STEM approach has been taking place in the Science
Curriculum since 2017. Therefore, it became important to explore the views of
teachers who are the practitioners of the curriculum related to STEM. The aim
of this research is to determine the views of science teachers regarding the
STEM approach. The study was carried out with 10 science teachers working in
different middle schools in an eastern city of Turkey during 2017-2018 academic
year. In this qualitative research data was collected through a semi-structured
interview protocol. Content and descriptive analyses were used to for data
analysis. Teachers stated that the STEM approach could increase students'
motivation and insight towards the course, provide them with multi-faceted
thinking, increase the use of the laboratory, and improve decision-making
skills. Teachers have also argued that STEM could improve, inquiry and creative
skills of students, help them learn by doing, encourage them to design
appropriate products for problem situation, improve their learning in concrete
ways, and develop their scientific process skills. It was found that the
teachers did not have enough knowledge as related to STEM application. For
effective implementation of STEM, schools should have adequate equipment and
teachers should be informed about STEM via in-service training.
FeTeMM yaklaşımı, 2017
yılından itibaren Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda yer almıştır. Bu
nedenle öğretim programının uygulayıcıları olan öğretmenlerin FeTeMM
konusundaki görüşlerinin belirlenmesi önemli hale gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Fen Bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerini
belirlemektir. Çalışma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin bir doğu
vilayetinde farklı ortaokullarda görev yapan 10 Fen Bilimleri öğretmeni ile
yürütülmüştür. Nitel araştırma olarak dizayn edilen bu çalışmanın verileri yarı
yapılandırılmış bir görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde
içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Öğretmenler FeTeMM
yaklaşımının, öğrencilerin derse karşı motivasyonlarını ve ilgilerini
artıracağını, çok yönlü düşünmelerini sağlayacağını, laboratuvar kullanımını
artıracağını ve karar verme becerilerini geliştireceğini dile getirmişlerdir.
Bunun yanı sıra, FeTeMM yaklaşımıyla öğrencilerin bilgiyi yaparak yaşayarak
öğreneceklerini, araştırma-sorgulama ve yaratıcı becerilerini
geliştireceklerini, problem durumuna uygun ürün tasarlayacaklarını ve konuları
somutlaştırarak öğreneceklerini ve bilimsel süreç becerilerini
geliştireceklerini belirtmişlerdir. FeTeMM eğitiminde öğretmenlerin yeterli
bilgiye sahip olmadıkları tespit edilmiştir. FeTeMM eğitiminin etkili
uygulanabilmesi için okulların yeterli araç-gereçlere sahip olması ve
öğretmenlerin FeTeMM konusunda hizmet içi kurslar ile bilgilendirilmeleri
sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |