Research Article
BibTex RIS Cite

A PSYCHOLOGIST BECAME HISTORY TEXTBOOK WRITER in TURKEY: PSYCHOLOGIST ALİ HAYDAR TANER and HIS TEXTBOOK HISTORY II for the 7th Grade

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 215 - 242, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.343074

Abstract

        The aim of this study is to examine  the production of History II textbook for  the 7th  grade  and its content  which was authored by Ali Haydar Taner, famous Turkish  psychologist in 1940. It was used between 1940-1948 by the decision of the Board of Education.

Three  sub-problems will be answered in this study;

  1. Why and how did Psychologist Ali Haydar Taner  become  "the writer" of the book History II for the 7th grade?
  2. What were the practices of the Ministry of National Education for the printing of school textbooks from the first years of the Republic until 1940?
  3. What were the similar and different aspects of History II for the 7 th grade  by Ali Haydar Taner with the previous edition (1937) of History II whose writers were unknown?

          Pedagogical criticisms of History  I-II-III for the middle schools, published  in 1934 made it necessary to establish commissions by the Ministry of National Education  to solve the problems after 1937.  After 1940, Ali Haydar Taner's name  was seen on History II for the 7th grade. The Ministry of National Education organized the  Second National Education Council in 1943 to legitimate  revisions  of history curriculum and history textbooks written in Atatürk’s period.   In Turkey, radical changes in history curricula in the past prevented history textbooks from evolving.

References

  • Altunya, N. (2009). Millî Eğitimde Mustafa Necati Dönemi, İstanbul: Başarı Yayımcılık. Aslan, E. (2010). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Ders Kitaplar. Eğitim ve Bilim, 35 (158), 215-231. ----------- (2012). İmparatorluktan Cumhuriyete Geçiş Sürecinde Ortaöğretim Tarih Programlarında Değişim I: Ortamektep Turkish Studies, 7(2), 99-128.
  • Ata, B. (2000) "Atatürk, Tarih Öğretimi ve Müzeler" Türk Yurdu, 160, 85-90.
  • --------- (2008). “1943'teki İkinci Millî Eğitim Şûrası’nın Tarih Eğitimi Kararlarından Birinin Uygulanması: Bir Histomap’in Yapım Öyküsü” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Educational Sciences: Theory & Practice 8 (2), 335-353.
  • --------- (2009a) “Selim Sabit Efendi’nin Okul Tarihi İnşası”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 377-392.
  • ---------- (2009b). “Tarihçi Faik Reşit Unat’ın Millî Eğitim ve Tarih Eğitimine Katkıları”, Türk Yurdu, 260, 94-101.
  • Başgöz, İ. (1999). Türkiye’nin Eğitim Çıkmazı ve Atatürk, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları. Binbaşıoğlu, C. (2005). Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • [Çağıl], Z. D. (1948). Sınıfta Kalanlar Uğrunda, Ankara: Ulus Basımevi.
  • Çapa, M. (2002). “Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Tarih Öğretimi”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 29-30, 39-55.
  • Çelik, H. S. (2016). İnönü Döneminde Resmî Tarih Yazımına Yönelik Yeni Yaklaşımlar: Bir Revizyonun Analizi, CTAD, Sayı 24, s. 80-121.
  • Erdal, A. E. (2012). History and Education in The İnönü Era: Changes and Continuities on Perceptions of History and Its Reflections on Educational Practices, METU, Unpublished PhD. Thesis.
  • Erişirgil, M. E. (2010). Bildiklerim, yay. haz. M. Bülent Varlık, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayını.
  • Ersanlı Behar, B. (1996). İktidar ve Tarih Türkiye’de “Resmi Tarih” Tezinin Oluşumu (1929-1937), 2. baskı, İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Ertem, S. E. ve K.N. Duru (1941). Ortaokul İçin Tarih III, İstanbul: Maarif Matbaası. Fındıkoğlu, Z. F. (1957,17 Ocak), Kaybettiğimiz Bir Terbiye ve Psikoloji Profesörü, Yeni İstanbul, s.2.
  • Kırpık, G. (2008). “1926-1928 Yılları Arasında Talim ve Terbiye Kurulu’nun Aldığı Bazı Kararlar”, Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşunda Mimar Bir Kurum, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (Ed. Prof. Dr. Refik Turan), Ankara (baskıya hazır nüsha).
  • Kocahanoğlu, O. S. (2005). Ali Fuat Cebesoy’un Arşivinden Askeri ve Siyasi Belgeler, İstanbul: Temel Yayınları. Maarif Vekâleti (1340). Lise Birinci Devre Müfredat Programı, İstanbul; Matbaa-i Amire ------------------- (1930). Ortamektep Müfredat Programı, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • ------------------- (1931). Ortamektep Müfredat Programı 1931-1932 Ders Senesi Tadilatı, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • -------------------- (1933). Tarih II, ortamektep için İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekilliği (1937), Ortamektep İçin Tarih II, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • -------------------- (1942), Talim ve Terbiye Kurulu Karar Defteri, sayı:364.
  • -------------------- (1943), Talim ve Terbiye Kurulu Karar Defteri, sayı:243.
  • -------------------- (1945), Talim ve Terbiye Kurulu Karar Defteri, sayı:446.
  • -------------------- (1943). İkinci Maarif Şûrası (15-21 Şubat 1943), İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Metin, C. (1998), Türk Tarih Tezi ve Tarih Ders Kitaplarında Türkiye Cumhuriyeti Tarihi (1923-1960), Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Mindivanlı Akdoğan, E. (2016). Köy Enstitülerinde Eğitim Anlayışı ve Tarih ve Yurttaşlık Bilgisi Öğretimi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Sorguç, B. (1987). “Ali Haydar Taner”, Cumhuriyet Dönemi Eğitimciler, (Ed). Hüsnü Cırıtlı ve Bahir Sorguç, Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu Yay., s. 451-463.
  • Su, K. ve K. N. Duru (1943). Orta okul İçin Tarih III, İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Sungu, İ. (1927). “Mektep Kitabı” Terbiye, 1927, Teşrîn-i evvel, sayı: 6, s. 1-6.
  • Taner, A. H. (1913). “Talim ve Terbiye: İbtidaiye Mekteplerinde Yurt Terbiyesi”, Türk Yurdu, Yıl 2, sayı:31, s.123-127.
  • -----------------(1926). Millî Terbiye, İstanbul: Millî Matbaa.
  • -----------------(1940). Ortaokul İçin Tarih II, İstanbul: Maarif Matbaası. Taner, A. H. ve Hüviyet Bekir Örs (1944). Özel Öğretim Metotları, İstanbul: Milli Eğitim
  • ---------------- (1954). Meşhur Ruhbilimciler, İstanbul: Pedagoji Cemiyeti Yayımları.
  • Taner, C. (1957). Ali Haydar Taner (1883-1956), İstanbul: Ahmet Sait Matbaası.
  • TTTC (1933) Tarih II Ortazamanlar, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Unat, F. R. (1927). Maarif Düsturu C.1, s. 484-499, İstanbul: Millî Matbaa.
  • --------------- (1941). Ortaokul İçin Tarih I, İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Yücel, H. Â. (1998). Hürriyet gene Hürriyet -II-, Derleyen Canan Yücel Eronat, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.

TÜRKİYE’DE BİR PSİKOLOG TARİH DERS KİTABI YAZARI OLDU: PSİKOLOG ALİ HAYDAR TANER ve ORTAOKUL İÇİN TARİH-II ÜZERİNE

Year 2017, Volume: 6 Issue: 2, 215 - 242, 27.10.2017
https://doi.org/10.17497/tuhed.343074

Abstract

Bu çalışmanın amacı 1940 ve 1948 yılları arasında Talim
ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan ve okutulan psikolog Ali
Haydar Taner’in (1883-1956)  ismini
taşıyan Ortaokul İçin Tarih II ders
kitabını  geniş bir bakış açısı içinde
ele almaktır. 
Bu çalışmada üç alt
probleme cevap verilecektir;

1-    Ali Haydar Taner, Ortaokul İçin Tarih II kitabına “yazan” olarak neden ve nasıl
geçmiş olabilir?

2-    Cumhuriyetin ilk yıllarından 1940’a
kadar Millî Eğitim Bakanlığı’nın okul ders kitaplarının basılmasına yönelik
uygulamaları nasıldı?

3-    Ali Haydar Taner imzalı Ortaokul için Tarih II’nin içeriğinin
bir önceki baskılarla (1937 baskısı)  benzer ve farklı yönleri nelerdir?

1934’te
okutulmaya başlanan Ortamektep I-II-III ders kitaplarına yönelik pedagojik
eleştiriler, 1937 sonrası oluşturulan komisyonlarda çözülmeye çalışıldı.
1940’dan sonra Ortaokul Tarih II kitabın üzerinde  Ali Haydar Taner ismi görülmektedir. 1943’te
toplanan II. Maarif Şurası ile bu iyileştirme çabalarının daha geniş katılımla
meşru bir zemine oturması sağlandı. Türkiye’de geçmişte tarih ders
programlarındaki köklü değişimler, tarih ders kitaplarının tekâmül etmesini engellemiştir.


References

  • Altunya, N. (2009). Millî Eğitimde Mustafa Necati Dönemi, İstanbul: Başarı Yayımcılık. Aslan, E. (2010). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Ders Kitaplar. Eğitim ve Bilim, 35 (158), 215-231. ----------- (2012). İmparatorluktan Cumhuriyete Geçiş Sürecinde Ortaöğretim Tarih Programlarında Değişim I: Ortamektep Turkish Studies, 7(2), 99-128.
  • Ata, B. (2000) "Atatürk, Tarih Öğretimi ve Müzeler" Türk Yurdu, 160, 85-90.
  • --------- (2008). “1943'teki İkinci Millî Eğitim Şûrası’nın Tarih Eğitimi Kararlarından Birinin Uygulanması: Bir Histomap’in Yapım Öyküsü” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Educational Sciences: Theory & Practice 8 (2), 335-353.
  • --------- (2009a) “Selim Sabit Efendi’nin Okul Tarihi İnşası”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 377-392.
  • ---------- (2009b). “Tarihçi Faik Reşit Unat’ın Millî Eğitim ve Tarih Eğitimine Katkıları”, Türk Yurdu, 260, 94-101.
  • Başgöz, İ. (1999). Türkiye’nin Eğitim Çıkmazı ve Atatürk, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları. Binbaşıoğlu, C. (2005). Türk Eğitim Düşüncesi Tarihi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • [Çağıl], Z. D. (1948). Sınıfta Kalanlar Uğrunda, Ankara: Ulus Basımevi.
  • Çapa, M. (2002). “Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Tarih Öğretimi”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 29-30, 39-55.
  • Çelik, H. S. (2016). İnönü Döneminde Resmî Tarih Yazımına Yönelik Yeni Yaklaşımlar: Bir Revizyonun Analizi, CTAD, Sayı 24, s. 80-121.
  • Erdal, A. E. (2012). History and Education in The İnönü Era: Changes and Continuities on Perceptions of History and Its Reflections on Educational Practices, METU, Unpublished PhD. Thesis.
  • Erişirgil, M. E. (2010). Bildiklerim, yay. haz. M. Bülent Varlık, Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayını.
  • Ersanlı Behar, B. (1996). İktidar ve Tarih Türkiye’de “Resmi Tarih” Tezinin Oluşumu (1929-1937), 2. baskı, İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Ertem, S. E. ve K.N. Duru (1941). Ortaokul İçin Tarih III, İstanbul: Maarif Matbaası. Fındıkoğlu, Z. F. (1957,17 Ocak), Kaybettiğimiz Bir Terbiye ve Psikoloji Profesörü, Yeni İstanbul, s.2.
  • Kırpık, G. (2008). “1926-1928 Yılları Arasında Talim ve Terbiye Kurulu’nun Aldığı Bazı Kararlar”, Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşunda Mimar Bir Kurum, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (Ed. Prof. Dr. Refik Turan), Ankara (baskıya hazır nüsha).
  • Kocahanoğlu, O. S. (2005). Ali Fuat Cebesoy’un Arşivinden Askeri ve Siyasi Belgeler, İstanbul: Temel Yayınları. Maarif Vekâleti (1340). Lise Birinci Devre Müfredat Programı, İstanbul; Matbaa-i Amire ------------------- (1930). Ortamektep Müfredat Programı, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • ------------------- (1931). Ortamektep Müfredat Programı 1931-1932 Ders Senesi Tadilatı, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • -------------------- (1933). Tarih II, ortamektep için İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Maarif Vekilliği (1937), Ortamektep İçin Tarih II, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • -------------------- (1942), Talim ve Terbiye Kurulu Karar Defteri, sayı:364.
  • -------------------- (1943), Talim ve Terbiye Kurulu Karar Defteri, sayı:243.
  • -------------------- (1945), Talim ve Terbiye Kurulu Karar Defteri, sayı:446.
  • -------------------- (1943). İkinci Maarif Şûrası (15-21 Şubat 1943), İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Metin, C. (1998), Türk Tarih Tezi ve Tarih Ders Kitaplarında Türkiye Cumhuriyeti Tarihi (1923-1960), Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Mindivanlı Akdoğan, E. (2016). Köy Enstitülerinde Eğitim Anlayışı ve Tarih ve Yurttaşlık Bilgisi Öğretimi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Sorguç, B. (1987). “Ali Haydar Taner”, Cumhuriyet Dönemi Eğitimciler, (Ed). Hüsnü Cırıtlı ve Bahir Sorguç, Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu Yay., s. 451-463.
  • Su, K. ve K. N. Duru (1943). Orta okul İçin Tarih III, İstanbul: Maarif Matbaası.
  • Sungu, İ. (1927). “Mektep Kitabı” Terbiye, 1927, Teşrîn-i evvel, sayı: 6, s. 1-6.
  • Taner, A. H. (1913). “Talim ve Terbiye: İbtidaiye Mekteplerinde Yurt Terbiyesi”, Türk Yurdu, Yıl 2, sayı:31, s.123-127.
  • -----------------(1926). Millî Terbiye, İstanbul: Millî Matbaa.
  • -----------------(1940). Ortaokul İçin Tarih II, İstanbul: Maarif Matbaası. Taner, A. H. ve Hüviyet Bekir Örs (1944). Özel Öğretim Metotları, İstanbul: Milli Eğitim
  • ---------------- (1954). Meşhur Ruhbilimciler, İstanbul: Pedagoji Cemiyeti Yayımları.
  • Taner, C. (1957). Ali Haydar Taner (1883-1956), İstanbul: Ahmet Sait Matbaası.
  • TTTC (1933) Tarih II Ortazamanlar, İstanbul: Devlet Matbaası.
  • Unat, F. R. (1927). Maarif Düsturu C.1, s. 484-499, İstanbul: Millî Matbaa.
  • --------------- (1941). Ortaokul İçin Tarih I, İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • Yücel, H. Â. (1998). Hürriyet gene Hürriyet -II-, Derleyen Canan Yücel Eronat, Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
There are 36 citations in total.

Details

Journal Section Research & Theoretical Articles
Authors

Bahri Ata

Publication Date October 27, 2017
Submission Date October 12, 2017
Acceptance Date October 18, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Ata, B. (2017). A PSYCHOLOGIST BECAME HISTORY TEXTBOOK WRITER in TURKEY: PSYCHOLOGIST ALİ HAYDAR TANER and HIS TEXTBOOK HISTORY II for the 7th Grade. Turkish History Education Journal, 6(2), 215-242. https://doi.org/10.17497/tuhed.343074

Cited By

Prag Uluslararası Öğretmenler Kongresi
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Sabri BECERİKLİ
https://doi.org/10.21666/muefd.750080



ANNOUNCEMENTS:

1- APA7 Referencing Style:

As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.

2- Early Release:

According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers. 

3- Ethics Committee Approval:

In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.

4- New Publication Policy 

Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process. 




10829

 Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT