In this study, it was aimed to examine John M. Hull's book "God-talk with Young Children: Notes for Parents and Teachers". The said examine was carried out by comparing the data in the literature, which explains both the principles aimed by children's theology and how religious education should be in pedagogical sense. Document review and qualitative analysis methods were used in the study and the book consisting of five chapters was examined within the framework of the determined titles. The dialogue examples in the book were examined in detail and the following conclusions were reached in terms of children's theology through some selected examples: It has been observed that theological speeches contribute to both development and religious education in terms of children's learning about religious issues such as God and prayer, social, personal, cultural development and enriching their vocabulary. It has been understood that children's theology can develop the child in a holistic way by a parent or teacher who well knows both religious literature and educational sciences data in practice.
Bu çalışmada John M. Hull’ün “Çocuklarla Teolojik Konuşmalar: Ebeveyn ve Öğretmenler İçin Bazı Tavsiyeler” adlı eserinin incelenmesi amaçlanmıştır. Söz konusu inceleme hem çocuk teolojisinin hedeflediği ilkeler hem de pedagojik anlamda din eğitiminin nasıl olması gerektiğini açıklayan literatürdeki verilerle karşılaştırılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada döküman incelemesi ve niteliksel analiz yöntemleri kullanılmış ve beş bölümden oluşan kitap belirlenen başlıklar çerçevesinde tetkik edilmiştir. Kitapta yer alan diyalog örnekleri detaylı bir şekilde incelenmiş ve seçilen bazı örnekler üzerinden çocuk teolojisi açısından şu sonuçlara ulaşılmıştır: Çocukların Tanrı ve dua gibi din ile ilgili mevzuları öğrenmeleri, sosyal, kişisel, kültürel gelişimleri ve kelime haznelerinin zenginleştirilmesi yönünden teolojik konuşmaların gerek gelişime gerekse din eğitimine katkı sağladığı görülmüştür. Çocuk teolojisinin uygulamada hem dini literatürü hem de eğitim bilimleri verilerini iyi bilen bir ebeveyn veya öğretmen tarafından çocuğu bütünlükçü bir şekilde geliştirebileceği anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education, Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | April 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 11 |
Turkish Journal of Religious Education Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.