BibTex RIS Cite

TARİH DERS KİTAPLARINDA “ERMENİLER” CUMHURİYET’TEN GÜNÜMÜZE

Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 643 - 653, 22.10.2016

Abstract

Tarih, kimliklerimizin önemli bir parçasıdır. Özellikle kolektif kimlikler inşa ederken tarihe sık sık referanslar veririz. Bunu o kadar sık yaparız ki tarih, ulus gibi kolektif kimliklerimizin inşa alanı olmanın ötesinde onun yaratıldığı bir alana dönüşür. Modern dünyada tarih aracılığıyla ulusal kimlikler inşa etmenin en kestirme ve en çok başvurulan yollarından birisi, “biz” ve “öteki” karşıtlığından yararlanmaktır. Ötekine yüklenen (çoğunlukla olumsuz) anlamlar üzerinden hem “biz” kutsanır hem de sınırları belirginleştirilir. Bir başka deyişle “biz” adına öteki kurban edilir. Bütün bu süreç içerisinde tarih dersleri ise, inşa edilen biz ve öteki kimliklerinin meşrulaştırılması ve yaygınlaştırılmasına hizmet eder. Türkiye’de tarih derslerinin ve ders kitaplarının gelişimi incelendiğinde, bu durumun en belirgin örneklerinden bir olduğu anlaşılır.

References

  • Copeaux, E. (1998). Tarih ders kitaplarında (1931-1993) Türk tarih tezinden Türk İslam sentezine (Çev. A. Berktay). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Deveci-Bozkuş, Y. (2015). Ermeni tarih ders kitaplarında 1915 olayları. Tesam Akademi Dergisi, 2 (1), s. 89-105.
  • Öztuna, Y. (1976). Tarih III. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Komisyon, (2014). Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük. Ankara: Devlet Kitapları.
  • T.T.T.C. (1931). Tarih IV Türkiye Cümhuriyeti. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Yazıcı, F. (2015). Azınlık okullarında tarih eğitimi ve çokkültürlülük. İstanbul: Yeni İnsan.
  • Yazıcı, F. (2011). Cumhuriyet Dönemi tarih ders kitaplarında tarih yazımı. V. Engin ve A. Şimşek (Ed.), Türkiye’de Tarih Yazımı. İstanbul: Yeditepe.
Year 2016, Volume: 5 Issue: 2, 643 - 653, 22.10.2016

Abstract

References

  • Copeaux, E. (1998). Tarih ders kitaplarında (1931-1993) Türk tarih tezinden Türk İslam sentezine (Çev. A. Berktay). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt.
  • Deveci-Bozkuş, Y. (2015). Ermeni tarih ders kitaplarında 1915 olayları. Tesam Akademi Dergisi, 2 (1), s. 89-105.
  • Öztuna, Y. (1976). Tarih III. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Komisyon, (2014). Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük. Ankara: Devlet Kitapları.
  • T.T.T.C. (1931). Tarih IV Türkiye Cümhuriyeti. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Yazıcı, F. (2015). Azınlık okullarında tarih eğitimi ve çokkültürlülük. İstanbul: Yeni İnsan.
  • Yazıcı, F. (2011). Cumhuriyet Dönemi tarih ders kitaplarında tarih yazımı. V. Engin ve A. Şimşek (Ed.), Türkiye’de Tarih Yazımı. İstanbul: Yeditepe.
There are 7 citations in total.

Details

Journal Section Review Articles
Authors

Fatih Yazıcı This is me

Publication Date October 22, 2016
Submission Date October 22, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Yazıcı, F. (2016). TARİH DERS KİTAPLARINDA “ERMENİLER” CUMHURİYET’TEN GÜNÜMÜZE. Turkish History Education Journal, 5(2), 643-653. https://doi.org/10.17497/tuhed.279942



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT