Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkuları ve yalnızlık durumlarının nomofobilerine katkıs

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 54, 93 - 106, 30.06.2019

Öz

Akıllı telefonların kullanımının yaygınlaşması ile birlikte, bireylerde akıllı telefondan uzak kalma korkusu ortaya çıkmış ve bu durum nomofobi olarak
adlandırılmıştır. Bu çalışmanın amacı, önlisans öğrencilerinin sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkuları ile yalnızlık durumlarının akıllı telefondan uzak
kalma korkusu anlamına gelen nomofobi düzeylerine katkısını incelemektir. Çalışmaya önlisans eğitimi alan 332 gönüllü öğrenci katılmıştır. Veriler
katılımcılardan “Nomofobi”, “Sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkusu” ve “Yalnızlık” ölçekleri kullanarak toplanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma
türlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkuları ve yalnızlıklarının nomofobileri ile 0.01 düzeyinde ilişkisi belirlenmiştir. Ayarlanmış R2 değerinin 0,413 olması, meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkuları ve yalnızlıklarının nomofobilerine katkısını %41,3
olarak gösterir.

Kaynakça

  • [1] Aktaş, H., Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı, International Journal of Social Sciences and Education Research, Sayı 3: 85-100.
  • [2] Bian, M L., Leung, L. (2014). Smartphone addiction: linking loneliness shyness symptoms and patterns of use to social capital, Media Asia, 41:159 -176.
  • [3] Bilgen, S. (1998). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Bazı Değişkenlerin Uyum Düzeylerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • [4] Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F, (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem A Yayınları, 10. baskı.
  • [5] Bragazzi, N.L., Puente, D.G., (2014). A proposal for including nomophobia in the New DsM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7: 155-160.
  • [6] Çağır, G. (2010). Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları ile Algılanan Esenlik Halleri ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • [7] Dawes, J.G. (2008). Do data characteristics change according to the number of scale points used? An experiment using 5 point, 7 point and 10 point scales. International Journal of Market Research, 51(1): 61-77.
  • [8] Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23): 14-18.
  • [9] Gökler, M.E., Aydın, R., Ünal, E. Metintaş, S, (2016). Determining validity and reliability of Turkish version of Fear of Missing out Scale, Anatolian Journal of Psychiatry, 17 (Supplement 1): 53-59. Turkish. doi:10.5455/apd.195843.
  • [10] Hakkari, F. (2018). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin belirlenmesi: kırıkhan myo örneği, Atlas International Referred Journal On Social Sciences, ISSN:2619-936X, Vol 4, Issue:10, pp.786-797.
  • [11] Hoşgör, H., Koç Tütüncü, S., Gündüz Hoşgör, D., Tandoğan, Ö, (2017). Üniversite öğrencileri arasında sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkusu yaygınlığının farklı değişkenler açısından incelenmesi, International Journal of Academic Value Studies,Vol:3, Issue:17; pp: 213- 223 (ISSN:2149-8598).
  • [12] Kanmani, A., Bhavani, U., Maragatham, R.S. (2017). Nomophobia– an insight into its psychological aspects in india. The International Journal of Indian Psychology, 4(2): 5-15.
  • [13] Karatay, S. (2018). Hyperconnectivity Kavramı Bağlamında Mobil Sosyal Medya Uygulamaları: Nomofobi ve Fomo Rahatsızlıklarına Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [14] Körler, Y. (2011). İlköğretim İkinci Kademedeki Öğrencilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Yalnızlık Düzeyleri ve Yalnızlık İle Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Arasındaki İlişkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • [15] Kumar, S.S. (2014). Mobile phone and adolescents-addiction a mindful check in International Journal of Advanced Nursing Studies, 3(1): 42-46.
  • [16] Kuss, D.J., Griffiths M.D. (2017). Social networking sites and addiction: ten lessons learned. Int J Environ Res Public Health. 14(3): 311.
  • [17] Meral, D, (2017). Orta Öğretim Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığının Yalnızlık, Yaşam Doyumu ve Bazı Kişisel Özellikler Bakımından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • [18] Przybylski, A.K., Murayama, K., DeHaan, C.R., Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and hehavioral correlates of fear of missing out, Computers in Human Behavior, 29(4): 1841-1848.
  • [19] Randler, C. vd., (2016). Smartphone addiction proneness in relation to sleep and morningness–eveningness in german adolescents. Journal of Behavioral Addictions, 5(3): 465-473.
  • [20] Russel, D., Peplau, L.A., Ferguson, M.L. (1978). Developing a measure of loneliness, Journal of Personality Assessment, Volume 42, Issue 3.
  • [21] Tavolacci M.P., Meyrignac, G., Richard, L., Dechelotte P., Ladner, J. (2015). Problematic use of mobile phone and nomophobia among french college students, The European Journal of Public Health, 25(Suppl 3):206.
  • [22] Yakut, S., Certel, H. (2016). Öğretmenlerde yalnızlık düzeyinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1): 69-94.
  • [23] Yildirim, C. (2014). Exploring The Dimensions Of Nomophobia: Developing And Validating A Questionnaire Using Mixed Methods Research. Iowa State University, Graduate Theses and Dissertations.
  • [24] Yildirim, C., Correia A.P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49: 130-137.
  • [25] Yıldırım, C., Şumuer, E., Adnan, M., Yıldırım, S. (2016). A growing fear Prevalence of nomophobia among Turkish college students, Information Development, 32(5): 1322-1331.
  • İnternet Kaynakları [1] URL-1 BBC (2016). Akıllı Telefon Kullanıcılarına Yerde Trafik Lambası, http://www.bbc.com/turkce/haberler/2016/04/160428_akilli_telefon_yerde_trafik_isigi (Erişim Tarihi: 18.09.2018).
  • [2] URL-2 TUİK (2018) http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028(Erişim Tarihi:19.09.2018).
  • [3] URL-3 TDK (Türk Dil Kurumu) (2018) http://tdk.gov. t r / i n d e x . p h p ? o p t i o n = c o m _ g t s & a r a m a = g t s & g u i d = T D K .GTS.5ba4e775141520.60702764 (Erişim Tarihi: 21.09.2018).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Akın Karakuyu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 4 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Karakuyu, A. (2019). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medyadaki gelişmeleri kaçırma korkuları ve yalnızlık durumlarının nomofobilerine katkıs. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(54), 93-106.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png