Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Paulo Freire’nin “Ezilenlerin Pedagojisi” Adlı Eserinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 561 - 569, 27.12.2021

Öz

Bu çalışmada eleştirel pedagojinin önemli öncüllerinden biri olan Paulo Feire’nin Ezilenlerin Pedagojisi adlı eserinin, eleştirel felsefe kuramlarına temel oluşturan kavramlarının belirlenmesi ve bu kavramların uygulanabilirlikleri bağlamında eleştirel olarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Eserde yer alan bölümler tek tek incelenerek kavramsal çerçeve ortaya konmuş ve bu kavramlar eleştirel bir biçimde değerlendirilmiştir. Kavramlar ele alınırken eserden alıntılara da yer verilmiştir. Ardından araştırmacının kavramlara yönelik değerlendirmeleriyle kavramlar yorumlanmıştır. Çalışma eleştirel pedagoji kavramlarının kavramsal haritası belirlenmesi, Freire’nin görüşleri bütüncül olarak irdelenmesi ve belirlenen kavramların uygulanabilirliği tartışılmasıyla eğitim bilimlerinin çeşitli disiplinlerine kaynak olabilmesi bakımından önemli görülmektedir. Eserin incelenmesi sonucunda Freire'nin "Conscientizaçao, eleştirel bilinç, sekterlik, radikallik, ezme-ezilme, ezen-ezilenler ve özgürleşme, değerler-değerleri sorgulayanlar, insanlaşma-insandışılaşma, sinizm, kendi olmak-olmamak, bankacı eğitim modeli-problem tanımlayıcı eğitim modeli, örgütlenme" kavramlarını ele aldığı anlaşılmıştır. Freire’nin alternatif eğitim anlayışının da yerel olduğu, genele uygulanamayacağı söylenebilir.

Kaynakça

  • Aybar, Ö., & Bingöl, Z. K. ( 2020). Paulo Freıre’de Bankacı Eğitim Modeline Karşı Problem Tanımlayıcı Eğitim Modeli. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4), 307-323. DOI: 10.47525/ulasbid.824150
  • Aypay, A. (2015). Eğitim politikası. Ankara: Pegem A.
  • Berner, H. (2013). Pedagojide güncel akımlar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2009). Eğitim felsefesi. İstanbul: Say Yayıncılık.
  • Freire, P. (2014). Ezilenlerin pedagojisi. (çev, Dilek Hatipoğlu ve Erol Özbek). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kaya, H. E., & Altan, B. (2019). Paulo Freıre’nin Pedagojisi Temelinde Yetişkin Engelli Bireylerin Eğitimi: Bağcılar Belediyesi Engelliler Sarayı Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(7), 63-82. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/asead/issue/47889/605261
  • McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam eleştirel pedagojiye giriş. (çev ed., Mustafa Yunus Eryaman ve Hasan Arslan. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z. (2016). Paulo Freire’nin Felsefesinde Özgürleşmenin Aracı Olarak Eğitim. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (22), 299-313. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/flsf/issue/48629/617911
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Kitap İncelemeleri
Yazarlar

Aysel Ferah Özcan 0000-0002-9196-4838

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2021
Kabul Tarihi 17 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ferah Özcan, A. (2021). Paulo Freire’nin “Ezilenlerin Pedagojisi” Adlı Eserinin Değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 561-569.