Purpose and Importance: The aim of this study; is to
determine the exhibition methods used in gastronomic museums, which have
increased the number of activities and visitors in recent years, and the effect
of tourist guides on the determination of these methods. To provide information
on the establishment of increasing gastronomy museums and to contribute to the
literature by increasing the studies on gastronomy museums.
Methodology: In this study, qualitative research method was
preferred and observation and interview techniques were used. In the Şanlıurfa
Hacıbanlar Evi Culinary Museum, which was selected as a sample, the ways of
displaying the culinary culture were tried to be determined by observing. The observation
form was completed and the data were recorded. In addition, interviews were
conducted with museum managers to determine the effect of tourist guides on the
choice of exhibition style.
Findings: Şanlıurfa is one of the cities that come to the
forefront with cultural and gastronomic tourism and takes advantage of museums
in presenting its unique cultural values. Şanlıurfa Hacıbanlar Evi Culinary
Museum, which reflects one of the best examples of living culinary culture,
informs its visitors about the culinary culture of the city. It was determined
that only the stationary display technique was used in the museum. It was
determined that particularly in-store display, mannequins, information boards
and visuals were used mostly. It was concluded that the tourist guides had no
effect on the type of exhibition, but they had an effect on the exhibited works
and its’ locations.
Originality/Value: Culinary culture has become
the center of attention of tourists during the transition from mass tourism to
individual tourism and gastronomy tours have started to be organized. The use
of museums in transferring culinary culture to future generations, the reason
for their display and the influence of tourist guides include the original
characteristics of the study.
Limitations: The study was conducted only in the Şanlıurfa
Hacıbanlar House Kitchen Museum sample.
Amaç ve Önemi: Bu çalışmanın
amacı; son yıllarda faaliyet ve ziyaretçi sayılarında artış gösteren gastronomi
müzelerinde, kullanılan sergileme yöntemlerini ve bu yöntemlerin
belirlenmesinde turist rehberlerinin etkisini belirlemektir. Gastronomi müzelerinin
kurulmasına bilgi temin etmek ve gastronomi müzeleri üzerine yapılan
çalışmaların literatürüne katkı sağlamaktır.
Yöntem: Bu çalışmada
nitel araştırma tercih edilerek gözlem ve görüşme tekniğinden yararlanılmıştır.
Örneklem olarak seçilen Şanlıurfa Hacıbanlar Evi Mutfak Müzesi’nde mutfak
kültürünün sergilenme şekilleri gözlem yapılarak belirlenmeye çalışılmıştır.
Gözlem formu doldurularak veriler kayıt altına alınmıştır. Ayrıca müze
sorumluları ile görüşmeler gerçekleştirilerek sergileme şeklinin tercihinde
turist rehberlerinin etkisi belirlenmeye çalışılmıştır.
Bulgular: Şanlıurfa kültür
ve gastronomi turizmi ile ön plana çıkan şehirlerden biri olup, kültürel
değerlerin sunulmasında müzelerden yararlanmaktadır. Yaşayan mutfak kültürünün
en güzel örneklerinden bir tanesini yansıtan Şanlıurfa Hacıbanlar Mutfak Müzesi
ziyaretçilere şehrin mutfak kültürünü anlatmaktadır. Müzede sadece durağan
sergileme tekniği kullanıldığı belirlenmiştir. Özellikle vitrin içi sergileme,
mankenler, bilgi panoları ve görsellerin çoğunlukta olduğu belirlenmiştir.
Sergilenme şeklinin tercihinde turist rehberlerinin etkisi bulunmazken,
sergilenen eserlerde ve konumlarında etkilerinin olduğu sonucuna varılmıştır.
Özgünlük/Bilimsel
Katkı:
Mutfak kültürü kitle turizminden bireysel turizme geçiş aşamasında turistlerin
ilgi odağı haline gelmiş ve gastronomi turları düzenlenmeye başlanmıştır.
Mutfak kültürünü gelecek nesillere aktarmada müzelerin kullanımı, sergileme
şekillerinin incelenmesi ve turist rehberlerinin etkisi çalışmanın özgünlüğünü
sağlamaktadır.
Sınırlılıklar: Çalışmanın sadece
Şanlıurfa Hacıbanlar Evi Mutfak Müzesi örnekleminde yapılması sınırlılıklarını
oluşturmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |