, D., & Perdue, R. R. (2011). The influence of image on destination attractiveness. Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(3), 225-239
  • Kim, S. S., Kim, M., Park, J., & Guo, Y. (2008). Cave tourism: Tourists' characteristics, motivations to visit, and the segmentation of their behavior. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 13(3), 299-318.
  • Kim, B., Kim, S., & Heo, C. Y. (2016). Analysis of satisfiers and dissatisfiers in online hotel reviews on social media. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(9), 1915–1936. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2015-0177
  • Knežević, R., & Žiković, R. G. (2011). Analysis of the condition and development opportunities of cave tourism in Primorsko-Goranska County. Turizam, 15(1), 11-25.
  • Koçan, N. (2012). Karaca Mağarası’nın (Gümüşhane) alternatif turizm kapsamında değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 37-44.
  • Kodaş, D. (2024). Nevşehir Kentindeki Kapadokya Mağara Otellerine Yönelik Hatırlanabilir Misafir Deneyimlerinin İncelenmesi. Kent Akademisi, 17(6), 2103-2114. https://doi.org/10.35674/kent.1491092.
  • Kültür Portalı. (2024, Ağustos). Gökgöl Mağarası, https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/zonguldak/gezilecekyer/gokgol-magarasi, Erişim Tarihi: 18.08.2024.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lee, J., Benjamin, S., & Childs, M. (2022). Unpacking the emotions behind TripAdvisor travel reviews: The case study of Gatlinburg, Tennessee. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 23(2), 347-364.
  • Lobo, H. A. S. (2015). Tourist carrying capacity of Santana cave (PETAR-SP, Brazil): A new method based on a critical atmospheric parameter. Tourism Management Perspectives, 16, 67-75.
  • Lobo, H. A. S., & Moretti, E. C. (2009). Tourism in caves and the conservation of the speleological heritage: The case of Serra da Bodoquena (Mato Grosso do Sul State, Brazil). Acta Carsologica, 38(2-3), 265-276.
  • MAXQDA. (2024, Ağustos). MAXQDA. Maxoda https://www.maxqda.com/tr#, Erişim Tarihi: 21.08.2024.
  • Morgan, N. J., Pritchard, A., & Piggot, R. (2003). Destination branding and the role of the stakeholders: The case of New Zealand. Journal of Vacation Marketing, 9(3), 285–299.
  • Narangajavana, Y., Fiol, L. J. C., Tena, M. Á. M., Artola, R. M. R., & García, J. S. (2017). The influence of social media in creating expectations. An empirical study for a tourist destination. Annals of Tourism Research, 65, 60-70.
  • Nazik, L., Mengi, H., Özel, E., Bircan, A., & Beydeş, S. (1995). Zonguldak yakın çevresinin doğal mağaraları. MTA Raporu, Derleme No: 9764, Ankara.
  • Nilashi, M., Ibrahim, O., Yadegaridehkordi, E., Samad, S., Akbari, E., & Alizadeh, A. (2018). Travelers decision making using online review in social network sites: A case on TripAdvisor. Journal of Computational Science, 28, 168-179.
  • Niu, R. H., & Fan, Y. (2018). An exploratory study of online review management in hospitality services. Journal of Service Theory and Practice, 28(4), 496-520. https://doi.org/10.1108/JSTP-11-2016-0205.
  • Novas, N., Gazquez, J., MacLennan, J., García, R., Fernandez-Ros, M., & Manzano-Agugliaro, F. (2017). A real-time underground environment monitoring system for sustainable tourism of caves. Journal of Cleaner Production, 142, 2707-2721.
  • Ongun, U., Kervankıran, İ., & Çuhadar, M. (2021). Kültür ve kırsal turizm destinasyonlarına yönelik çevrimiçi yorumlarının incelenmesi: Şirince Köyü örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 219-235.
  • Oral, S., & Çelik, A. (2013). Türkiye’yi ziyaret eden turistlerin estetik deneyimleri üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), 170-190.
  • Ozansoy, C., & Mengi, H. (2006). Mağara bilimi ve mağaracılık. TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Öcal, T., & Özcan, F. (2013). Çamlık Mağaraları ve turizm potansiyeli. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 423-443.
  • Ödemiş, M. (2024). Gastronomic image of Turkish baklava: analyzing user reviews on TripAdvisor. Tourism and Recreation, 6(1), 208-217. https://dergipark.org.tr/tourismandrecreation
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özen, İ. A. (2021). Evaluation of tourist reviews on TripAdvisor for the protection of the world heritage sites: Text mining approach. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 6(1), 37-46.
  • Özşahin, E. (2013). Çan Mağarası’nın jeomorfolojik özellikler ve doğal risk açısından değerlendirilmesi (Harbiye-Antakya/Hatay). Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 135-154.
  • Özşahin, E., & Kaymaz, Ç. K. (2014). Gilindire (Aynalıgöl) Mağarası’nın turizm potansiyeli (Aydıncık, Mersin). Doğu Coğrafya Dergisi, 19(31), 145-166.
  • Pavlovich, K. (2003). The evolution and transformation of a tourism destination network: The Waitomo caves, New Zealand. Tourism Management, 24(2), 203-216.
  • Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
  • Pingbin, J., Zhiwei, F., & Maosheng, B. (2012). Karst cave tourism system in Zhejiang Province based on resource regional analysis. Chinese Geographical Science, 22(4), 496-506.
  • Pulido-Bosch, A., Martin-Rosales, W., López-Chicano, M., Rodriguez-Navarro, C. M., & Vallejos, A. (1997). Human impact in a tourist karstic cave (Aracena, Spain). Environmental Geology, 31(3-4), 142-149.
  • Rachmawati, E., & Sunkar, A. (2013). Consumer-based cave travel and tourism market characteristics in West Java, Indonesia. Tourism and Karst Areas, 6(1), 57-71.
  • Rindam, M. (2014). Cave tourism: The potential of Asar cave as a natural tourism asset at Lenggong Valley, Perak. SHS Web of Conferences EDP Sciences, 12, 1-9.
  • Russell, M. J., & MacLean, V. L. (2008). Management issues in a Tasmanian tourist cave: Potential microclimatic impacts of cave modifications. Journal of Environmental Management, 87(3), 474-483.
  • Šebela, S., & Turk, J. (2014). Sustainable use of the Predjama Cave (Slovenia) and possible scenarios related to anticipated major increases in tourist numbers. Tourism Management Perspectives, 10, 37-45.
  • Sever, R. (2008). Polat Mağarası ve turizm potansiyeli (Doğanşehir-Malatya). Doğu Coğrafya Dergisi, 13(19), 251-266.
  • Sop, S. A., Ongun, U., & Abalı, R. (2020). Müze deneyimini etkileyen unsurlar: Çevrimiçi yorumlar üzerine nitel bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1123-1138.
  • Soykan, F., Karadeniz, N., & Soykan, E. (2008). The role of caves in nature tourism: A case study from Turkey. Tourism Geographies, 10(1), 72–85. https://doi.org/10.1080/14616680701825244
  • Soykan, A., Efe, R., Sönmez, S., & Cürebal, I. (2008). Balıkesir ilinin mağara turizm potansiyeli. 3. Ulusal Balıkesir Turizm Kongresi. 17–19 Nisan 2008, 393-400, Balıkesir
  • Şahin, E., & Baştopuz, M. (2021). Evaluation of love brands in Turkey with word association test in the scope of Twitter during the coronavirus period. Pamukkale University Journal of Business Research, 8(2), 326-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/piar.
  • Şahin, H., Çolakoğlu, O. E., Kılıçdere, S., & Atay, H. (2020). Investigation of social media reviews for 5 star hotel businesses in Kuşadası. Tourism and Recreation, 2, 103-110.
  • Sparks, B. A., Perkins, H. E., & Buckley, R. (2013). Online travel reviews as persuasive communication: The effects of content type, source, and certification logos on consumer behavior. Tourism Management, 39, 1-9.
  • Taşkın, M., & Akçay, S. (2019). Torunlarına bakan büyükannelerin deneyimlerine ilişkin nitel bir araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 583-606.
  • Ulusan, Y., & Batman, O. (2010). Alternatif Turizm Çeşitlerinin Konya Turizmine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(23), 243-260.
  • Usta, Ö. (2008). Turizm genel ve yapısal yaklaşım. Detay Yayıncılık: Ankara
  • VisitZonguldak, (2024, Ağustos). Gökgöl Mağarası. https://www.visitzonguldak.com/place/gokgol-magarasi, Erişim Tarihi: 18.08.2024.
  • Wanhill, S. (2000). Mines—a tourist attraction: Coal mining in industrial South Wales. Journal of Travel Research, 39(1), 60-69.
  • Wasti, D., & Acharya, P. R. (2011). Cave tourism: An emergent opportunity: A case study in caves of Pokhara sub-metropolitan city, Nepal. Paper presented at the Asian Trans-Disciplinary Karst Conference 2011, Yogyakarta, Indonesia.
  • Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2022). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management, 90, 104485. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104485
  • Yozcu, S. (2020). Türkiye mağara turizmine yönelik bir değerlendirme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1493-1508.
  • Zhang, W., Yu, C., & Meng, W. (2007). Opinion retrieval from blogs. In Proceedings of the Sixteenth ACM Conference on Information and Knowledge Management (pp. 513-516). Lisbon, Portugal.
  • Zonguldak Valiliği. (2024, Ağustos). Gökgöl Mağarası, http://www.zonguldak.gov.tr/gokgol-magarasii, Erişim Tarihi: 18.08.2024.

A qualitative research on visitor experiences: The case of Gökgöl Cave

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 184 - 198, 30.06.2025
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1563257

Abstract

The objective of this study is to ascertain the positive and negative factors that influence the experiences of individuals who visit Gökgöl Cave. In the course of the research, the content analysis method was employed to analyse 130 positive and negative comments about Gökgöl Cave on the TripAdvisor website. The data were subjected to analysis using MAXQDA software. In the course of the analysis, the most frequently occurring words were identified, and a word cloud was constructed based on these words. The study identified two principal themes for the analysis of visitor experiences of Gökgöl Cave. Seven sub-themes and 156 codes were identified under the main theme of positive views. The sub-themes were identified as follows: natural formations, lighting, walking paths and platforms, impressive atmosphere, ease of access, family-friendly experience, and cleanliness of the place. A total of six sub-themes and 71 codes were identified under the main theme of negative opinions. These sub-themes were defined as follows: temperature and clothing warnings; narrow passages and restricted movement; lack of social facilities; entrance fee and pricing; and lack of maintenance and signage problems. The most frequently expressed positive views were related to lighting (n = 46) and the impressive atmosphere (n = 32), followed by natural formations (n = 30) and walkways and platforms (n = 22). With regard to the negative opinions expressed, the most frequently mentioned codes by visitors were 'temperature and clothing warnings' (n = 34) and 'narrow passages and restricted movement' (n = 13). In line with the findings of the research, a number of suggestions for improvement were presented to the relevant institutions and organisations.

References

  • Akca, H., Sayili, M., & Cafri, R. (2016). Analysing expenditure of same-day visitors in cave tourism: The case of Turkey. Tourism Economics, 22(1), 47-55. https://doi.org/10.5367/te.2014.0413.
  • Arpacı, Ö., Zengin, B., & Batman, O. (2012). Karamanın mağara turizmi potansiyeli ve turizm açısından kullanılabilirliği. KMÜ Sosyal ve Ekonomık Araştırmalar Dergisi, 14(23), 59-64.
  • Atsan, M., & Çetinsöz, B. C. (2019). Mağara turizmini tercih eden turistleri motive eden faktörler: Aynalıgöl (Gilindire) mağarasına yönelik bir içerik analizi. Journal of Tourism Theory and Research, 5(2), 260-272. https://doi.org/10.24288/jttr.526951
  • Ayeh, J. K., Au, N., & Law, R. (2013). Do we believe in TripAdvisor?: Examining credibility perceptions and online travelers’ attitude toward using user-generated content. Journal of Travel Research, 52(4), 437–452. https://doi.org/10.1177/0047287512475217
  • Aylan, S. (2019). Ulubey kanyonlarına yönelik sosyal medyada yapılan ziyaretçi yorumlarının içerik analizi: TripAdvisor.com örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4), 2582– 2598. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.488
  • Aylan, S., & Kaya, İ. (2020). Bir hüzün turizmi destinasyonu olarak Ulucanlar Cezaevi Müzesi ziyaretçilerinin elektronik yorumlarının içerik analizi. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 488-504. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.32
  • Batman, O., & Eraslan, İ. (2007). Spor turizmi, In M. Bulu & İ. Eraslan (Eds.), Sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmede turizm sektörü sektörel stratejiler ve uygulamalar, pp. 198-221. İstanbul: URAK.
  • Bekdemir, Ü., Sever, R., Uzun, A., & Elmacı, S. (2004). Yıldızkaya mağarası. Doğu Coğrafya Dergisi, 9(12), 309-324. https://doi.org/ 10.17719/jisr.20154115049
  • Bigne, J. E., Andreu, L. & Gnoth, J. (2005). The Theme Park Experience: An Analysis of Pleasure, Arousal and Satisfaction, Tourism Managment, 26, 833-844.
  • Brida, J. G., Disegna, M., & Vachkova, T. (2013). Visitor satisfaction at the museum: Italian versus foreign visitors. BEMPS – Bozen Economics & Management Paper Series, 2, 1-25.
  • Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet—The state of eTourism research. Tourism Management, 29(4), 609–623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
  • Buluk, B., & Boz, M. (2016). Online seyahat acenteleri aracılığıyla seyahat satın almada turist memnuniyeti: İstanbul örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 504-529. https://doi.org/ 10.14230/joiss266
  • Cenni, I., & Goethals, P. (2017). Negative hotel reviews on TripAdvisor: A cross-linguistic analysis. Discourse, Context & Media, 16, 22-30. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.01.004
  • Ceylan, S. (2007). Zeytintaşı mağarası (Serik-Antalya). Doğu Coğrafya Dergisi, 12(17), 223-242.
  • Ceylan, S., & Demirkaya, H. (2006). Dim Mağarasının (Alanya) kaynak değerleri, turizmde kullanımı ve sürdürülebilirliği. Doğu Coğrafya Dergisi, 11(15), 1-15.
  • Cigna, A.A., & Forti, P. (2013). Caves: The most important geotouristic feature in the world. Tourism and Karst Areas, 6(1), 9-26.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46.
  • Çakmak, T. F. (2021). Zonguldak ilinin endüstriyel miras turizmi üzerine bir tur rotası. Turist Rehberliği Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 150-161.
  • Çelikoğlu, Ş., & Atış, E. (2015). Gürcüoluk mağarası ve turizm potansiyeli. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 682-691. https://doi.org/10.17719/jisr.20154115049
  • Çolak, B. (2012). Gökçöl mağarası duraylılığının analitik ve sayısal çözümleme yöntemleriyle değerlendirilmesi, Yüksek lisans tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Maden Mühendisliği Anabilim Dalı, Zonguldak.
  • Çuhadar, Y., & Coşkun, İ. O. (2022). Kırsal turizm faaliyetlerinin yöre halkının ekonomik refahına etkisi. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5(2), 799-818.
  • Dinçer, M. Z., & Alrawadieh, Z. (2017). Negative word of mouth in the hotel industry: A content analysis of online reviews on luxury hotels in Jordan. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(8), 785-804.
  • Doorne, S. (2000). Caves, cultures and crowds: Carrying capacity meets consumer sovereignty. Journal of Sustainable Tourism, 8(2), 116-130.
  • Duval, M. (2007). Tourism and preservation policies in karst areas: Comparison between the Škocjan caves (Slovenia) and the Ardèche Gorge (France). Acta Carsologica, 35(2), 23-35.
  • Faille, A., Bourdeau, C., & Deharveng, L. (2015). Weak impact of tourism activities on biodiversity in a subterranean hotspot of endemism and its implications for the conservation of cave fauna. Insect Conservation and Diversity, 8(3), 205-215.
  • Filieri, R., & McLeay, F. (2014). E-WOM and accommodation: An analysis of the factors that influence travelers’ adoption of information from online reviews. Journal of Travel Research, 53(1), 44–57. https://doi.org/10.1177/0047287513481274
  • Filieri, R., Hofacker, C.F., & Alguezaui, S. (2018). What makes information in online consumer reviews diagnostic over time? The role of review relevancy, factuality, currency, source credibility, and ranking score. Computers in Human Behavior, 80, 122-131.
  • Gretzel, U., & Yoo, K. H. (2008). Use and impact of online travel reviews. In Information and Communication Technologies in Tourism 2008 (pp. 35–46). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-211-77280-5_4
  • Görmez, F., ve İşçen, M. (2020). Mağara turizmine yönelik ziyaretçi deneyimlerinin incelenmesi: Burdur İnsuyu Mağarası örneği. Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 2(3), 166-176. https://doi.org/10.33793/sosguz.
  • Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: Consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of Consumer Research, 9(2), 132–140. https://doi.org/10.1086/208906.
  • Hosany, S. ve Gilbert, D. (2010). Measuring Tourists‟ Emotional Experiences Toward Hedonic Holiday Destinations. Journal of Travel Research, 49(4): 513-526.
  • Jeong, J.-H., & Lee, K.-H. (2006). The physical environment in museums and its effects on visitors’ satisfaction. Building and Environment, 41(7), 963–969.
  • Karadeniz, V., Çelikoğlu, Ş., & Akpınar, E. (2009). Gökgöl Mağarası ve turizm potansiyeli. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(8), 1621-1641.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kim, D., & Perdue, R. R. (2011). The influence of image on destination attractiveness. Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(3), 225-239
  • Kim, S. S., Kim, M., Park, J., & Guo, Y. (2008). Cave tourism: Tourists' characteristics, motivations to visit, and the segmentation of their behavior. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 13(3), 299-318.
  • Kim, B., Kim, S., & Heo, C. Y. (2016). Analysis of satisfiers and dissatisfiers in online hotel reviews on social media. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(9), 1915–1936. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2015-0177
  • Knežević, R., & Žiković, R. G. (2011). Analysis of the condition and development opportunities of cave tourism in Primorsko-Goranska County. Turizam, 15(1), 11-25.
  • Koçan, N. (2012). Karaca Mağarası’nın (Gümüşhane) alternatif turizm kapsamında değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 37-44.
  • Kodaş, D. (2024). Nevşehir Kentindeki Kapadokya Mağara Otellerine Yönelik Hatırlanabilir Misafir Deneyimlerinin İncelenmesi. Kent Akademisi, 17(6), 2103-2114. https://doi.org/10.35674/kent.1491092.
  • Kültür Portalı. (2024, Ağustos). Gökgöl Mağarası, https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/zonguldak/gezilecekyer/gokgol-magarasi, Erişim Tarihi: 18.08.2024.
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lee, J., Benjamin, S., & Childs, M. (2022). Unpacking the emotions behind TripAdvisor travel reviews: The case study of Gatlinburg, Tennessee. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 23(2), 347-364.
  • Lobo, H. A. S. (2015). Tourist carrying capacity of Santana cave (PETAR-SP, Brazil): A new method based on a critical atmospheric parameter. Tourism Management Perspectives, 16, 67-75.
  • Lobo, H. A. S., & Moretti, E. C. (2009). Tourism in caves and the conservation of the speleological heritage: The case of Serra da Bodoquena (Mato Grosso do Sul State, Brazil). Acta Carsologica, 38(2-3), 265-276.
  • MAXQDA. (2024, Ağustos). MAXQDA. Maxoda https://www.maxqda.com/tr#, Erişim Tarihi: 21.08.2024.
  • Morgan, N. J., Pritchard, A., & Piggot, R. (2003). Destination branding and the role of the stakeholders: The case of New Zealand. Journal of Vacation Marketing, 9(3), 285–299.
  • Narangajavana, Y., Fiol, L. J. C., Tena, M. Á. M., Artola, R. M. R., & García, J. S. (2017). The influence of social media in creating expectations. An empirical study for a tourist destination. Annals of Tourism Research, 65, 60-70.
  • Nazik, L., Mengi, H., Özel, E., Bircan, A., & Beydeş, S. (1995). Zonguldak yakın çevresinin doğal mağaraları. MTA Raporu, Derleme No: 9764, Ankara.
  • Nilashi, M., Ibrahim, O., Yadegaridehkordi, E., Samad, S., Akbari, E., & Alizadeh, A. (2018). Travelers decision making using online review in social network sites: A case on TripAdvisor. Journal of Computational Science, 28, 168-179.
  • Niu, R. H., & Fan, Y. (2018). An exploratory study of online review management in hospitality services. Journal of Service Theory and Practice, 28(4), 496-520. https://doi.org/10.1108/JSTP-11-2016-0205.
  • Novas, N., Gazquez, J., MacLennan, J., García, R., Fernandez-Ros, M., & Manzano-Agugliaro, F. (2017). A real-time underground environment monitoring system for sustainable tourism of caves. Journal of Cleaner Production, 142, 2707-2721.
  • Ongun, U., Kervankıran, İ., & Çuhadar, M. (2021). Kültür ve kırsal turizm destinasyonlarına yönelik çevrimiçi yorumlarının incelenmesi: Şirince Köyü örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 219-235.
  • Oral, S., & Çelik, A. (2013). Türkiye’yi ziyaret eden turistlerin estetik deneyimleri üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(4), 170-190.
  • Ozansoy, C., & Mengi, H. (2006). Mağara bilimi ve mağaracılık. TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Öcal, T., & Özcan, F. (2013). Çamlık Mağaraları ve turizm potansiyeli. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 423-443.
  • Ödemiş, M. (2024). Gastronomic image of Turkish baklava: analyzing user reviews on TripAdvisor. Tourism and Recreation, 6(1), 208-217. https://dergipark.org.tr/tourismandrecreation
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özen, İ. A. (2021). Evaluation of tourist reviews on TripAdvisor for the protection of the world heritage sites: Text mining approach. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 6(1), 37-46.
  • Özşahin, E. (2013). Çan Mağarası’nın jeomorfolojik özellikler ve doğal risk açısından değerlendirilmesi (Harbiye-Antakya/Hatay). Doğu Coğrafya Dergisi, 18(29), 135-154.
  • Özşahin, E., & Kaymaz, Ç. K. (2014). Gilindire (Aynalıgöl) Mağarası’nın turizm potansiyeli (Aydıncık, Mersin). Doğu Coğrafya Dergisi, 19(31), 145-166.
  • Pavlovich, K. (2003). The evolution and transformation of a tourism destination network: The Waitomo caves, New Zealand. Tourism Management, 24(2), 203-216.
  • Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy. Harvard Business Review, 76(4), 97-105.
  • Pingbin, J., Zhiwei, F., & Maosheng, B. (2012). Karst cave tourism system in Zhejiang Province based on resource regional analysis. Chinese Geographical Science, 22(4), 496-506.
  • Pulido-Bosch, A., Martin-Rosales, W., López-Chicano, M., Rodriguez-Navarro, C. M., & Vallejos, A. (1997). Human impact in a tourist karstic cave (Aracena, Spain). Environmental Geology, 31(3-4), 142-149.
  • Rachmawati, E., & Sunkar, A. (2013). Consumer-based cave travel and tourism market characteristics in West Java, Indonesia. Tourism and Karst Areas, 6(1), 57-71.
  • Rindam, M. (2014). Cave tourism: The potential of Asar cave as a natural tourism asset at Lenggong Valley, Perak. SHS Web of Conferences EDP Sciences, 12, 1-9.
  • Russell, M. J., & MacLean, V. L. (2008). Management issues in a Tasmanian tourist cave: Potential microclimatic impacts of cave modifications. Journal of Environmental Management, 87(3), 474-483.
  • Šebela, S., & Turk, J. (2014). Sustainable use of the Predjama Cave (Slovenia) and possible scenarios related to anticipated major increases in tourist numbers. Tourism Management Perspectives, 10, 37-45.
  • Sever, R. (2008). Polat Mağarası ve turizm potansiyeli (Doğanşehir-Malatya). Doğu Coğrafya Dergisi, 13(19), 251-266.
  • Sop, S. A., Ongun, U., & Abalı, R. (2020). Müze deneyimini etkileyen unsurlar: Çevrimiçi yorumlar üzerine nitel bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1123-1138.
  • Soykan, F., Karadeniz, N., & Soykan, E. (2008). The role of caves in nature tourism: A case study from Turkey. Tourism Geographies, 10(1), 72–85. https://doi.org/10.1080/14616680701825244
  • Soykan, A., Efe, R., Sönmez, S., & Cürebal, I. (2008). Balıkesir ilinin mağara turizm potansiyeli. 3. Ulusal Balıkesir Turizm Kongresi. 17–19 Nisan 2008, 393-400, Balıkesir
  • Şahin, E., & Baştopuz, M. (2021). Evaluation of love brands in Turkey with word association test in the scope of Twitter during the coronavirus period. Pamukkale University Journal of Business Research, 8(2), 326-345. https://dergipark.org.tr/tr/pub/piar.
  • Şahin, H., Çolakoğlu, O. E., Kılıçdere, S., & Atay, H. (2020). Investigation of social media reviews for 5 star hotel businesses in Kuşadası. Tourism and Recreation, 2, 103-110.
  • Sparks, B. A., Perkins, H. E., & Buckley, R. (2013). Online travel reviews as persuasive communication: The effects of content type, source, and certification logos on consumer behavior. Tourism Management, 39, 1-9.
  • Taşkın, M., & Akçay, S. (2019). Torunlarına bakan büyükannelerin deneyimlerine ilişkin nitel bir araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 583-606.
  • Ulusan, Y., & Batman, O. (2010). Alternatif Turizm Çeşitlerinin Konya Turizmine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(23), 243-260.
  • Usta, Ö. (2008). Turizm genel ve yapısal yaklaşım. Detay Yayıncılık: Ankara
  • VisitZonguldak, (2024, Ağustos). Gökgöl Mağarası. https://www.visitzonguldak.com/place/gokgol-magarasi, Erişim Tarihi: 18.08.2024.
  • Wanhill, S. (2000). Mines—a tourist attraction: Coal mining in industrial South Wales. Journal of Travel Research, 39(1), 60-69.
  • Wasti, D., & Acharya, P. R. (2011). Cave tourism: An emergent opportunity: A case study in caves of Pokhara sub-metropolitan city, Nepal. Paper presented at the Asian Trans-Disciplinary Karst Conference 2011, Yogyakarta, Indonesia.
  • Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2022). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management, 90, 104485. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104485
  • Yozcu, S. (2020). Türkiye mağara turizmine yönelik bir değerlendirme. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1493-1508.
  • Zhang, W., Yu, C., & Meng, W. (2007). Opinion retrieval from blogs. In Proceedings of the Sixteenth ACM Conference on Information and Knowledge Management (pp. 513-516). Lisbon, Portugal.
  • Zonguldak Valiliği. (2024, Ağustos). Gökgöl Mağarası, http://www.zonguldak.gov.tr/gokgol-magarasii, Erişim Tarihi: 18.08.2024.
There are 86 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Recreation, Leisure and Tourism Geography
Journal Section Research Article
Authors

Sibel Özdemir 0000-0003-0700-0823

Publication Date June 30, 2025
Submission Date October 8, 2024
Acceptance Date March 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, S. (2025). Ziyaretçi deneyimleri üzerine nitel bir araştırma: Gökgöl Mağarası örneği. Tourism and Recreation, 7(1), 184-198. https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1563257