Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Using Evidence-Based Teaching Activities Integrated with the Storyline Approach in the Social Studies Courses

Yıl 2019, Cilt: 34 Sayı: 3, 659 - 684, 31.07.2019

Öz

It is aimed to provide knowledge skills of social scientists to the
students by suggesting them the use of evidence in the learning activities in various
sections of the social studies course curriculum. In this respect, it is
necessary to demonstrate the effectiveness and functionality of evidence-based
teaching activities at primary school level. It was also worth investigating
the effectiveness of unifying the Storyline approach developed in Scotland at
the beginning of 1980s and evidence-based teaching, in the teaching process. To
this end, in this research, the effects of evidence-based teaching activities
integrated with the Storyline approach on student products and the students'
views on the teaching process in question were tried to be determined. In the
study, data were collected from work sheets, camera records, and teacher and
student diaries. As reported by the results of the research, a significant
proportion of the products realized by the students are "very
qualified" and "qualified". In addition to this, students have
been able to work more successfully in visual evidence-based teaching
activities. It was also found that students' opinions on the evidence-based
teaching process integrated with the Storyline approach were positive.

Kaynakça

  • Ahlquist, S. (2012). ‘Storyline’: a task-based approach for the young learner classroom. ELT journal, 67, (1), 41- 51.
  • Ahlquist, S. (2015). The Storyline approach: promoting learning through cooperation in the second language classroom. Education 3-13, 43 (1), 40-54.
  • Akbaba, B. (2005). Tarih derslerinde fotoğraf kullanımı. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1) , 185-197.
  • Alabaş, R. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal bilgiler dersinde kanıt temelli öğrenme modeli: bir eylem araştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ata, B. (2002). Tarih öğretiminde dokümanlarla öğretim yaklaşımı. Tük Yurdu. 22 (175), 80-86.
  • Avcı, S. ve Yüksel , A. (2013) Öykü temelli öğrenme yaklaşımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Sakarya University Journal Of Education. 3, (2), 21-35.
  • Aydın, Y. (2004). Sosyal bilgiler dersinde görsel materyal kullanımının başarıya ve derse tutuma etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bacak, S. (2008). İlköğretim 5. sınıf Sosyal bilgiler dersinde öykü tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenenlerin akademik başarı ve yaratıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Bakmaz, H. (2016). Sosyal bilgiler dersinde para ve pulların kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Bell, S. (2007). Continuing professional development in storyline. In S. Bell, S. Harkness & G.White (Eds.), Storyline: Past, present, future (pp.25- 30). Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Bell, S. (2008). Storylıne – A pedagogy based on respect and feelıngs. [Çevrim-içi: http://www.cfkr.dk/images/file/Bell%202010.pdf ] Erişim tarihi: 07/ 05/ 2017.
  • Buldova, T. Y. (2014). The Storyline approach in teaching business english to linguistic students. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 154, 420-424.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde araç- gereç ve materyal kullanımın önemi. Koçoğlu, E ve Sever, R. (Eds.), Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim teknolojileri ve materyal tasarımı (ss.39- 68). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çıdacı, T. (2015). Sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde birinci elden kaynakların kullanımı (7. Sınıf örneği) (kanıt temelli öğrenme). Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Çulha, Özbaş, B. (2010). 12-14 Yaş grubu öğrencilerinin tarihsel düşünme gelişimi ve tarihsel kanıt kullanımı. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Demir. S. (2013). The effect of storyline method on students’ achievements in 5th grade of science and technology courses. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 46, 5026 – 5029.
  • Doğan, Y. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel yazılı kanıtların kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eiríksdóttir, B. (1995). Qualities of the Storyline Method for teaching in primary schools in Iceland. Unpublished master dissertaition, University of Strathclyde, Glasgow Jordanhill Campus.
  • Emo, W. (2009). Teachers who initiate curriculum innovations: Motivations and benefits. Unpublıshed Doctoral Thesis, University of York, York.
  • Eren, S. (2015). Öyküleştirme yöntemine dayalı eğitimin beş yaş çocuklarında farklılıklara saygı kazanımına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Foster, Stuart J & Elizabeth A. Yeager (1999). " You've got put together the pieces": English 12 year olds encounter and learn from historical evidence." Journal of Curriculum and Supervision, 14 (4), 286.
  • Fraenkel, J.R ve Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. (Sixth Edıtıon). The McGraw-Hill Companies, United States.
  • Güney, S. Y. (2003). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal bilgiler dersinde öykü tabanlı öğrenme yaklaşımına ilişkin bir durum çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Güngör Akıncı, B., A., ve Dilek, D. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde temsilî resim kullanımıyla tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 5- 23.
  • Harkness, S. (2007). Storyline – An approach to effective teaching and learning. In S. Bell, S. Harkness ve G.White (Eds.), Storyline: Past, present, future (pp. 19-24). Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Harnett, P. (1993). Identifying progression in childrens understanding: The use of visual materials to assess primary school children‟s learning in history. Cambridge Journal of Education, 23 (2).
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mcblain, Y. (2007). Storyline – A creative approach. In S.Bell, S.Harkness & G.White (Eds.), Storyline: Past, present, future (pp. 189- 196). Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • McCormick T.M. (2004). Letters from trenton, 1776: Teaching with primary sources. Social Studies And The Young Learner. 17 (2), 5-12.
  • MEB (2005). İlköğretim Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • MEB (2017) Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). An expand sourcebook: Qualitative data analysis. USA: Sage Publication.
  • Nurses, S. (2014). 6. sınıf Sosyal bilgiler dersinde yer alan ‘‘Türkiye’de iklim bölgeleri’’ konusunun öğretiminde görsel materyalleri kullanmanın öğrenci başarısına etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özden, G. (2012). İlköğretim 5. sınıf “canlılar dünyasını gezelim, tanıyalım” ünitesinde kullanılan öyküleştirme yönteminin öğrencilerin başarı ve kavramsal öğrenmelerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Polatcan, A. (2016). Öğretmen görüşlerine göre Sosyal bilgiler öğretiminde fotoğraf kullanımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Rhonda, M. B. (2010). An analysis of the Storyline method in primaryschool; its theoretical underpinnings and its impact on pupils intrinsic motivation. Unpublıshed Doctoral Thesis, Durham University. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/487/
  • Rogers, J. P. (1984). The power of visual presentation.. In A.K. Dickinson, P.J. Lee & P.J. Rogers (Eds.). Learning History. London: Heinemann Educational Books.
  • Safran, M. (2014). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. Tay, B., Öcal, A. (Eds.), Özel öğretim yöntemleri ile Sosyal bilgiler öğretimi (ss. 1- 18). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sağlamgöncü, A. (2016). Sosyal bilgiler dersi öğrenme ortamlarına görsel okumayı eklemlemek: örnek bir uygulama. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Solstad, A. G. (2006). Storylıne–a strategy for active learning and adapted educational partnership project between teacher education and practice schools. Proceedings of the 31st Annual ATEE Conference, 21-25.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Tepetaş, G. Ş. (2011). 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Vansledrigh, B. A. (2000). Can ten-year-olds learn to ınvestigate history as historians do?. organization of american historians. . [Çevrim-içi: http://www.oah.rg/pubs/2000aug/vasledright.htlm], Erişim tarihi: 15.06.2005.
  • Yiğit, E. Ö. ve Erdoğan, T. (2008). Sosyal bilgiler dersinde uygulanan öyküleştirme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3), 399- 416.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Bilgiler Derslerinde Storyline Yaklaşım ile Bütünleştirilmiş Kanıt Temelli Etkinliklerin Kullanımı

Yıl 2019, Cilt: 34 Sayı: 3, 659 - 684, 31.07.2019

Öz

Sosyal
bilgiler dersi öğretim programının çeşitli bölümlerinde öğrenme etkinliklerinde
kanıt kullanımı önerilerek öğrencilere sosyal bilimcilerin bilgi ürütme becerilerini
kazandırma amaçlanmaktadır. Bu bakımdan kanıt temelli öğrenme etkinliklerinin
ilkokul düzeyinde etkililiğini ve işlevselliğini ortaya koymak gerekmektedir.
Bunun yanında İskoçya’da 1980’li yılların başında geliştirilen Storyline
yaklaşımı ile kanıt temelli öğrenmenin bütünleştirilerek öğretim sürecinde işe
koşulmasının etkililiğinin incelenmesi araştırmaya değer bulunmuştur. Bunun
için araştırmada, Storyline yaklaşımı ile bütünleştirilmiş kanıt temelli
öğrenme etkinliklerinin öğrenci ürünlerinin üzerinde etkisi ve öğrencilerin söz
konusu öğretim sürecine ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmada çalışma yaprakları, kamera kayıtları, öğretmen ve öğrenci
günlüklerinden veriler toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin ortaya
koyduğu ürünlerin önemli bir bölümü “çok nitelikli” ve “niteliklidir”. Bunun
yanında öğrencilerin görsel kanıt temelli öğretim etkinliklerinde daha başarılı
çalışmalar yapabildiği görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin Storyline yaklaşımı ile
bütünleştirilmiş kanıt temelli öğretim sürecine ilişkin görüşlerinin olumlu
olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ahlquist, S. (2012). ‘Storyline’: a task-based approach for the young learner classroom. ELT journal, 67, (1), 41- 51.
  • Ahlquist, S. (2015). The Storyline approach: promoting learning through cooperation in the second language classroom. Education 3-13, 43 (1), 40-54.
  • Akbaba, B. (2005). Tarih derslerinde fotoğraf kullanımı. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1) , 185-197.
  • Alabaş, R. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal bilgiler dersinde kanıt temelli öğrenme modeli: bir eylem araştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Ata, B. (2002). Tarih öğretiminde dokümanlarla öğretim yaklaşımı. Tük Yurdu. 22 (175), 80-86.
  • Avcı, S. ve Yüksel , A. (2013) Öykü temelli öğrenme yaklaşımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Sakarya University Journal Of Education. 3, (2), 21-35.
  • Aydın, Y. (2004). Sosyal bilgiler dersinde görsel materyal kullanımının başarıya ve derse tutuma etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bacak, S. (2008). İlköğretim 5. sınıf Sosyal bilgiler dersinde öykü tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrenenlerin akademik başarı ve yaratıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Bakmaz, H. (2016). Sosyal bilgiler dersinde para ve pulların kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Bell, S. (2007). Continuing professional development in storyline. In S. Bell, S. Harkness & G.White (Eds.), Storyline: Past, present, future (pp.25- 30). Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Bell, S. (2008). Storylıne – A pedagogy based on respect and feelıngs. [Çevrim-içi: http://www.cfkr.dk/images/file/Bell%202010.pdf ] Erişim tarihi: 07/ 05/ 2017.
  • Buldova, T. Y. (2014). The Storyline approach in teaching business english to linguistic students. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 154, 420-424.
  • Çelikkaya, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde araç- gereç ve materyal kullanımın önemi. Koçoğlu, E ve Sever, R. (Eds.), Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim teknolojileri ve materyal tasarımı (ss.39- 68). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çıdacı, T. (2015). Sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde birinci elden kaynakların kullanımı (7. Sınıf örneği) (kanıt temelli öğrenme). Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Çulha, Özbaş, B. (2010). 12-14 Yaş grubu öğrencilerinin tarihsel düşünme gelişimi ve tarihsel kanıt kullanımı. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Demir. S. (2013). The effect of storyline method on students’ achievements in 5th grade of science and technology courses. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 46, 5026 – 5029.
  • Doğan, Y. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihsel yazılı kanıtların kullanımı. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eiríksdóttir, B. (1995). Qualities of the Storyline Method for teaching in primary schools in Iceland. Unpublished master dissertaition, University of Strathclyde, Glasgow Jordanhill Campus.
  • Emo, W. (2009). Teachers who initiate curriculum innovations: Motivations and benefits. Unpublıshed Doctoral Thesis, University of York, York.
  • Eren, S. (2015). Öyküleştirme yöntemine dayalı eğitimin beş yaş çocuklarında farklılıklara saygı kazanımına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Foster, Stuart J & Elizabeth A. Yeager (1999). " You've got put together the pieces": English 12 year olds encounter and learn from historical evidence." Journal of Curriculum and Supervision, 14 (4), 286.
  • Fraenkel, J.R ve Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. (Sixth Edıtıon). The McGraw-Hill Companies, United States.
  • Güney, S. Y. (2003). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal bilgiler dersinde öykü tabanlı öğrenme yaklaşımına ilişkin bir durum çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Güngör Akıncı, B., A., ve Dilek, D. (2012). Sosyal bilgiler öğretiminde temsilî resim kullanımıyla tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 5- 23.
  • Harkness, S. (2007). Storyline – An approach to effective teaching and learning. In S. Bell, S. Harkness ve G.White (Eds.), Storyline: Past, present, future (pp. 19-24). Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • Harnett, P. (1993). Identifying progression in childrens understanding: The use of visual materials to assess primary school children‟s learning in history. Cambridge Journal of Education, 23 (2).
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mcblain, Y. (2007). Storyline – A creative approach. In S.Bell, S.Harkness & G.White (Eds.), Storyline: Past, present, future (pp. 189- 196). Glasgow: Enterprising Careers University of Strathclyde.
  • McCormick T.M. (2004). Letters from trenton, 1776: Teaching with primary sources. Social Studies And The Young Learner. 17 (2), 5-12.
  • MEB (2005). İlköğretim Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • MEB (2017) Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). An expand sourcebook: Qualitative data analysis. USA: Sage Publication.
  • Nurses, S. (2014). 6. sınıf Sosyal bilgiler dersinde yer alan ‘‘Türkiye’de iklim bölgeleri’’ konusunun öğretiminde görsel materyalleri kullanmanın öğrenci başarısına etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özden, G. (2012). İlköğretim 5. sınıf “canlılar dünyasını gezelim, tanıyalım” ünitesinde kullanılan öyküleştirme yönteminin öğrencilerin başarı ve kavramsal öğrenmelerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Polatcan, A. (2016). Öğretmen görüşlerine göre Sosyal bilgiler öğretiminde fotoğraf kullanımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Rhonda, M. B. (2010). An analysis of the Storyline method in primaryschool; its theoretical underpinnings and its impact on pupils intrinsic motivation. Unpublıshed Doctoral Thesis, Durham University. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/487/
  • Rogers, J. P. (1984). The power of visual presentation.. In A.K. Dickinson, P.J. Lee & P.J. Rogers (Eds.). Learning History. London: Heinemann Educational Books.
  • Safran, M. (2014). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. Tay, B., Öcal, A. (Eds.), Özel öğretim yöntemleri ile Sosyal bilgiler öğretimi (ss. 1- 18). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sağlamgöncü, A. (2016). Sosyal bilgiler dersi öğrenme ortamlarına görsel okumayı eklemlemek: örnek bir uygulama. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Solstad, A. G. (2006). Storylıne–a strategy for active learning and adapted educational partnership project between teacher education and practice schools. Proceedings of the 31st Annual ATEE Conference, 21-25.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A. E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Tepetaş, G. Ş. (2011). 6 yaş çocuklarının temel kavram bilgi düzeylerini desteklemeye yönelik öyküleştirme yöntemine dayalı bir eğitim uygulaması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Vansledrigh, B. A. (2000). Can ten-year-olds learn to ınvestigate history as historians do?. organization of american historians. . [Çevrim-içi: http://www.oah.rg/pubs/2000aug/vasledright.htlm], Erişim tarihi: 15.06.2005.
  • Yiğit, E. Ö. ve Erdoğan, T. (2008). Sosyal bilgiler dersinde uygulanan öyküleştirme yönteminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerine etkisi. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3), 399- 416.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hanifi Şekerci 0000-0002-1280-3228

Yücel Kbapınar 0000-0001-6039-0096

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şekerci, H., & Kbapınar, Y. (2019). Sosyal Bilgiler Derslerinde Storyline Yaklaşım ile Bütünleştirilmiş Kanıt Temelli Etkinliklerin Kullanımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 659-684.