BibTex RIS Cite

MEKTEPLERDE OKUTULACAK TARİH DERS KİTAPLARI HAKKINDA SULTAN II. ABDÜLHAMİD’E SUNULMUŞ İKİ RAPOR

Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 280 - 296, 23.05.2016

Abstract

Sultan II. Abdülhamid’in mekteplerde okutulmaya uygun Osmanlı tarihi ders kitapları hazırlanması hususunda verdiği emir üzerine, ilgililer bu doğrultuda raporlar [layiha] hazırlamışlardır. Çalışmada konuyla ilgili Sultan’a sunulmuş iki rapor incelenmiştir. Bu iki layihada, Osmanlı tarihi ders kitaplarının nasıl olması gerektiği ile ilgili önemli bilgiler ihtiva etmektedir. Her iki raporda da tarih ders kitaplarının rüştiye ve idadiye mahsus olmak üzere iki tarzda olması önerilmiştir. Rüştiyede okutulacakların özet, idadidekilerin ise daha ayrıntılı olması tavsiye edilmişti. Yine raporları hazırlayanlara göre ilk önce idadilerde okutulacak tarih ders kitabı hazırlanmalı, sonrasında ise bu kitabın özeti çıkarılarak rüştiyelerde okutulacak tarih ders kitapları hazırlanmalıydı. Ayrıca bu kitaplar; abartılı, hikaye ve masalvari bilgiler içermemeli bilakis tarihî muhakeme gücü kazandıracak bilgiler ihtiva etmeliydiler. Her iki raporda da konuya giriş, genel itibariyle İslam tarihinden başlatılmaktadır. Selçuklular ve ardından Osmanlı tarihine geçilmiştir. Osmanlı tarihinin dönemlendirilmesi ise yüzyıllık dilimler üzeredir.

Anahtar Kelimeler: Osmanlı Devleti, Tarih Ders Kitapları, II. Abdülhamid, Layiha

 

TWO REPORTS PRESENTED to ABDULHAMID II. ABOUT the HISTORY TEXTBOOKS TAUGHT at SCHOOLS

Abstract: Reports were prepared according to the order given by Sultan Abdulhamid II on the issue of preparing historical textbooks which are appropriate to be used at schools. In this study two of the reports which were presented to the Sultan on this issue were analysed. These two reports contained important information about how these historical textbook should have been. In both of the reports it was suggested that the history books should be prepared in two forms; one for the high-schools and the other for the junior high-schools. The one used in the junior high school should have been a summary while the other one was advised to be more detailed. According to those who prepared the reports first the history book for the high schools should have been prepared then the summary of this book should be made for the junior high schools. In addition; these books should have not contained exaggerated stories or tales but rather they should have included information to gain historical reasoning power. In both reports the general history of Islam was launched as the introduction to the subject. Then they moved on the Seljuk and on the Ottoman history. The Ottoman history was divided into centuries.

Keywords: Ottoman Empire, History Textbooks, Abdulhamid II, Report [Layiha]


References

  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA), Yıldız Esas Evrakı (Y. EE), 32/4, 6 Rebiyülahır 1327; Y. EE, 38/70, 29 Şaban 1310.
  • Abdurrahman Şeref (1340). “Sultan Abdülaziz’in vefatı intihar mı, katl mi?” Türk Tarih Encümeni Mecmuası, Numro: 6 (83), s. 321-335.
  • Akbulut, U. (2006). Osmanlı tarih yazıcılarına göre tarih ve Tarihçi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Akpınar, M. (2003). İttihat ve Terakki dönemi tarih eğitimi üzerine bir araştırma (1908-1914), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ata, B. (2009). “Osmanlı İmparatorluğu döneminde bir ders araç ve gereçleri lojistik merkezi: maarif kütüphanesi (1872-1895)”, Tarihin Peşinde, Sayı 1, 27-36.
  • Çapa, M. (2012). “Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş sürecinde Türkiye’de tarih öğretiminin tarihçesi”, Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, II/3, Ocak, s. 1-28.
  • Engin, V. (2000), “İlkokullarda tarih eğitimi müfredatı (Meşrutiyet’ten günümüze kısa bir tarihçe)”, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, Sayı 3, s. 283-298.
  • Findley, C. V. (1996). Kalemiyeden mülkiyeye Osmanlı memurlarının toplumsal tarihi, (Çev: Gül Çağalı Güven), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • İnalcık, H. (2006). Osmanlı İmparatorluğu klâsik çağ (1300-1600), (Çev: Ruşen Sezer), İstanbul: Yapı Kredi.
  • Süleyman Hüsnü Paşa (1291). Tarih-i âlem, İstanbul: Mekteb-i Harbiye Matbaası.
  • Şahiner, A. (2007), Ahmet Vefik Paşa’nın tarih anlayışı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Tekeli, İ. (1985). “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e eğitim sistemindeki değişmeler”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, c. II, İletişim Yayınları: İstanbul, 456-475.
  • Türk, İ. C. (2006). Osmanlı Devletinde tarih eğitimi (1839-1922), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Yazıcı, T. (1994). “Deylem”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. IX, İstanbul, s. 263-265.
  • Yediyıldız, B. (2012). “Vakıf”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. XLII, İstanbul.
Year 2016, Volume: 5 Issue: 1, 280 - 296, 23.05.2016

Abstract

References

  • Başbakanlık Osmanlı Arşivi (BOA), Yıldız Esas Evrakı (Y. EE), 32/4, 6 Rebiyülahır 1327; Y. EE, 38/70, 29 Şaban 1310.
  • Abdurrahman Şeref (1340). “Sultan Abdülaziz’in vefatı intihar mı, katl mi?” Türk Tarih Encümeni Mecmuası, Numro: 6 (83), s. 321-335.
  • Akbulut, U. (2006). Osmanlı tarih yazıcılarına göre tarih ve Tarihçi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Akpınar, M. (2003). İttihat ve Terakki dönemi tarih eğitimi üzerine bir araştırma (1908-1914), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ata, B. (2009). “Osmanlı İmparatorluğu döneminde bir ders araç ve gereçleri lojistik merkezi: maarif kütüphanesi (1872-1895)”, Tarihin Peşinde, Sayı 1, 27-36.
  • Çapa, M. (2012). “Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne geçiş sürecinde Türkiye’de tarih öğretiminin tarihçesi”, Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, II/3, Ocak, s. 1-28.
  • Engin, V. (2000), “İlkokullarda tarih eğitimi müfredatı (Meşrutiyet’ten günümüze kısa bir tarihçe)”, Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, Sayı 3, s. 283-298.
  • Findley, C. V. (1996). Kalemiyeden mülkiyeye Osmanlı memurlarının toplumsal tarihi, (Çev: Gül Çağalı Güven), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • İnalcık, H. (2006). Osmanlı İmparatorluğu klâsik çağ (1300-1600), (Çev: Ruşen Sezer), İstanbul: Yapı Kredi.
  • Süleyman Hüsnü Paşa (1291). Tarih-i âlem, İstanbul: Mekteb-i Harbiye Matbaası.
  • Şahiner, A. (2007), Ahmet Vefik Paşa’nın tarih anlayışı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Tekeli, İ. (1985). “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e eğitim sistemindeki değişmeler”, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, c. II, İletişim Yayınları: İstanbul, 456-475.
  • Türk, İ. C. (2006). Osmanlı Devletinde tarih eğitimi (1839-1922), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Yazıcı, T. (1994). “Deylem”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. IX, İstanbul, s. 263-265.
  • Yediyıldız, B. (2012). “Vakıf”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. XLII, İstanbul.
There are 15 citations in total.

Details

Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Naim Ürkmez

Publication Date May 23, 2016
Submission Date April 19, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Ürkmez, N. (2016). MEKTEPLERDE OKUTULACAK TARİH DERS KİTAPLARI HAKKINDA SULTAN II. ABDÜLHAMİD’E SUNULMUŞ İKİ RAPOR. Turkish History Education Journal, 5(1), 280-296. https://doi.org/10.17497/tuhed.279922



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT