Bu araştırmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) 4. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan değerler ile Türkiye 4. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında eşdeğer nitelikte olan öğrenme alanlarındaki değerlerin Rokeach’ın değer sınıflamasına göre incelenmesidir. Araştırma nitel bir çalışma olup durum çalışması araştırma desenindedir. Araştırmanın çalışma grubunu KKTC 4. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı “Ben”, “Ailem” , “Yaşadığım Çevre” adlı üniteler ile Türkiye 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı “birey ve toplum”, “Kültür ve Miras”, “İnsanlar, yerler ve Çevreler” adlı öğrenme alanları oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri doküman inceleme yöntemi ile elde edilmiştir. Veriler betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulguları şu sonuçları ortaya çıkarmıştır. Kuzey Kıbrıs 4.sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabı ve Türkiye 4.sınıf Sosyal Bilgiler ilgili ünite ve öğrenme alanlarındaki değerlerin Rokeach’ın değer sınıflamasına göre “araçsal değerler” türünde toplandığı, her iki ülkenin ilgili ünite ve öğrenme alanlarında en sık vurgulanan değerlerin “kabiliyetli, yardımsever, sorumluluk, sevgi, saygı, rahat bir yaşam” değerleri olduğu görülmüştür. Ayrıca, Rokeach’ın değer sınıflamasında yer almayan “birlik ve beraberlik, vatansever, egemenlik değerlerinin Türkiye 4. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında; özgüven, sadakat, güvenilir, uzlaşmacı, çevreye duyarlı” değerlerinin KKTC 4.sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında vurgulandığı görülmüştür. Bu doğrultuda her iki ülkenin Sosyal Bilgiler ders kitaplarında vurgulanan değerlerin Rokeach’ın değer sınıflamasıyla kısmen uyumlu olduğu söylenebilmektedir.
Değer, Sosyal Bilgiler, Kuzey Kıbrıs Türkiye Rokeach değer sınıflaması
This paper aims to investigate the values in the TRNC 4th Grade Social Studies textbook and the values in the learning areas that are equivalent in the Turkey 4th Grade Social Studies textbook, according to Rokeach's value classification. The research is a qualitative study and has a case study research design. The study group of the research consists of the units named “Me”, “My Family”, “The Environment I Live In” in the TRNC 4th Grade Social Studies textbook and “individual and society”, “Culture and Heritage”, “People, places and environments” in the Turkey 4th Grade Social Studies textbook. The data of the research were collected by document review. Descriptive analysis was used in the analysis of the data. The findings of the study revealed the following results, The values in the TRNC 4th grade Social Studies textbook and Turkey’s 4th grade Social Studies related learning areas are grouped as "instrumental values" according to Rokeach's value classification, and the most frequently emphasized values in the relevant unit and learning areas of both countries are "capable, helpful, responsible, love, respect, a comfortable life” values. Also, the values of "unity and solidarity, patriotism, sovereignty", which are not included in Rokeach's value classification, are in Turkey 4th Grade Social Studies textbook; self-confidence, loyalty, reliable, compromiser ecofriendly” values were emphasized in the TRNC 4th Grade Social Studies textbook. In this regard, it may be said that the values emphasized in the Social Studies textbooks of both countries are partially compatible with Rokeach's value classification.
Value Social studies Northern Cyprus Turkey Rokeach value classification
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 11 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1 |