BibTex RIS Cite

Determining Primary School Teachers’ Perspectives of Alternative Assessment and Evaluation

Year 2017, Issue: 30, 588 - 607, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1816

Abstract

The main aim of this qualitative case study was to determine primary school teachers’ perspectives of alternative assessment and evaluation. Data of the study were collected during 2011-2012 school year. Participants were selected via criterion sampling method and consisted of nine primary school teachers. Semi-structured interview protocol was used as data collection instrument. Data were examined and analyzed with content analysis procedures. According to results of the study primary teachers do not share a common perception and understanding of alternative assessment and evaluation; they have conflicting conceptual perceptions of alternative assessment and evaluation and hold numerous misconceptions. Findings also suggest that primary teachers perceive that alternative assessment and evaluation practices enhance students’ self-efficacy, enable them to know themselves better and improve their abilities to evaluate their and their peers’ performances objectively.

References

  • Akata, A. (2007). Türkçe programıyla ilgili ölçme ve değerlendirme sürecinin işlevselliği üzerine bir araştırma (Tekirdağ ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Arda, D. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin 2005 öğretim programı ekseninde ölçme ve değerlendirme alanındaki yeterlilik ve görüşlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ataman, M. (2007). Benzeşen ve ayrışan yönleriyle 1998 ve 2004 ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programlarında (4–5. sınıflar) ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri ve bunlara ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bal, A. P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bell, A. & Bell, M. (2003). Devoloping authentic assessment methods form a multiple intellligences perspective. Master of Arts Action Research Project, Saint Xavier University (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 479391).
  • Birgin, O. & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 163-179.
  • Birgin, O. (2010). 4–5. sınıf matematik öğretim programında öngörülen ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmenler tarafından uygulanabilirliği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Cansız Aktaş, M. (2008). Öğretmenlerin yeni ortaöğretim matematik öğretim programının ölçme değerlendirme boyutuna bakışlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Craig, C. L. & McCormick, E. P. (2002). Improving student learning through authentic assessment. (Unpuplished master theses). Saint Xavier University, Chicago (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 468053).
  • Culbertson, L. D. & Wenfan, Y. (2003). Alternative assessment: Primary grade literacy teachers’ attitudes and practices (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 479794).
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşleri hakkında durum belirleme çalışması Ankara ili ve Hacettepe üniversitesi örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi) Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Engel, M., Pulley, R. & Rybinski, A. (2003). Authentic assessment: It really Works. Master’s Action Project, Saint Xavier University and Skyligt (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 479959).
  • Genç, N. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik algıları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Gök, B. & Şahin, A. E. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 34 (153) 127-143.
  • Güneş, A. (2007). Sınıf öğretmenlerinin kendi algılarına göre ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karahan, U. (2007). Alternatif ölçme değerlendirme metotlarından grid, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram haritalarının biyoloji öğretiminde kullanılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın
  • Kilmen, S., Kösterelioğlu, M. &Kösterelioğlu İ. (2007). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme araç ve yaklaşımlarına ilişkin yeterlik algıları. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 129-140
  • King, M. B, Schroeder, J. & Chawszczewski, D. (2001). Authentic assessment and student performance in inclusive schools (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 467479).
  • Koh, K. & Luke, A. (2009). Authentic and conventional assessment in Singapore schools: An empirical study of teasher assignments and student work. Assessment in Education. Principles, Policy & Practice, 16 (3), 291- 318.
  • Larson, A. M. (2005). Traditional and authentic assessments in mathematics instruction with first-grade students: Three case studies. University of South Dakota. ProQuest Dissertations and Theses, , 88-88 p. Alınan yer http://search.proquest.com/docview/305386015?accountid=12251. (305386015).
  • Mamur, N. (2009). Anadolu güzel sanatlar lisesi resim bölümü öğrencilerinin sanatsal yeterliliğini ölçme ve değerlendirmede eğitsel gelişim dosyasının (portfolyo) rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Maral, D. Y. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme yeterlik düzeyleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • McMillan, J. H. (2007). Classroom assessment: principles and practice for effective standart-based instruction (Fourth edition). Boston: Pearson Education.
  • MEB (2005). İlköğretim okulu ders programları ve öğretim kılavuzları. Erzurum: Yakutiye Yayıncılık
  • MEB (2012). İlköğretim kurumları yönetmeliği. Alınan yer http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (second edition). Thousand Oaks: Sage Puplications.
  • Neuman Lentz, D. L. (1997). The assessment, grading and reporting practices of selected elementary school teachers and principals. The University of Texas at Austin). ProQuest Dissertations and Theses, , 524-524 p. Alınan yer http://search.proquest.com/docview/304375083?accountid=12251. (304375083).
  • Okur, M. (2008). 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Orhan, A. T. (2007). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ilköğretim öğretmen adayı, öğretmen ve öğrenci boyutu dikkate alınarak incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pınarbaşı, D. (2007). 4. ve 5. sınıflarda eski ve yeni öğretim programına göre okutulan sosyal bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya ünitelerine ilişkin ölçme ve değerlendirme çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre analizi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Tabak, R. (2007). İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji ders programının öğrenme –öğretme ve ölçme değerlendirme yaklaşımları kapsamında incelenmesi ( Muğla ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Torçuk, F. Ç. (2008). 2006-2007 eğitim öğretim yılı ilköğretim 6. sınıf matematik dersi öğretim programının “ölçme ve değerlendirme” boyutunun uygulanma düzeyinin incelenmesi (Muğla ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla
  • Uysal, K. (2008). Öğrencilerin ölçme değerlendirme sürecine katılması: akran değerlendirme ve öz değerlendirme. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünsal, H. (2013). Yeni öğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. İlköğretim Online, 12(3), 635-658. Alınana yer http://ilkogretim-online.org.tr/upcoming.html.
  • Watt, H. M. G. (2005). Attitudes to the use of alternative assessment methods in mathematics: A study with secondary mathematics teachers in Sydney, Australia. Educational Studies in Mathematics, 58, 21–44
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimbicki, D. (2007). Examining the effects of alternative assessment on student motivation and self-efficacy. Walden University). http://search.proquest.com/docview/304761711?accountid=12251. (304761711). Dissertations and Theses,, 276-276 p.
  • Özenç, M., Doğan, C. & Çakır, M. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 588-608.

Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi

Year 2017, Issue: 30, 588 - 607, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1816

Abstract

Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme hakkındaki görüşlerinin belirlenmesini amaçlayan bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın verileri 2011–2012 eğitim-öğretim yılında görev yapan ve ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 9 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar sınıf öğretmenlerinin; alternatif ölçme ve değerlendirme ile ilgili ortak bir algısının olmadığını ve öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme kavramı ile ilgili kavram karmaşası yaşadıklarını, alternatif ölçme ve değerlendirmenin öğrencilerin öz güvenini arttırdığını, kendilerini tanımalarını sağladığını ve arkadaşları ile kendilerini objektif olarak değerlendirebilmelerini sağladığını düşündüklerini göstermektedir.

References

  • Akata, A. (2007). Türkçe programıyla ilgili ölçme ve değerlendirme sürecinin işlevselliği üzerine bir araştırma (Tekirdağ ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6 ve 7. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Arda, D. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin 2005 öğretim programı ekseninde ölçme ve değerlendirme alanındaki yeterlilik ve görüşlerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ataman, M. (2007). Benzeşen ve ayrışan yönleriyle 1998 ve 2004 ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programlarında (4–5. sınıflar) ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri ve bunlara ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bal, A. P. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik öğretiminde uygulanan ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bell, A. & Bell, M. (2003). Devoloping authentic assessment methods form a multiple intellligences perspective. Master of Arts Action Research Project, Saint Xavier University (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 479391).
  • Birgin, O. & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 163-179.
  • Birgin, O. (2010). 4–5. sınıf matematik öğretim programında öngörülen ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarının öğretmenler tarafından uygulanabilirliği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Cansız Aktaş, M. (2008). Öğretmenlerin yeni ortaöğretim matematik öğretim programının ölçme değerlendirme boyutuna bakışlarının incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Craig, C. L. & McCormick, E. P. (2002). Improving student learning through authentic assessment. (Unpuplished master theses). Saint Xavier University, Chicago (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 468053).
  • Culbertson, L. D. & Wenfan, Y. (2003). Alternative assessment: Primary grade literacy teachers’ attitudes and practices (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 479794).
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşleri hakkında durum belirleme çalışması Ankara ili ve Hacettepe üniversitesi örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi) Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Engel, M., Pulley, R. & Rybinski, A. (2003). Authentic assessment: It really Works. Master’s Action Project, Saint Xavier University and Skyligt (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 479959).
  • Genç, N. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik algıları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Gök, B. & Şahin, A. E. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin değerlendirme araçlarını çoklu kullanımı ve yeterlik düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 34 (153) 127-143.
  • Güneş, A. (2007). Sınıf öğretmenlerinin kendi algılarına göre ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Karahan, U. (2007). Alternatif ölçme değerlendirme metotlarından grid, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram haritalarının biyoloji öğretiminde kullanılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın
  • Kilmen, S., Kösterelioğlu, M. &Kösterelioğlu İ. (2007). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme araç ve yaklaşımlarına ilişkin yeterlik algıları. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 129-140
  • King, M. B, Schroeder, J. & Chawszczewski, D. (2001). Authentic assessment and student performance in inclusive schools (ERIC Document Reproduction Service No. ED: 467479).
  • Koh, K. & Luke, A. (2009). Authentic and conventional assessment in Singapore schools: An empirical study of teasher assignments and student work. Assessment in Education. Principles, Policy & Practice, 16 (3), 291- 318.
  • Larson, A. M. (2005). Traditional and authentic assessments in mathematics instruction with first-grade students: Three case studies. University of South Dakota. ProQuest Dissertations and Theses, , 88-88 p. Alınan yer http://search.proquest.com/docview/305386015?accountid=12251. (305386015).
  • Mamur, N. (2009). Anadolu güzel sanatlar lisesi resim bölümü öğrencilerinin sanatsal yeterliliğini ölçme ve değerlendirmede eğitsel gelişim dosyasının (portfolyo) rolü. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Maral, D. Y. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme yeterlik düzeyleri ve hizmet içi eğitim gereksinimleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • McMillan, J. H. (2007). Classroom assessment: principles and practice for effective standart-based instruction (Fourth edition). Boston: Pearson Education.
  • MEB (2005). İlköğretim okulu ders programları ve öğretim kılavuzları. Erzurum: Yakutiye Yayıncılık
  • MEB (2012). İlköğretim kurumları yönetmeliği. Alınan yer http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (second edition). Thousand Oaks: Sage Puplications.
  • Neuman Lentz, D. L. (1997). The assessment, grading and reporting practices of selected elementary school teachers and principals. The University of Texas at Austin). ProQuest Dissertations and Theses, , 524-524 p. Alınan yer http://search.proquest.com/docview/304375083?accountid=12251. (304375083).
  • Okur, M. (2008). 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Orhan, A. T. (2007). Fen eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin ilköğretim öğretmen adayı, öğretmen ve öğrenci boyutu dikkate alınarak incelenmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pınarbaşı, D. (2007). 4. ve 5. sınıflarda eski ve yeni öğretim programına göre okutulan sosyal bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya ünitelerine ilişkin ölçme ve değerlendirme çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre analizi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Tabak, R. (2007). İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji ders programının öğrenme –öğretme ve ölçme değerlendirme yaklaşımları kapsamında incelenmesi ( Muğla ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Torçuk, F. Ç. (2008). 2006-2007 eğitim öğretim yılı ilköğretim 6. sınıf matematik dersi öğretim programının “ölçme ve değerlendirme” boyutunun uygulanma düzeyinin incelenmesi (Muğla ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Muğla
  • Uysal, K. (2008). Öğrencilerin ölçme değerlendirme sürecine katılması: akran değerlendirme ve öz değerlendirme. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünsal, H. (2013). Yeni öğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. İlköğretim Online, 12(3), 635-658. Alınana yer http://ilkogretim-online.org.tr/upcoming.html.
  • Watt, H. M. G. (2005). Attitudes to the use of alternative assessment methods in mathematics: A study with secondary mathematics teachers in Sydney, Australia. Educational Studies in Mathematics, 58, 21–44
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zimbicki, D. (2007). Examining the effects of alternative assessment on student motivation and self-efficacy. Walden University). http://search.proquest.com/docview/304761711?accountid=12251. (304761711). Dissertations and Theses,, 276-276 p.
  • Özenç, M., Doğan, C. & Çakır, M. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 588-608.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

MEHMET Özenç

Cihangir Doğan This is me

Mustafa Çakır

Publication Date April 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 30

Cite

APA Özenç, M., Doğan, C., & Çakır, M. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 588-607. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1816