As our country was affected by the Covid-19 pandemic, which affects many countries around the world, face-to-face education was interrupted a while ago and distant education system was introduced. In this context, distance education, which is applied at different levels, has suddenly entered our lives while being foreign to most education stakeholders. During the social isolation period that came with the pandemic, the demand of learners for distance education increased. In this study, learners' Attitudes towards the Use of Distance Education Environments in the Pandemic Process were emphasized and in this context, it was aimed to present a valid and reliable scale. In the light of all these, it is predicted that the relevant scale, whose validity and reliability has been proven, will be used effectively on study groups of students at different levels. Validity and reliability studies of the scale were carried out with a total of 321 students studying at various faculties of Sakarya University and different departments of Sakarya University of Applied Sciences Hendek Vocational School. For the content and appearance validity of the scale, 1 linguist, 3 field experts, 1 psychological counselor and 1 assessment and evaluation specialist were consulted. Exploratory Factor Analysis (EFA) was used to serve the construct validity. At the end of the study, a 4-dimensional scale consisting of 24 items that explains 73.42% of the total variance was obtained. The internal consistency coefficient of the scale calculated with Cronbach Alpha is .93. It was determined that the CFA fit indices in the context of 4 dimensions regarding the confirmatory factor analysis were within the desired limits.
Pandemic Distance Education Environment Attitude Scale Development
Dünyada birçok ülkeyi etkileyen Covid-19 pandemisinden ülkemizin de etkilenmesiyle bir süre önce yüz yüze eğitime ara verilip uzakta eğitim sistemine geçilmiştir. Bu bağlamda farklı seviyelerde uygulanan uzaktan eğitim, çoğu eğitim paydaşı için yabancıyken birden hayatımızın içine girmiştir. Pandemi ile birlikte gelen sosyal izolasyon döneminde öğrenenlerin uzaktan eğitime olan talebi artmıştır. Bu araştırmada, öğrenenlerin Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim Ortamlarının Kullanımına İlişkin Tutumları üzerinde durulmuş ve bu bağlamda geçerli ve güvenilir bir ölçek ortaya koyma amaçlanmıştır. Tüm bunlar ışığında bu araştırmayla ortaya konulan geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış ilgili ölçeğin, farklı kademelerdeki öğrenci çalışma grupları üzerinde etkili bir şekilde kullanılacağı öngörülmektedir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, Sakarya Üniversitesi ’nin çeşitli Fakülte ve Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Hendek MYO’nun farklı bölümlerde öğrenim gören toplam 321 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için 1 dil uzmanına, 3 alan uzmanına, 1 psikolojik danışmana, 1 ölçme değerlendirme uzmanına başvurulmuştur. Yapı geçerliğine hizmet etmek için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)’dan yararlanılmıştır. Çalışma sonunda toplam varyansın %73.42’sini açıklayan 24 maddeden oluşan 4 boyutlu bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha ile hesaplanan iç tutarlık katsayısı .93’ dür. Doğrulayıcı faktör analizine ilişkin 4 boyut bağlamında nihai uyum indekslerinin istenilen sınırlarda olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 33 |