Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Girişimci Proje (G-FeTeMM) Sürecinin Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerine Yansımaları: Nitel Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 14 - 29, 28.05.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, G-FeTeMM (Girişimcilik, Fen, Teknoloji,
Mühendislik, Matematik) sürecinin fen bilimleri öğretmen adaylarının yaşam
becerilerine (analitik düşünme, karar verme, yaratıcı düşünme, girişimcilik,
iletişim, takım çalışması) yansımalarını incelemektir. Araştırmada
fenomenolojik araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 bahar yarı
yılında toplamda 12 haftalık bir süreçte gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
katılımcıları dördüncü sınıfta öğrenim gören 30 fen bilimleri öğretmen adayından
oluşmaktadır. Çalışma grubu amaçsal örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Araştırma
verileri 24 öğretmen adayının açık uçlu anket formuna vermiş oldukları cevaplar
ve altı öğretmen adayı ile gerçekleştirilen odak grup görüşmesinden elde
edilmiştir. Veriler içerik analizi tekniği dikkate alınarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonunda bazı fen bilimleri öğretmen adayları G-FeTeMM sürecinin karar
verme, analitik düşünme, yaratıcı düşünme, iletişim ve girişimcilik
becerilerini geliştirdiğine yönelik olumlu görüşler belirtmişlerdir. Farklı
olarak öğretmen adaylarından bazıları G-FeTeMM sürecinin takım çalışması
becerilerine olumlu yansımaları olduğunu belirtirken, bazı öğretmen adayları
ise takım çalışması becerilerine olumsuz yansımaları olduğuna da dikkat
çekmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarından bazıları G-FeTeMM sürecinin yaşam
becerileri dışında araştırma becerileri, yenilikçi düşünme, risk alma,
psikomotor ve problem çözme becerilerine de olumlu yansımaları olduğunu
belirtmişlerdir. Bunların yanında bazı öğretmen adayları disiplinlerarası bakış
açısı, sabırlı olma, özgüven ve planlı hareket etme gibi özellik ve eğilimlerinin
de olumlu yönde geliştiğini açıklamışlardır. Bu sonuçlara bağlı olarak fen
bilimleri öğretmen eğitiminde girişimci proje (G-FeTeMM) geliştirmeye yönelik
derslere yer vermenin yararlı olacağı söylenebilir. Ayrıca girişimci proje
geliştirme sürecinde takımların oluşturulması sürecinin takım çalışmasının
doğasına uygun olarak daha dikkatli ve titiz bir şekilde gerçekleştirilmesi
daha olumlu sonuçlara ulaşılmasına yol açabilir.

Kaynakça

  • Ay, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının proje tabanlı öğrenme ve geleneksel öğretime ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 53-67.
  • Berglund, H. (2007). Researching entrepreneurship as lived experience (Neergaard, H., & Ulhøi, J. P. Eds.), Handbook of qualitative research methods in entrepreneurship (75-93 pages). Northampton: Edward Elgar Publishing.
  • Dawson, C. (2002). Practical research methods: A user-friendly guide to mastering research techniques and projects. Oxford: How to books Ltd.
  • Department of Education (2006). Massachusetts Science and Technology/ Engineering Curriculum Framework. Malden: MA: MDOE: Massachusetts Department of Education.
  • Deveci, İ. (2016). Fen bilimleri öğretim programıyla (5-8) bütünleştirilmiş girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Universitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Deveci, İ. (2018a). E-STEM (Girişimcilik, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik). Salih Çepni (Ed.) 3. Baskı, Kuramdan Uygulamaya STEM Eğtimi (137-167). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, İ. (2018b). The STEM awareness as predictor of entrepreneurial characteristics of prospective science teachers. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1247-1256.
  • Henebery, B. (2019, Mart). New initiative helps students become 'STEMpreneurs'. The Educator K/12. https://www.theeducatoronline.com/k12/technology/e-learning/new-initiative-helps-students-become-stempreneurs/261629
  • Hershman, T. (2016, Eylül). Entrepreneurship and STEM education. Entre-Ed, http://www.entre-ed.org/entrepreneurship-stem-education/ den 15.03.2019 tarihinde alınmıştır.
  • MEB, (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saiden, T. (2017). Towards an entrepreneurship and STEM education primary school curriculum ın Zimbabwe: A Case Study Of Bumburwi Of Gweru District. Advances in Social Sciences Research Journal, 4(18) 148-159.
  • Shyla, S.T. (2015). Enriching and enhancing life skills by learning science among adolescents. Science Journal of Education, 3(4-1), 21-24.
  • Slaton, L.D. (2018). STEM Entrepreneurs: Educating Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Underrepresented Minorities (URM) and Non-Minorities for Job Satisfaction and Career Success. Doctor of Philosophy, Case Western Reserve Unıversıty, Ohio.
  • Yamak, H. Kavak N. ve Kıyıcı G. (2019, Nisan). STEM uygulamalarının öğretmen adaylarının girişimcilik becerisi üzerine etkisi. International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, 12-14 Nisan, İzmir.
  • Yıldırım, B. ve Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: Uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Yıldırım, P . (2017). Fen, Teknoloji, Mühendislik Ve Matematik (STEM) entegrasyonuna ilişkin nitel bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 31-55.
  • Yousefzadeh, M., Naderi, E., Shariatmadari, A., & Seifnaraghi, M. (2011). Curriculum design of life skills for undergraduate courses from the viewpoint of curriculum planning experts. World Applied Sciences Journal, 12(7), 973-978.

Reflections with regard to Entrepreneurial Project (E-STEM) Process on the Life Skills of Prospective Science Teachers: A Qualitative Stud

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 14 - 29, 28.05.2019

Öz

The aim of this research is to reflect on the influence
of E-STEM education on the life skills (analytical thinking, decision making,
creative thinking, entrepreneurship, communication, team work) as identified by
the MEB of prospective science teachers. A phenomenological research design was
used in the study. The research was carried out in the spring semester of 2017-
2018 over a total of 12 weeks. The participants who took part in the study
consisted of 30 prospective science teachers. The study group was chosen based
on a purposeful sampling method. The data were obtained from 24 prospective
teachers who answered an open-ended questionnaire, and from a focus group
interview with six prospective science teachers. Data were analyzed with the
use of content analysis technique. Based on the results, some science teacher
candidates expressed positive opinions about the E-STEM education process in
terms of improving their decision making, analytical thinking, creative
thinking, communication and entrepreneurship skills. In contrast, some of the
prospective science teachers indicated that the E-STEM process had a positive
impact on teamwork skills, while others pointed out that they had a negative
impact on these same skills. In addition, some of the prospective science
teachers pointed out that the E-STEM process has positive effects on research
skills, innovative thinking, risk taking, psychomotor and problem solving
skills. Based on these results, courses related to the development of
entrepreneurial project (E-STEM) in prospective science teacher education can
be provided. 

Kaynakça

  • Ay, Ş. (2013). Öğretmen adaylarının proje tabanlı öğrenme ve geleneksel öğretime ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 53-67.
  • Berglund, H. (2007). Researching entrepreneurship as lived experience (Neergaard, H., & Ulhøi, J. P. Eds.), Handbook of qualitative research methods in entrepreneurship (75-93 pages). Northampton: Edward Elgar Publishing.
  • Dawson, C. (2002). Practical research methods: A user-friendly guide to mastering research techniques and projects. Oxford: How to books Ltd.
  • Department of Education (2006). Massachusetts Science and Technology/ Engineering Curriculum Framework. Malden: MA: MDOE: Massachusetts Department of Education.
  • Deveci, İ. (2016). Fen bilimleri öğretim programıyla (5-8) bütünleştirilmiş girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Universitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Deveci, İ. (2018a). E-STEM (Girişimcilik, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik). Salih Çepni (Ed.) 3. Baskı, Kuramdan Uygulamaya STEM Eğtimi (137-167). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, İ. (2018b). The STEM awareness as predictor of entrepreneurial characteristics of prospective science teachers. Kastamonu Education Journal, 26(4), 1247-1256.
  • Henebery, B. (2019, Mart). New initiative helps students become 'STEMpreneurs'. The Educator K/12. https://www.theeducatoronline.com/k12/technology/e-learning/new-initiative-helps-students-become-stempreneurs/261629
  • Hershman, T. (2016, Eylül). Entrepreneurship and STEM education. Entre-Ed, http://www.entre-ed.org/entrepreneurship-stem-education/ den 15.03.2019 tarihinde alınmıştır.
  • MEB, (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Saiden, T. (2017). Towards an entrepreneurship and STEM education primary school curriculum ın Zimbabwe: A Case Study Of Bumburwi Of Gweru District. Advances in Social Sciences Research Journal, 4(18) 148-159.
  • Shyla, S.T. (2015). Enriching and enhancing life skills by learning science among adolescents. Science Journal of Education, 3(4-1), 21-24.
  • Slaton, L.D. (2018). STEM Entrepreneurs: Educating Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Underrepresented Minorities (URM) and Non-Minorities for Job Satisfaction and Career Success. Doctor of Philosophy, Case Western Reserve Unıversıty, Ohio.
  • Yamak, H. Kavak N. ve Kıyıcı G. (2019, Nisan). STEM uygulamalarının öğretmen adaylarının girişimcilik becerisi üzerine etkisi. International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, 12-14 Nisan, İzmir.
  • Yıldırım, B. ve Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: Uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Yıldırım, P . (2017). Fen, Teknoloji, Mühendislik Ve Matematik (STEM) entegrasyonuna ilişkin nitel bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 31-55.
  • Yousefzadeh, M., Naderi, E., Shariatmadari, A., & Seifnaraghi, M. (2011). Curriculum design of life skills for undergraduate courses from the viewpoint of curriculum planning experts. World Applied Sciences Journal, 12(7), 973-978.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsa Deveci 0000-0003-0191-1212

Yayımlanma Tarihi 28 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deveci, İ. (2019). Girişimci Proje (G-FeTeMM) Sürecinin Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Yaşam Becerilerine Yansımaları: Nitel Bir Araştırma. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 14-29.