The aim of this study is to determine the
understandings of prospective science teachers related to some basic science
concepts. In this study it was used survey method. Research sample is consist
of 121 prospective science teacher from the first (N=30), the second (N=24),
the third (N=32) and the forth (N=35) level of science teacher education
program of Mustafa Kemal University. It was used a test (Science Concept Test-
SCT) which contain 15 open-ended questions related to physics, chemistry and
biology of sub-field of science in order to collect data. For the validity of
the SCT, it was applied to expert view. In order to provide reliability of the
SCT, it was compared answerer consistency. In order to analyze data, it was
used descriptive statistics, percentage, frequency rate and one-way ANOVA.
According to the ANOVA results, there was a significance difference among class
levels of science teacher education program (p<0.05). With reference to
this, understanding levels of prospective science teachers of the third and the
fourth class was higher than the first and the second class of prospective
science teachers. In addition, it was seen that prospective science teachers
have some misconceptions related to basic science concepts. It thought that
most science concepts are abstract and for this reason, prospective science
teachers cannot revive these concepts as correctly in their mind.
Bu araştırmanın amacı fen
bilgisi öğretmeni adaylarının temel fen kavramları ile ilgili anlamalarını
belirlemektir. Bu amaçla bu araştırmada tarama deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Mustafa Kemal Üniversitesi fen bilgisi öğretmenliği
1., 2. 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören toplam 121 fen öğretmeni adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla fen bilimlerinin alt
alanları olan fizik, kimya ve biyoloji derslerinin temel kavramlarını içeren 15
açık uçlu sorudan oluşan Fen Bilimleri Kavram Testi (FBKT) kullanılmıştır. FBKT
sorularının geçerliği için 3 uzman görüşüne başvurulmuş; güvenirliği için
puanlayıcı tutarlılığına bakılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı
istatistikler, yüzde frekans değerleri ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. ANOVA
sonuçlarına göre sınıf seviyeleri arasında kavramları anlama bakımından anlamlı
bir farklılık belirlenmiştir (p<0,05). Buna göre 1. sınıf ve 3. sınıf
arasında 3. sınıf lehine, 1. sınıf ve 4. sınıf arasında dördüncü sınıf lehine,
2. sınıf ve 3. sınıf arasında 3. sınıf lehine ve 2. sınıf ve 4. sınıf arasında
4. sınıf lehine anlamlı farklılık belirlenmiştir. 3. ve 4. sınıf fen bilgisi
öğretmen adaylarının kavramları anlama seviyelerinin 1. ve 2. sınıf öğretmen
adaylarına göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca fen bilgisi öğretmeni
adaylarının temel fen kavramları ile ilgili olarak çeşitli kavram yanılgılarına
sahip oldukları görülmüştür. Bu sonuçların ortaya çıkmasında, fen kavramların
genellikle soyut yapıda olmasından dolayı öğrencilerin kavramları zihinlerinde
yapılandıramamalarının etkili olduğu düşünülmektedir.
Journal Section | MAKALELER |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |