Çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin
yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları ile üstbiliş farkındalık düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesidir.
Tarama modelinin kullanıldığı çalışmanın katılımcılarını 207 ortaokul öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, Arkün ve Aşkar (2010) tarafından
geliştirilen “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği” ile Sperling, Howard,
Miller ve Murphy (2002) tarafından geliştirilip, Aydın ve Ubuz (2010)
tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan “Bilişüstü Yetiler Envanteri” kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin analiz
edilmesinde parametrik testlerden F Testi ve Basit Doğrusal Regresyon analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre yapılandırmacı öğrenme ortamı
algısında “Yaşamla İlgili” ve “Farklı Bakış Açıları” alt boyutlarında kız
öğrenciler lehine anlamlı fark gözlenmiştir. Öğrencilerin üstbiliş farkındalık
düzeyleri ise cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmamıştır. Araştırmanın
dikkat çekici bir diğer sonucu da sınıf düzeyi değişkenine göre öğrencilerin
yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları arasında anlamlı bir farklılık olmazken,
üstbiliş farkındalık düzeylerinin sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı şekilde
farklılaşmasıdır. Ortaokul öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı
algıları ile üstbiliş farkındalık düzeyleri arasında ise yüksek düzeyde bir
ilişki bulunmuştur.
Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Bilişüstü Yeti Ortaokul Öğrencileri
İnönü Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
1734
The aim of this study is to investigate the constructivist learning environment perceptions and metacognition awareness levels of secondary school students in terms of gender and grade level variables and to determine the relationship between them. Participants of the study using the survey model consisted of 207 secondary school (100 female, 107 male) students. As data collection tools, Constructivist Learning Environment Scale which was developed by Arkün and Aşkar (2010) and Metacognitive Awareness Inventory which was developed Sperling, Howard, Miller and Murphy (2002) and adapted to Turkish by Aydın and Ubuz (2010) are used. The F Test and Simple Linear Regression analysis were used to analyze the data. According to the survey constructivist learning environment by gender perceptions according to the F test results compared to "Current Related" and "Different Perspectives" subscales female students favor significant difference was observed. The metacognition awareness levels of the students did not differ significantly according to gender. Another noteworthy result of the study was that there was no significant difference between students' constructivist learning environment perceptions according to class level variable, while metacognition awareness levels differed significantly according to class level variable. A high level relationship was found between secondary school students' constructivist learning environment perceptions and metacognition awareness levels.
constructivist learning environment, metacognitive awareness, middle school students
1734
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1734 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.