Lee Ki-ho's novel 'At Least We Can Apologize' is a powerful literary work that critiques the authoritarian pressure of modern society on the individual and the multi-layered structure of crime-apology mechanisms. The novel presents a dystopian framework centered around a rehabilitation facility where individuals are kept under physical and psychological control. In this context, Freud's superego theory plays a crucial role in explaining the state of individuals living in constant guilt. Foucault's concepts of surveillance society and discipline help us understand how the surveillance system in the rehabilitation facility shapes individuals' behaviors and identities. While Durkheim's theory of social rituals questions the function of apology in individual-society relations, Byung-Chul Han's critique of neoliberalism sheds light on the transformation of apology into economic value.
The novel deeply examines the individual's relationship with identity and authority by presenting a Kafkaesque ambiguity and totalitarian atmosphere. The ambiguity of crime and the commodification of apology function as an allegory criticizing the ethical transformation of modern society. Consequently, We Apologize offers a profound sociological and philosophical analysis of modern society's complex structure by addressing universal issues such as individual-society relations, authority, and the search for identity.
Lee Ki-ho’nun Özür Dileriz romanı, modern toplumun birey üzerindeki otoriter baskısını ve suç-özür mekanizmalarının çok katmanlı yapısını eleştiren güçlü bir edebi eserdir. Roman, bir rehabilitasyon tesisini merkeze alarak bireylerin fiziksel ve psikolojik kontrol altında tutulduğu distopik bir yapı sunar. Bu bağlamda, Freud’un süperego teorisi, bireylerin sürekli suçluluk hissi içinde yaşama durumunu açıklamada önemli bir rol oynar. Foucault’nun gözetim toplumu ve disiplin kavramları, rehabilitasyon tesisindeki gözetim sisteminin bireylerin davranış ve kimliklerini nasıl şekillendirdiğini anlamamıza yardımcı olur. Durkheim’ın toplumsal ritüeller teorisi, özrün birey-toplum ilişkilerindeki işlevini sorgularken, Byung-Chul Han’ın neoliberalizm eleştirisi, özrün ekonomik bir değere dönüştürülmesine ışık tutar.
Roman, Kafkaesk bir belirsizlik ve totaliter bir atmosfer sunarak bireyin kimlik ve otoriteyle olan ilişkisini derinlemesine irdeler. Suçun belirsizliği ve özrün metalaşması, modern toplumun etik dönüşümünü eleştiren bir alegori olarak işlev görür. Sonuç olarak, Özür Dileriz, birey-toplum, otorite ve kimlik arayışı gibi evrensel meseleleri ele alarak modern toplumun karmaşık yapısına dair derinlikli bir sosyolojik ve felsefi analiz sunar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Korean Language, Literature and Culture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 31, 2025 |
Acceptance Date | May 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
* It is important for our referees to enter their fields of expertise in detail in terms of assigning referees in the process.
* The articles sent to our journal can only be withdrawn by giving reasons during the preliminary evaluation process. It is not possible to withdraw the articles that have started the evaluation process. Thank you for your understanding and we wish you good work.