BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Sayı Duyusu Becerilerinin Sınıf Düzeyi, Cinsiyet ve Matematik Öz-yeterlik Algı Düzeyi Değişkenleri ile İlişkisinin İncelenmesi

Yıl 2016, Sayı: 29, 305 - 315, 01.12.2016
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.738

Öz

Bu araştırmanın amacı 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sınıf düzeyi, cinsiyet ve matematik öz-yeterlik algıları ile sayı duyuları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, KKTC’de Gazi Mağusa ilçesine bağlı iki devlet ortaokulunda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sayı Duyusu Ölçeği ve Matematik Öz-yeterlik Algısı ölçekleri kullanılmış ve veriler çoklu regresyon yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, ortaokul öğrencilerinin sayı duyularının oldukça düşük olduğunu ve matematik öz-yeterlik algısının bazı alt boyutları ile sınıf seviyesi değişkenlerinin sayı duyusu becerisini istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yordadığını göstermektedir. Cinsiyet sayı duyusu becerisini yordamada istatiksel olarak anlamlı bulunmamıştır.

Kaynakça

  • Aşkar, P. ve Umay, A., (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz- yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Başokçu, Ö. ve Doğan, N. (2005), Akademik benlik kavramı ölçeğinin ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavını yordama geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 53-62.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda Matematik Öğretimi (5-8.Sınıflar), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz ve Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekenstam, A. (1977) On children’s quantitative understanding of numbers, Educational Studies in Mathematics, 8, 317–332. Greeno, J. G. (1991). Number sense as situated knowing in a conceptual domain. Journal for Research in Mathematics Education, 22, 170–218.
  • Griffin, S. (2004), Teaching number sense. Educational Leadership, 61(5), 39-42.
  • Hope, J. (1989). Promoting number sense in school. Arithmetic Teacher, 36(6), 12-16.
  • Harç, S. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Istanbul.
  • İymen, E. (2012), 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karasar,N. (1984). Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara: Hacetepe Taş Kitapçılık.
  • Kayhan, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe University, Ankara.
  • Kayhan, M. ve Umay, A. (2013), ilköğretim ikinci kademe öğrencilerine yönelik sayı duyusu ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38 (167), 241-255.
  • Menon, R. (2004). Elementary school children’s number sense. International Journal for Mathematics Teaching http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/ramamenon.pdf Learning. Retrieved August 2015 from
  • Mohamed, M. ve Johnny, J. (2010). Investigating number sense among students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8 (10) 317-324.
  • Margolis, H., & McCabe, P. P. (2003). Self-efficacy: A key to improving the motivation of struggling learners. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 47(4), 162-169.
  • National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2012), İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Örücü E. ve Kanbur, A. (2008), Örgütsel-yönetsel motivasyon faktörlerinin çalışanların performans ve verimliliğine etkilerini incelemeye yönelik ampirik bir çalışma: Hizmet ve endüstri işletmesi örneği. Yönetim ve Ekonomi, 15(1). 85-97.
  • Reys, B. J., Kim, O. K., ve Bay, J. M. (1999). Establishing fraction benchmarks. Mathematics Teaching in the Middle School, 4 (8), 530–532.
  • Reys, R. E., & Yang, D. C. (1998) Relationship between computational performance and number sense among sixth- and eighth-grade students in Taiwan, Journal for Research in Mathematics, 29, 225– 237.
  • Reys, R., Reys, B., McIntosh, M., Emanuelsson, G., Johansson, B. ve Yang, D. C. (1999). Assessing number sense of students in Australia, Sweden, Taiwan, and the United States. School Science and Mathematics, 99, 61-70.
  • Singh, P. (2009). An assessment of number sense among secondary school students. International Journal for Mathematics Teaching and Learning. Oct 2009, 1 – 29, (ISSN 1473 – 0111). (http:// www.cimt.plymouth.ac.uk/ journal/singh.pdf’den edinilmiştir).
  • Schultz, D. & Schultz, S. E. (2007). Modern psikoloji tarihi. (Çev. Yasemin Aslay), İstanbul: Kaknüs Yayınları. Şengül, S. ve Gülbağcı, H. (2013), Sayı hissi bileşenlerine ait sınıflandırmaların incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(8), 645-664.
  • Tuğran, Z. (2015). İşbirlikli öğrenmenin lise öğrencilerinin matematik özyeterlik algısı ve başarısı üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı öz-yeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8 (1).
  • Umay, A., Akkuş, O., & Paksu, A.D. (2006). Matematik dersi 1-5. sınıf öğretim programının NCTM prensip ve standartlarına göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 198- 211.
  • Yang, D. C. (2002). Teaching and learning number sense: One successful processoriented activity with sixth grade students in Taiwan. School Science and Mathematics, 102 (4), 152–157.
  • Yang, D. C. (2003). Developing number sense through realistic settings. Australian Primary Mathematics Classroom , 8(3), 12–17.
  • Yang, D. C. (2007). Investigating the strategies used by pre-service teachers in Taiwan when responding to number sense questions, School Science and Mathematics, 107(7), 293–301.
  • Yang, D. C., & Li, M. F. (2008). An investigation of 3rd grade Taiwanese students’ performance in number sense. Educational Studies, 34(5), 443-455.
  • Yang, D. C., Li, M. N., & Lin, C. I. (2008). A study of the performance of 5th graders in number sense and its relationship to achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 6(4), 789-807
  • Yapıcı, A.N. (2013), 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda sayı duyularının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Takır, A. (2016) 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyusu Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi . Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 309-323.

Investigating the Relations Number Sense Ability of Middle School Students between their Grade Level, Gender and Mathematics Self-Efficiency Level

Yıl 2016, Sayı: 29, 305 - 315, 01.12.2016
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.738

Öz

The purpose of this study was to investigate the relations the number sense ability of middle grade students between grade level, gender and mathematics self-efficiency level. For this purpose, descriptive study was conducted totally 286 middle school students’ enrolled public schools in the Mağusa, KKTC. The data was gained by The Number Sense Test and Mathematics Self Efficacy Perception Scale. Results showed that the performance of middle grade students on number sense questions was very low and they commonly used the rule-based, standard solution methods on each component of number sense questions. Results also showed that grade level and mathematics self-efficiency had an impact on the number sense ability. Gender had no impact on the number sense ability.

Kaynakça

  • Aşkar, P. ve Umay, A., (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz- yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Başokçu, Ö. ve Doğan, N. (2005), Akademik benlik kavramı ölçeğinin ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavını yordama geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 53-62.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda Matematik Öğretimi (5-8.Sınıflar), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz ve Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekenstam, A. (1977) On children’s quantitative understanding of numbers, Educational Studies in Mathematics, 8, 317–332. Greeno, J. G. (1991). Number sense as situated knowing in a conceptual domain. Journal for Research in Mathematics Education, 22, 170–218.
  • Griffin, S. (2004), Teaching number sense. Educational Leadership, 61(5), 39-42.
  • Hope, J. (1989). Promoting number sense in school. Arithmetic Teacher, 36(6), 12-16.
  • Harç, S. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin sayı duygusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Istanbul.
  • İymen, E. (2012), 8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Karasar,N. (1984). Bilimsel Araştırma Metodu. Ankara: Hacetepe Taş Kitapçılık.
  • Kayhan, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe University, Ankara.
  • Kayhan, M. ve Umay, A. (2013), ilköğretim ikinci kademe öğrencilerine yönelik sayı duyusu ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 38 (167), 241-255.
  • Menon, R. (2004). Elementary school children’s number sense. International Journal for Mathematics Teaching http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/ramamenon.pdf Learning. Retrieved August 2015 from
  • Mohamed, M. ve Johnny, J. (2010). Investigating number sense among students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 8 (10) 317-324.
  • Margolis, H., & McCabe, P. P. (2003). Self-efficacy: A key to improving the motivation of struggling learners. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 47(4), 162-169.
  • National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2012), İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Örücü E. ve Kanbur, A. (2008), Örgütsel-yönetsel motivasyon faktörlerinin çalışanların performans ve verimliliğine etkilerini incelemeye yönelik ampirik bir çalışma: Hizmet ve endüstri işletmesi örneği. Yönetim ve Ekonomi, 15(1). 85-97.
  • Reys, B. J., Kim, O. K., ve Bay, J. M. (1999). Establishing fraction benchmarks. Mathematics Teaching in the Middle School, 4 (8), 530–532.
  • Reys, R. E., & Yang, D. C. (1998) Relationship between computational performance and number sense among sixth- and eighth-grade students in Taiwan, Journal for Research in Mathematics, 29, 225– 237.
  • Reys, R., Reys, B., McIntosh, M., Emanuelsson, G., Johansson, B. ve Yang, D. C. (1999). Assessing number sense of students in Australia, Sweden, Taiwan, and the United States. School Science and Mathematics, 99, 61-70.
  • Singh, P. (2009). An assessment of number sense among secondary school students. International Journal for Mathematics Teaching and Learning. Oct 2009, 1 – 29, (ISSN 1473 – 0111). (http:// www.cimt.plymouth.ac.uk/ journal/singh.pdf’den edinilmiştir).
  • Schultz, D. & Schultz, S. E. (2007). Modern psikoloji tarihi. (Çev. Yasemin Aslay), İstanbul: Kaknüs Yayınları. Şengül, S. ve Gülbağcı, H. (2013), Sayı hissi bileşenlerine ait sınıflandırmaların incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(8), 645-664.
  • Tuğran, Z. (2015). İşbirlikli öğrenmenin lise öğrencilerinin matematik özyeterlik algısı ve başarısı üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı öz-yeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8 (1).
  • Umay, A., Akkuş, O., & Paksu, A.D. (2006). Matematik dersi 1-5. sınıf öğretim programının NCTM prensip ve standartlarına göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 198- 211.
  • Yang, D. C. (2002). Teaching and learning number sense: One successful processoriented activity with sixth grade students in Taiwan. School Science and Mathematics, 102 (4), 152–157.
  • Yang, D. C. (2003). Developing number sense through realistic settings. Australian Primary Mathematics Classroom , 8(3), 12–17.
  • Yang, D. C. (2007). Investigating the strategies used by pre-service teachers in Taiwan when responding to number sense questions, School Science and Mathematics, 107(7), 293–301.
  • Yang, D. C., & Li, M. F. (2008). An investigation of 3rd grade Taiwanese students’ performance in number sense. Educational Studies, 34(5), 443-455.
  • Yang, D. C., Li, M. N., & Lin, C. I. (2008). A study of the performance of 5th graders in number sense and its relationship to achievement in mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 6(4), 789-807
  • Yapıcı, A.N. (2013), 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin yüzdeler konusunda sayı duyularının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Takır, A. (2016) 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyusu Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi . Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 309-323.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aygil Takır

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Takır, A. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Sayı Duyusu Becerilerinin Sınıf Düzeyi, Cinsiyet ve Matematik Öz-yeterlik Algı Düzeyi Değişkenleri ile İlişkisinin İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(29), 305-315. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.738