Etik İlkeler ve Yayın Politikası

Yayın Etiği İlkeleri

İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, her yıl ocak ve temmuz aylarında iki (2) sayı olarak yayımlanan ulusal, hakemli, akademik bir dergidir. Araştırma ve yayın etiği konusunda ulusal standartlara bağlıdır. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Basın Kanunu, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu ile Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’ne uymaktadır. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Committee on Publication Ethics (COPE), Directory of Open Access Journals (DOAJ) ve Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA) tarafından yayımlanan Uluslararası Etik Yayıncılık İlkeleri’ni benimser.
Basın Kanunu (Ulusal Mevzuat)

Paydaşların Sorumlulukları
Yayın sürecine dahil olan bütün tarafların bilimsel araştırma ve yayın etiğine uyması zorunludur.

Editörlerin Sorumlulukları
• Editörler gönderilen makale önerilerini derginin kapsamına uygun olması ve çalışmaların önemi ve orijinalliğini dikkate alarak tarafsız bir şekilde değerlendirirler. Editörler, yayımlanan yazıların okuyucuya, araştırmacıya, uygulayıcıya ve bilimsel alana katkıda bulunmasına ve özgün nitelikte olmasına özen gösterirler.
• Editörler ile yayıncı ve dergi sahibi arasındaki ilişki editör bağımsızlığı ilkesine dayanır.
• Editörler gönderilen bir yazıyla ilgili bilgileri, sorumlu yazar, hakemler ve yayın kurulu dışında başka hiç kimse ile paylaşmazlar.
• Editörler, kabul ya da reddedilen makalelerle ilgili çıkar çatışması içerisinde olmamalıdır.
• Editörler, yayımlanmak üzere kabul edilen tüm makalelerin, alanında uzman olan en az iki hakem tarafından hakem değerlendirmesine tabi tutulmasını sağlarlar.
• Editörler, makaleleri kabul etmek ya da reddetmek sorumluluk ve yetkisine sahiptir. Sorumluluk ve yetkinin yerinde ve zamanında kullanılması esastır.
• Editörler, yayın politikaları ve dergi gelişimi için Yayın Kurulu ile belli aralıklarla toplantılar düzenler.

Yazarların Sorumlulukları
• Yazarlar, intihal ve sahte veriye yer vermemelidir, çalışmanın dipnotlar ve kaynakça listesi eksiksiz olmalıdır. Detaylı bilgi için bkz. Yazar Rehberi.
• Çalışmalarının ham verilerini saklamalı ve dergi tarafından talep edilmesi durumunda editör incelemesi için sunmalıdır.
• Araştırmaya aktif katkıda bulunan tüm yazarların isimlerine yer verilmelidir.
• Araştırmaya aktif katkısı bulunmayanlar yazarlar arasına dahil edilmemelidir.
• Mümkün olan en erken aşamada (genellikle makale gönderimi sırasında bir bildirme formu sunarak ve makalede bir beyanı dâhil ederek) çıkar çatışmalarını açığa çıkarmalıdır.
• Tüm yazarlar editoryal düzeltmeleri yapmak zorundadır.

Hakemlerin Sorumlulukları
• Hakemler değerlendirmelerinde tarafsız olmalıdır.
• Hakemler araştırmayla, yazarlarla ve/veya araştırma fon sağlayıcılar ile çıkar çatışması içerisinde olmamalıdır.
• Hakemden değerlendirme olarak sadece evet veya hayır şeklinde cevap vermemesi, olumsuz görüşleri detaylandırması ve gerekçelerini belirtmesi beklenir. Detaylı bilgi için bkz. Hakem Rehberi.
• Hakemlerden sadece metin merkezli bir değerlendirme yapmaları beklenir. Yazarın/yazarların itibar ve kişilik haklarını zedeleyecek ifadeler kullanmamaları önem arz etmektedir.
• Hakemler araştırmayla ilgili yayımlanmış ancak atıfta bulunulmamış eserleri belirtmelidirler.
• Hakemler kontrol ettikleri yazıları gizli tutmalıdır.

Tekrar Yayın
Tekrar yayın, aynı yazının veya büyük ölçüde benzer yazıların birden fazla dergide yayımlanmasıdır. Editör bu tür bir yazıyı incelemeden geri gönderir. Bundan sonra editör, tekrar yayına teşebbüs eden yazara belli bir süre ambargo uygulayabilir, yazarın daha önce yayın yaptığı dergide (makaleyi yayımlayan derginin editörü ile eşzamanlı duyuru olarak) kamuoyuna bu durumu açıklayabilir veya bu tedbirlerin hepsini birlikte uygulayabilir.
Makale akademik çalışmalardan (Yüksek Lisans/Doktora Tezi veya Bilimsel Toplantılardan) üretilmiş ise bu durum muhakkak belirtilmelidir.

Aynı Çalışmanın Birden Fazla Dergiye Eşzamanlı Olarak Gönderilmesi
Yazar(lar) aynı makaleyi aynı anda birden fazla dergiye gönderemezler. Editör, olası eşzamanlı gönderimi sürecin başlangıcında öğrenirse, makaleyi incelemeden iade edebilir. Bu durum yayın sürecinde fark edilirse editör, incelemeleri dikkate almadan makaleyi reddedebilir veya bu kararı ilgili diğer editör(ler)le tartışarak alabilir ve yazarlardan belli bir süre makale başvurusu kabul etmemeye karar verebilir. Ayrıca yazarların işverenlerine yazabilir veya bu tedbirlerin hepsini birlikte hayata geçirebilir.

İntihali Engelleme Amaçlı Kontrol
İntihal, başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, şekillerini veya eserlerini sahiplerine bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseriymiş gibi sunmaktır.
İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, intihali engellemek için gönderilen tüm yazıları Turnitin programı ile taramaktadır. Benzerlik oranın %20’den az olması beklenir. Benzerlik oranında asıl ölçü, yazarın atıf yapma ve alıntılama kurallarına uymasıdır. Benzerlik oranı %1 göründüğü hâlde atıf ve alıntı, usulüne uygun yapılmamışsa yine intihal söz konusu olabilir. Bu açıdan atıf ve alıntı kuralları yazar tarafından bilinmeli ve dikkatlice uygulanmalıdır.


İntihal Eylem Planı
İntihal, duplikasyon, sahte yazarlık/inkâr edilen yazarlık, araştırma/veri fabrikasyonu, makale dilimleme, dilimleyerek yayın, telif hakları ihlali ve çıkar çatışmasının gizlenmesi, etik dışı davranışlar olarak kabul edilir. Gönderilen veya yayımlanan bir yazıda intihalden şüphelenilmesi durumunda;
1. Öncelikle çalışma derginin başeditörü tarafından, sonrasında Editörler Kurulu’nca incelenir.
2. Dergi bir hafta içinde açıklamalarını göndermesi için yazarla iletişime geçer.
3. Belirtilen süre içinde yazardan herhangi bir cevap alınamazsa, yazarın bağlı olduğu kurum ile iletişime geçilerek iddianın araştırılması talep edilebilir.
4. Alınan tüm önlemlere rağmen intihal içerdiği tespit edilen yazıların yazarlarına karşı aşağıda belirtilen ciddi önlemler alınacaktır:
a. Dergi, ilgili yazar hakkında kesin işlem yapılması için yazarın bağlı olduğu kurum ile derhal iletişime geçecektir.
b. Dergi, yayımlanan makalenin PDF kopyasını web sitesinden kaldıracak ve tam metin makaleye tüm bağlantıları devre dışı bırakacaktır. “İntihal Edilmiş Makale” ibaresi yayımlanan makalenin başlığına eklenecektir.
c. Dergi, yazar hesabını devre dışı bırakacak ve yazarın gelecekteki tüm gönderilerini 5 yıl süreyle reddedecektir.
Detaylı bilgi için bkz. İntihal Politikası.

Sahtecilik
Sahtecilik, araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, araştırma kayıtları ve elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan yöntem, cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek, araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak, yapılmamış bir araştırmayı yapılmış gibi göstermek, birtakım çıkarlar doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmektir. Sahtecilik iddialarıyla ilgili süreç dergi Yayın Kurulu’nca yürütülür.

Etik İhlal Bildirimleri
Okurlar, İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde yayımlanan bir makalede önemli bir hata ya da yanlışlık fark ettiklerinde veya bilimsel araştırma ve yayın etiğine ilişkin herhangi bir ihlal tespit ettiklerinde egitimdergisi@29mayis.edu.tr adresine bildirimde bulunabilir. Derginin gelişimi ve kalitesi açısından bu bildirimler memnuniyetle karşılanmakta; hızlı ve yapıcı bir şekilde geri dönüş yapılmaktadır.

Düzeltme, Geri Çekme, Endişe İfadesi
Yayımlanan makalede, bulguları, yorumları ve sonuçları etkilemeyen küçük hatalar tespit edilirse editörler düzeltme yayımlamayı düşünebilirler. Bulguları ve sonuçları geçersiz kılan büyük hatalar/ihlaller söz konusu olduğunda editörler makaleyi geri çekmeyi düşünmelidir. Yazarlar tarafından araştırma veya yayının kötüye kullanılması ihtimali söz konusu ise bulguların güvenilir olmadığına ve yazarların kurumlarının olayı soruşturmadığına dair kanıtlar var veya olası soruşturma haksız veya sonuçsuz görünüyor ise editörler endişe ifadesi yayımlamayı düşünmelidir. Düzeltme, geri çekme veya endişe ifadesi ile ilgili olarak COPE ilkeleri dikkate alınır.

Etik Kurul İzni
Dergimiz, etik kurul izni gerektiren tüm bilim dallarındaki çalışmalarda, ilgili etik kurul kararı alınmış olmasını şart koşmaktadır. Bu kapsamda, etik kurul izniyle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve karar numarası) makale metninde açıkça belirtilmelidir.
Ulakbim TR Dizin’in 2020 yılından itibaren uygulamaya koyduğu düzenlemeler doğrultusunda, etik kurul izni bulunmayan çalışmalar dergimizde değerlendirmeye alınmamaktadır.

Etik Kurul İzni Gerektiren Araştırmalar
Dergimizde, etik kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki çalışmaları kapsamaktadır:

• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem ve görüşme teknikleri gibi yöntemlerle katılımcılardan veri toplanmasını içeren nitel veya nicel yaklaşımlarla yürütülen tüm kesitsel ve deneysel araştırmalar,

• Kişisel Verilerin Korunması Kanunu çerçevesinde retrospektif çalışmalar.
Bu tür çalışmaların değerlendirmeye alınabilmesi için ilgili etik kurul izinlerinin alınmış olması ve bu izinlerin makale metninde açıkça belirtilmesi gerekmektedir.

Yapay Zekâ Kullanımı
Dergimize gönderilen çalışmalarda, literatür taraması veya dil kontrolü gibi makalenin özgünlüğünü etkilemeyecek süreçlerde yapay zekâ kullanımı kabul edilebilir. Ancak, yapay zekâ kullanımı etik kurallar çerçevesinde gerçekleştirilmelidir ve uydurma veri, manipülasyon gibi etik dışı amaçlar için kesinlikle kullanılmamalıdır.

Yapay zekâ kullanımı içeren çalışmalar için makale gönderim aşamasında dergimize bu durumla ilgili bilgi verilmesi zorunludur. Yapay zekâ kullanımına ilişkin tüm sorumluluk, yazarların kendisine aittir. Detaylı bilgi için bkz. Yapay Zekâ (YZ) Politikası.


Editoryal Gizlilik Yükümlülüğü
İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi editörleri, gönderilen tüm yazıları gizli belgeler olarak ele alır. Yazarların izni olmadan bir yazı hakkındaki bilgiler kimseye ifşa edilmez. Makale inceleme sürecinde; Editörler, Hakemler, Yayın Kurulu Üyeleri makalelere erişebilir. Bir yazıyla ilgili ayrıntıların yazarların izni olmadan üçüncü bir şahsa iletilebileceği tek durum, editörün ciddi araştırma suistimalinden şüphelenmesidir.

Araştırma Suistimali ve Bilimsel Suistimal İddiaları-Şüpheleri
İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, COPE’un Başarılı Bir Yazı İşleri için Etik Araç Setine (Ethics Toolkit for a Successful Editorial Office) uyar. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Editörleri; intihal, alıntı manipülasyonu, veri tahrifatı, veri uydurması ve diğer araştırma suistimalinin meydana geldiği makalelerin yayımlanmasını önlemek için tedbir alacaktır. Hiçbir durumda İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi editörleri bu tür bir suistimalin gerçekleşmesine bilerek izin vermeyecektir. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi editörleri, dergilerinde yayımlanan bir makaleyle ilgili herhangi bir araştırma suistimali iddiasından haberdar olmaları durumunda, iddialarla ilgili olarak COPE’un yönergelerini izleyeceklerdir. Bu görev hem yayımlanmış hem de yayımlanmamış makaleleri kapsar. Hakemler de araştırma veya yayının suistimalinden şüphelendiklerinde durumu editöre iletmelidir.
İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, aşağıdaki veya benzeri konularda suistimal iddialarıyla karşılaştığında COPE akış şemalarını uygulamayı taahhüt eder.

Şikâyet Prosedürü
Şikayetler doğrudan egitimdergisi@29mayis.edu.tr adresine iletilmelidir. Şikayetlere hızlı, nazik ve yapıcı bir şekilde yanıt verilmeye gayret gösterilir. Editör, şikayetlerle ilgili COPE akış şemasında belirtilen prosedürü takip eder.

İtiraz Süreci
Editörler ve hakemler tarafından yapılan değerlendirmelere dair ciddi itirazlar oluşması hâlinde söz konusu itiraz egitimdergisi@29mayis.edu.tr adresine iletilmelidir. İtiraz incelendikten sonra yazarın haklılığının ortaya çıkması durumunda editör, yazardan makalenin gözden geçirilmiş bir versiyonunu göndermesini talep edebilir. Sürecin sağlıklı işlemesi adına itiraz mektubuna mümkün olduğunca fazla ayrıntı ve kanıtın eklenmesi önem arz etmektedir. Her makale için yalnızca bir itiraz dikkate alınır.

Çıkar Çatışmaları
Çıkar çatışması, birincil bir çıkarla ilgili mesleki yargı, ikincil bir çıkardan (mali kazanç veya kişisel rekabet gibi) etkilenebildiğinde ortaya çıkar. Bir makalenin nasıl ele alınacağına dair en iyi kararın verilebilmesi için yazarların rekabet halindeki çıkarlarının bilinmesi ve makalenin yayımlanması halinde okuyucuların da bunları bilmesi gerekmektedir.
İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlanmasını garanti eder. Birden fazla yazarlı çalışmalarda, hakem süreci tamamlanan çalışmanın sonunda katkı oranı beyanı, varsa destek ve teşekkür beyanı ile çatışma beyanına yer verilmelidir.

Yayın Politikası

1. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, her yıl ocak ve temmuz aylarında iki (2) sayı olarak yayımlanan ulusal, hakemli, akademik bir dergidir.
2. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nin yayın dili Türkçe ve İngilizcedir. Diğer dillerdeki bilimsel çalışmaların yayımlanmasına Yayın Kurulu karar verir.
3. Tercüme türünde gelen yazıların işleme alınabilmesi için yazar ve/veya yayınevinden izin alındığına dair belge “İzin Belgesi” adıyla sisteme yüklenmelidir. Ayrıca metinlerin orijinallerinin bir kopyası bilgisayar ortamına aktarılmak suretiyle gönderiye eklenmelidir.
4. Yazım ilkelerine uyulmadan dergiye gönderilen yazılar, sürece alınmadan düzeltilmesi için yazara iade edilir.
5. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde çift taraflı kör hakemlik sistemi uygulanmaktadır. İki hakemin olumlu rapor bildirdiği makale, yayımlama sürecine alınır. Hakem raporlarından birinin olumlu diğerinin olumsuz olması hâlinde çalışma üçüncü hakeme gönderilir. Detaylı bilgi için bkz. Hakem Rehberi ve Makale Değerlendirme Süreci.
6. Hakem raporlarında gizlilik esastır; bu sebeple derginin künyesinde hakem bilgilerine yer verilmez.
7. Bir sayıda aynı yazara ait en fazla bir çalışma yayımlanır. Aynı yazar, bir önceki yayımından itibaren iki yıl geçmeden dergide yeniden çalışma yayımlayamaz.
8. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde yayımlanması kabul edilen yazıların telif hakkı ile ilgili detaylar için bkz. Telif Hakları Bildirimi.
9. Dergimizde yayımlanan makaleler, Creative Commons Atıf-Gayrı Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) lisansı altında açık erişim olarak yayımlanır. Yayımlanan makalelere İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi adresi üzerinden ücretsiz olarak erişilebilir. Detaylı bilgi için bkz. Açık Erişim Politikası.
10. Dergimizde yayınlanan makaleler LOCKSS’ta dijital olarak arşivlenmektedir. Detaylı bilgi için bkz. Arşiv Politikası.
11. Dergiye gönderilen çalışmalarda dil bilgisi kurallarına (imla, noktalama, açıklık, anlaşılırlık vs.) riayet etme mecburiyeti vardır. Bu nedenle oluşabilecek problemler ve eleştirilerden tamamen yazar sorumludur. Yazım kuralları için bkz. Yazım Kuralları.
12. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde tüm politikalar ve süreçler Yayın Kurulu tarafından belirlenir. Burada belirtilmeyen hususlarda karar verme yetkisi Yayın Kurulu’na aittir.
13. İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, gönderilen makaleleri yayımlayıp yayımlamama, gerekli gördüğü durumlarda makaleler üzerinde düzeltmeler yapma hakkına sahiptir. Dergide yayımlanmış bir yazının hukuki sorumluluğu ise yazarına aittir ve dergiyi bağlamaz. Dergiye makale gönderen yazar, bu ilkeleri kabul etmiş sayılır. Bu ilkelere uymayan makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Son Güncelleme Zamanı: 10.10.2025