Book Review
BibTex RIS Cite

Paulo Freire’nin “Ezilenlerin Pedagojisi” Adlı Eserinin Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 561 - 569, 27.12.2021

Abstract

Bu çalışmada eleştirel pedagojinin önemli öncüllerinden biri olan Paulo Feire’nin Ezilenlerin Pedagojisi adlı eserinin, eleştirel felsefe kuramlarına temel oluşturan kavramlarının belirlenmesi ve bu kavramların uygulanabilirlikleri bağlamında eleştirel olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Eserde yer alan bölümler tek tek incelenerek kavramsal çerçeve ortaya konmuş ve bu kavramlar eleştirel bir biçimde değerlendirilmiştir. Kavramlar ele alınırken eserden alıntılara da yer verilmiştir. Ardından araştırmacının kavramlara yönelik değerlendirmeleriyle kavramlar yorumlanmıştır. Çalışma eleştirel pedagoji kavramlarının kavramsal haritası belirlenmesi, Freire’nin görüşleri bütüncül olarak irdelenmesi ve belirlenen kavramların uygulanabilirliği tartışılmasıyla eğitim bilimlerinin çeşitli disiplinlerine kaynak olabilmesi bakımından önemli görülmektedir. Eserin incelenmesi sonucunda Freire'nin "Conscientizaçao, eleştirel bilinç, sekterlik, radikallik, ezme-ezilme, ezen-ezilenler ve özgürleşme, değerler-değerleri sorgulayanlar, insanlaşma-insandışılaşma, sinizm, kendi olmak-olmamak, bankacı eğitim modeli-problem tanımlayıcı eğitim modeli, örgütlenme" kavramlarını ele aldığı anlaşılmıştır. Freire’nin alternatif eğitim anlayışının da yerel olduğu, genele uygulanamayacağı söylenebilir.

References

  • Aybar, Ö., & Bingöl, Z. K. ( 2020). Paulo Freıre’de Bankacı Eğitim Modeline Karşı Problem Tanımlayıcı Eğitim Modeli. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 307-323. DOI: 10.47525/ulasbid.824150
  • Aypay, A. (2015). Eğitim politikası. Ankara: Pegem A.
  • Berner, H. (2013). Pedagojide güncel akımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2009). Eğitim felsefesi. İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Freire, P. (2014). Ezilenlerin pedagojisi. (çev, Dilek Hatipoğlu ve Erol Özbek). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kaya, H. E., & Altan, B. (2019). Paulo Freıre’nin Pedagojisi Temelinde Yetişkin Engelli Bireylerin Eğitimi: Bağcılar Belediyesi Engelliler Sarayı Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(7), 63-82. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/47889/605261
  • McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam eleştirel pedagojiye giriş. (çev ed., Mustafa Yunus Eryaman ve Hasan Arslan. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2016). Paulo Freire’nin Felsefesinde Özgürleşmenin Aracı Olarak Eğitim. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 299-313. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/flsf/issue/48629/617911
Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 561 - 569, 27.12.2021

Abstract

References

  • Aybar, Ö., & Bingöl, Z. K. ( 2020). Paulo Freıre’de Bankacı Eğitim Modeline Karşı Problem Tanımlayıcı Eğitim Modeli. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 307-323. DOI: 10.47525/ulasbid.824150
  • Aypay, A. (2015). Eğitim politikası. Ankara: Pegem A.
  • Berner, H. (2013). Pedagojide güncel akımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2009). Eğitim felsefesi. İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Freire, P. (2014). Ezilenlerin pedagojisi. (çev, Dilek Hatipoğlu ve Erol Özbek). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kaya, H. E., & Altan, B. (2019). Paulo Freıre’nin Pedagojisi Temelinde Yetişkin Engelli Bireylerin Eğitimi: Bağcılar Belediyesi Engelliler Sarayı Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(7), 63-82. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/47889/605261
  • McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam eleştirel pedagojiye giriş. (çev ed., Mustafa Yunus Eryaman ve Hasan Arslan. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2016). Paulo Freire’nin Felsefesinde Özgürleşmenin Aracı Olarak Eğitim. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 299-313. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/flsf/issue/48629/617911
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Kitap İncelemeleri
Authors

Aysel Ferah Özcan 0000-0002-9196-4838

Publication Date December 27, 2021
Submission Date July 3, 2021
Acceptance Date September 17, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Ferah Özcan, A. (2021). Paulo Freire’nin “Ezilenlerin Pedagojisi” Adlı Eserinin Değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 561-569.