Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMENLER ODASI KONUŞMALARININ EĞİTİM-ÖĞRETİM SÜRECİNE ETKİSİ: ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE DAYALI BİR DEĞERLENDİRME

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 586 - 608, 31.05.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1091289

Abstract

Öğretmenler odası, öğretmenlerin birbirleriyle iletişim ve etkileşimde bulundukları, zihinsel ve fiziksel olarak dinlendikleri, derse hazırlık yaptıkları, eğitim-öğretim sürecinin önemli mekanlarındandır. Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre öğretmenler odası konuşmalarının eğitim öğretim sürecine etkisini belirlemektir. Öğretmenler odası aslında bir dinlenme mekanının yanında aynı zamanda kurum için önemli bir iletişim ve etkişim mekanıdır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu; 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Hatay ili, Arsuz ve İskenderun ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapan 23 gönüllü öğretmenden oluşmakta olup, katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmada yarı yapılandırılımış görüşme formu kullanılmş olup, dönemin pandemi koşullarıda dikkate alınarak, veri toplama aracı online olarak uygulanmıştır. Araştırmada toplanan veriler betimsel analiz yaklaşımıyla incelenmiştir. Araştırmanın güvenirlik ve geçerliğini sağlamak maksadıyla, veriler detaylı olarak betimlenerek raporlaştırılmış ve elde edilen neticelere ulaşma noktasında ayrıntılı bilgilere yer verilmiştir. Araştırmada, öğretmenler odasının öğretmenler için ne ifade ettiğine; öğretmenler odası konuşmalarının içeriğini genellikle hangi konuların oluşturduğuna; öğretmenler odası konuşmalarının öğretmenlerin iş motivasyonunu, bakış açısını nasıl etkilediğine ve öğretmenler odasının nasıl bir dinlenme, kültür ve öğrenme ortamı haline getirilebileceğine dair konulara yer verilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler odasının genellikle öğretmenler tarafından bir iletişim ve etkileşim mekanı olarak görüldüğü, öğretmenler odasında yapılan konuşmaların öğretmenlerin iş motivasyonunu, kişisel gelişimini ve eğitim-öğretime olan bakış açısını bir çok yönden etkilediği görülmüştür.

References

  • Açıkalın, A. (2013). Mesleki gelişim ortamı olarak “öğretmenler odası”. Öğretmenler Odası Dergisi, 9, 8–10.
  • Akyıldız, H. (1992). Öğretmen açısından okul-toplum etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (8), 189-190.
  • Arslan, S. ve Oral, E. (2020). Öğretmen adaylarının staj yaptıkları okulların öğretmen odalarına ilişkin gözlemleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 51-65.
  • Clandfield, L., Foord, D. (2008). Humanising your staff room-humanising language teaching. http://www.hltmag.co.uk/aug08/sart05.rtf adresinden alındı.
  • Çedikçi, T. (2011). İletişim kalitesini etkileyen engeller ve bu engellerin giderilmesi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 1(1), 35.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A. Ş.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Hammersley, M. (1984). Staffroom news. In classrooms and staffrooms. Milton Keynes, U K: Open University Press.
  • Kainan, A. (1994). The staffroom: Observing the professional culture of teachers. Aldershot, UK: Avebury.
  • Karataş, İ. H. (2012). Gönüllü öğretmenin öğretmenler odasındaki rolü. Öğretmenler Odası Dergisi, 3, 4–5.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete Yayım Tarihi: 24.06.1973. Sayısı: 14574. Numarası: 1739.
  • MEB (1997). İlköğretim okul yapıları el kitabı. İlköğretim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2019). Erişim: https://www.meb.gov.tr/yeni-nesil-ogretmenler-odasi/haber/19240/tr
  • Negiş-Işık, A. ve Gürsel, M. (2013). Başarılı bir ilköğretim okulunda örgüt kültürü: etnografik bir durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi, 13 (1), 201-228.
  • Newman, K. K. ( 1979). Teachers' lounge talk: Hidden messages. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 53, (2), 69-71.
  • Oğuzkan, F. (1974). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Rosenholtz, S. J. (1989). Teachers’ workplace: the social organization of schools. New York: Teachers College Press.
  • Taneri, P.O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkındaki görüşleri (Çankırı İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997-1014.
  • Töremen, F. (2004). İlköğretim okullarının sahip oldukları sosyal sermaye konusunda öğretmen görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı (6-9 Temmuz 2004). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Turhan, B., Kaptan, A., Kahveci, H. (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretmenler Odasına Yönelik Görüşleri, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 993-1008.
  • Yakar, A. (2016). Geleceğin eğitimi üzerine program ve tasarım modeli önerileri: “yaşamsal eğitim programları” ve “yaşamsal öğretim tasarımları”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 2-5.
  • Yeşil, R. ve Korkmaz, Ö. (2012). Öğretmenler odasında gündem. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1), 107-122.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

THE EFFECT OF TEACHERS ROOM SPEECHES ON THE EDUCATION-TEACHING PROCESS: AN EVALUATION BASED ON TEACHERS VIEWS

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 586 - 608, 31.05.2022
https://doi.org/10.47525/ulasbid.1091289

Abstract

The teachers' room is one of the important places of the education-teaching process, where teachers communicate and interact with each other, rest mentally and physically, prepare for the lesson. The aim of this research is to determine the effect of teachers' room speeches on the education process according to the opinions of teachers. Teachers' room is actually an important communication and interaction space for the institution as well as a resting place. The research was carried out with the phenomenology design, which is one of the qualitative research designs. The study group of the research; It consists of 23 volunteer teachers working in the schools affiliated to the National Education Directorate of Hatay province, Arsuz and İskenderun district in the 2020-2021 academic year, and the participants were determined by the maximum diversity sampling method, one of the purposive sampling methods. A semi-structured interview form was used in the study, and the data collection tool was applied online, taking into account the pandemic conditions of the period. The data collected in the research were analyzed with the descriptive analysis approach. In order to ensure the reliability and validity of the research, the data were described and reported in detail, and detailed information about reaching the obtained results was given. In the research, what the teachers' room means for teachers; what topics usually make up the content of teachers' room speeches; Topics on how teachers' room speeches affect teachers' work motivation and perspective, and how the teachers' room can be turned into a resting, cultural and learning environment are included. According to the research results; It has been seen that the teachers' room is generally seen as a communication and interaction place by the teachers, and the speeches made in the teachers' room affect the teachers' work motivation, personal development and perspective on education in many ways.

References

  • Açıkalın, A. (2013). Mesleki gelişim ortamı olarak “öğretmenler odası”. Öğretmenler Odası Dergisi, 9, 8–10.
  • Akyıldız, H. (1992). Öğretmen açısından okul-toplum etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (8), 189-190.
  • Arslan, S. ve Oral, E. (2020). Öğretmen adaylarının staj yaptıkları okulların öğretmen odalarına ilişkin gözlemleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 51-65.
  • Clandfield, L., Foord, D. (2008). Humanising your staff room-humanising language teaching. http://www.hltmag.co.uk/aug08/sart05.rtf adresinden alındı.
  • Çedikçi, T. (2011). İletişim kalitesini etkileyen engeller ve bu engellerin giderilmesi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 1(1), 35.
  • Ertürk, S. (1994). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A. Ş.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Hammersley, M. (1984). Staffroom news. In classrooms and staffrooms. Milton Keynes, U K: Open University Press.
  • Kainan, A. (1994). The staffroom: Observing the professional culture of teachers. Aldershot, UK: Avebury.
  • Karataş, İ. H. (2012). Gönüllü öğretmenin öğretmenler odasındaki rolü. Öğretmenler Odası Dergisi, 3, 4–5.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmi Gazete Yayım Tarihi: 24.06.1973. Sayısı: 14574. Numarası: 1739.
  • MEB (1997). İlköğretim okul yapıları el kitabı. İlköğretim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2019). Erişim: https://www.meb.gov.tr/yeni-nesil-ogretmenler-odasi/haber/19240/tr
  • Negiş-Işık, A. ve Gürsel, M. (2013). Başarılı bir ilköğretim okulunda örgüt kültürü: etnografik bir durum çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi, 13 (1), 201-228.
  • Newman, K. K. ( 1979). Teachers' lounge talk: Hidden messages. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 53, (2), 69-71.
  • Oğuzkan, F. (1974). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Rosenholtz, S. J. (1989). Teachers’ workplace: the social organization of schools. New York: Teachers College Press.
  • Taneri, P.O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkındaki görüşleri (Çankırı İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997-1014.
  • Töremen, F. (2004). İlköğretim okullarının sahip oldukları sosyal sermaye konusunda öğretmen görüşleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı (6-9 Temmuz 2004). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Turhan, B., Kaptan, A., Kahveci, H. (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretmenler Odasına Yönelik Görüşleri, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(3), 993-1008.
  • Yakar, A. (2016). Geleceğin eğitimi üzerine program ve tasarım modeli önerileri: “yaşamsal eğitim programları” ve “yaşamsal öğretim tasarımları”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 2-5.
  • Yeşil, R. ve Korkmaz, Ö. (2012). Öğretmenler odasında gündem. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1), 107-122.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Handan Akbulut 0000-0002-9785-471X

Hüseyin Aslan 0000-0002-2655-5894

Early Pub Date March 24, 2022
Publication Date May 31, 2022
Submission Date March 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Akbulut, H., & Aslan, H. (2022). ÖĞRETMENLER ODASI KONUŞMALARININ EĞİTİM-ÖĞRETİM SÜRECİNE ETKİSİ: ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE DAYALI BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 586-608. https://doi.org/10.47525/ulasbid.1091289

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License