Sosyal Bilgiler dersinin önemli sorunlarından biri de öğrencilerin yaşları gereği soyut konuları anlamakta zorlanmasıdır. Ders kazanımlarında verilen soyut konular öğrencinin seviyesine uygun bir biçimde somutlaştırılarak verilmelidir. Bu durum da ancak eğitim öğretim de farklı materyal kullanımıyla gerçekleştirilir. Dersin kazanımına uygun kullanılan her materyal öğrencinin konuyu daha kolay anlamasına yardım eder. Derste kullanılan materyallerden biri de biyografilerdir. Yapılan araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde kullanılan biyografi yönteminin öğrencilerin akademik başarısına etkisini incelemektir. Araştırmanın problem cümlesi, Sosyal Bilgiler dersinde biyografi ile öğretim yapılan deney grubu öğrencileri ile programa dayalı öğretim yapılan kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarılarının farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Problem cümlesine yanıt ararken bu araştırmanın yöntemi, ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir desende tasarlanmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu modelde, yansız atama ile oluşturulmuş iki grup bulunur. Bu gruplardan biri deney grubu diğeri de kontrol grubudur. Bu araştırmanın uygulamasında uygulama yapılan deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test uygulanmış sonrasında ise deney grubuna Sosyal Bilgiler programı içerisinde ders işlenirken uygulama amacına uygun olarak belirlenen konular biyografi yöntemi kullanılarak anlatılmıştır. Her iki grupta da deney öncesi ve deney sonrası ölçümler yapılmıştır. Çalışmanın uygulaması sonucunda elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Biyografi ile öğretim yapılan deney grubu öğrencileri ile programa dayalı öğretim yapılan kontrol grubu öğrencileriyle yapılan çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre biyografi ile öğretim yapılan deney grubu öğrencileri ile programa dayalı öğretim yapılan kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlarının deney grubu lehine anlamlı bir farklılık oluşturduğu sonucuna varılmıştır.
One significant challenge in Social Studies classes is students’ struggle to grasp abstract concepts appropriate to their age. To address this issue, abstract topics outlined in the curriculum must be translated into more tangible forms tailored to student's comprehension levels, which necessitates the utilization of diverse teaching materials. Any material aligned with course objectives facilitates student comprehension. Biographies are one of the materials employed in classes. This study aims to investigate the impact of incorporating biography into Social Studies class instruction on students' academic achievement. The research problem focuses on examining whether there is a significant difference in academic achievements between students in the experimental group, which is taught with biographies (the experimental group), and those instructed through a program-based approach in the control group. To address this research question, a pre-test-post-test control group experimental design was adopted, which involved forming two groups through impartial assignment. One of these groups is the experimental group, and the other is the control group. In the implementation of this research, a pre-test was administered to the experimental and control group students. Subsequently, during Social Studies instruction, the experimental group received lessons explained using the biography method, while the control group followed the standard program-based approach. Measurements were taken before and after the experiment in both groups. The collected data were analyzed using the SPSS package program. The findings revealed that using the biography method in Social Studies instruction had a positive effect on students’ academic achievement.
yok
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | History Education |
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Early Pub Date | August 17, 2024 |
Publication Date | October 25, 2024 |
Submission Date | March 22, 2024 |
Acceptance Date | July 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 2 |
ANNOUNCEMENTS:
1- APA7 Referencing Style:
As of May 2024, TUHED will follow APA 7 (American Psychological Association) style for referencing and citation. For more information, please refer to the TUHED template and writting guidelines.
2- Early Release:
According to the TUHED's new publication policy, the articles which have completed the evaluation process will be published online-first. It will no longer be necessary for manuscripts to wait until the “next issue”. Early Release articles will receive an international identification code (DOI), and identified page numbers.
3- Ethics Committee Approval:
In accordance with the ULAKBİM decision of 25 February 2020, Ethics Committee Approval must be obtained for studies on people (without age restrictions), this approval must be specified in the Method section of the article and signed Ethics Committee Approval must be uploaded to the system. Applications that do not meet these requirements will not be considered for publication.
4- New Publication Policy
Beginning from Spring 2021 issue TUHED will require all Turkish manuscripts to contain a full-text English translation. Manuscripts submitted in Turkish will be requested to have full-text English translation if they are accepted for publication after the review process.
Turkish History Education Journal site and its metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
Permissions beyond the scope of this license is available at COPYRIGHT