Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Geometri Dersinin İşlenişi İle İlgili Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 87 - 106, 31.07.2022
https://doi.org/10.22466/acusbd.1101910

Öz

Geometri dersi soyut yapısı gereği öğrencilerin bilişsel olarak hem öğrenmekte hem de algılamakta zorluk yaşadığı, öğretmenlerin de öğretme sürecinde problem yaşadığı bir derstir. Bu çalışmanın amacı ilköğretim matematik öğretmenlerinin geometri öğretimiyle ilgili görüşlerini incelemektir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelidir. Uygun örneklem yöntemi kullanılarak oluşturulan çalışma grubunda yer alan 16 ilköğretim matematik öğretmenine yarı yapılandırılmış görüş formu şeklindeki veri toplama aracı uygulanarak görüş alınmış, toplanan veriler nitel analiz yöntemlerinden içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuçlara bakıldığında öğretmenlerin büyük çoğunluğunun geometri dersinde anlatmakta zorlandığı konular olduğu, teknolojiyi ve somut materyalleri kullanarak çözüm geliştirdikleri ayrıca öğretmenlerin tamamının teknolojiyi ve somut materyalleri kullanmaya olumlu baktıkları ve istekli oldukları ancak bazı öğretmenlerin okulunda teknoloji alt yapı yetersizliği ile materyal eksikliklerinin bulunduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altun, M. (1998). Geometri öğretimi. https://alonot.com/aof-geometri-ogretimi-ders-notlari/, Erişim tarihi: 10.06.2021
  • Baki, A. & Özpınar, İ., (2007). Logo destekli geometri öğretimi materyalinin öğrencilerin akademik başarılarına etkileri ve öğrencilerin uygulama ile ilgili görüşleri. ÇukurovaÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 153-163.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1), 1-15.
  • Bonnard Q., Verma H., Kaplan F. & Dillenbourg P. (2012). Paper Interfaces for Learning Geometry. In: Ravenscroft A., Lindstaedt S., Kloos C.D., Hernandez-Leo D. (eds) 21st Century Skills. EC-TEL 2012. Lecture Notes in Computer Sciense, vol 7563. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_4
  • Burmabıyık, A. (2014). Geometrik cisimlerin öğretimi için geliştirilen 3 boyutlu mobil uygulamalar hakkında öğrenci ve öğretmen görüşleri [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi].┤ Balıkesir Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cantürk Günhan, B. & Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 1-23. doi: 10.16949/turcomat.67541
  • Çalışkan, Ç. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarıyla ispat yapabilme seviyelerinin ilişkilendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Uludağ Üniversitesi.
  • Develi, M. H. & Orbay, K. (2003). İlköğretimde niçin ve nasıl bir geometri öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 157(1). Erişim: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/157/develi.htm
  • Erşen, Z. B. (2018). Onuncu sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik öğretim ortamının tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora ├ tezi]┤. Uludağ Üniversitesi.
  • Güler, G, Özdemir, E. & Dikici, R. (2012). Öğretmen adaylarının matematiksel tümevarım yoluyla ispat becerileri ve matematiksel ispat hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 219-236.
  • Güler, H. & Altun, M. (2018). Öğretmenlerin inançlarının davranışlarına ve etkili bir geometri dersinin işlenişine yansımaları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1345-1357. doi:10.24106/kefdergi.443854
  • Gürbüz, K., & Durmuş, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenlerinin dönüşüm geometrisi, geometrik cisimler, örüntü ve süslemeler alt öğrenme alanlarındaki yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(1), 1-22.
  • Gürbüz, R. & Gülburnu, M. (2014). 8. Sınıf geometri öğretiminde kullanılan cabri 3d’nin kavramsal öğrenmeye etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 4(3), Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilmat/issue/21571/231484
  • Güven, B. & Karataş, İ., (2005). Dinamik geometri yazılımı cabri ile oluşturmacı öğrenme ortamı tasarımı: Bir model. E-İlköğretim Online (Elektronik), 4(1), 67-72.
  • İçel, R. (2011). Bilgisayar destekli öğretimin matematik başarısına etkisi: Geogebra örneği [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Selçuk Üniversitesi.
  • İlgün, Ş. (2004). Yapısalcılığın ortaöğretim öğrencilerinin geometri dersindeki çokgenler konusuyla ilgili başarılarına ve geometriye yönelik tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Atatürk Üniversitesi.
  • Jones, K. (2000). Critical issues in thedesign of the geometry curriculum. In: Bill Barton (Ed), Readings in Mathematics Education. Auckland, New Zealand: University of Auckland. pp 75-90.
  • Kablan, Z., Topan, B. & Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde material kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644. doi: 10.12738/estp.2013.3.1692
  • Kapçak, B. S. (2019). Mathematıcal quality of geometry instructıon of a novıce hıgh school teacher [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Karpuz, Y. (2018). Duval’in bilişsel modeline uygun tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora ├ tezi]┤. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Küçük Demir, B. (2020). Geometri ve öğretimi (1. baskı). Pegem Akademi.
  • Laborde, C., Kynıgos, C., Hollebrands, K. & Strässer R. (2006). Teaching and learnıng geometry with technology. A. Gutiérrez, P. Boero (eds.), Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future, 275–304. https://brill.com/view/book/edcoll/9789087901127/BP000011.xml
  • Mesut, M. (2008). Etkinliklerle geometri öğretiminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin erişi düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Önal, N. & Göloğlu Demir, C. (2013). İlköğretim yedinci sınıfta bilgisayar destekli geometri öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Turkish Journal of Education, 2(1), 19-28.
  • Özen, D. (2009). İlköğretim 7. sınıf geometri öğretiminde dinamik geometri yazılımlarının öğrencilerin erişi düzeylerine etkisi ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Royal Society/ Joint Mathematical Council (2001). Teachingand learning geometry 11-19. London: Royal Society/Joint Mathematical Council.
  • Sarıaslan, M. F. (2019). Teknoloji ile zenginleştirilmiş ortamda geometri öğretiminin 6. Sınıf öğrencilerinin açılar konusundaki başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Bayburt Üniversitesi.
  • Sözbilir, M. (2009). Nitel veri analizi. https://www.academia.edu/download/32207596/1112 nitel-arac59ftc4b1rmada-veri analizi.pdf
  • Tektas, M. (2010). Geometri öğretiminde farklı öğretim yöntemlerinin öğrencinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Education Sciences. 5(1), 314-320.
  • Toptaş, V. (2008). Geometri öğretiminde sınıfta yapılan etkinlikler ile öğretme-öğrenme sürecinin incelenmesi. İlköğretim Online, 7(1),91-110.
  • Türnüklü, E. & Özcan, B. N. (2014). Öğrencilerin geometride rbc teorisine göre bilgiyi oluşturma süreçleri ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişki: Örnek olay çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 295-316.
  • Uğur, B, Urhan, S. & Arkün Kocadere, S. (2016). Geometrik cisimler konusunun dinamik geometri yazılımı ile öğretimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 339366.
  • Van Hiele, Pierre M. (1999). Developinggeometric thinking through activities that begin with play. Teaching Children Mathematics, 6, 310–316.
  • Yazlık, D. (2018). Öğretmenlerin matematik öğretiminde somut öğretim materyali kullanımına yönelik görüşleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15),775-805.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

The Opinions of Primary School Mathematics Teachers On The Teaching of Geometry Lesson

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 87 - 106, 31.07.2022
https://doi.org/10.22466/acusbd.1101910

Öz

Geometry course is a course that students have difficulties in both learning and perceiving cognitively due to its abstract structure, and teachers have problems in the teaching process. The aim of this study is to examine primary school mathematics teachers' views on teaching geometry. The method of the research is the case study model, one of the qualitative research methods. The data collection tool in the form of semi-structured form was applied to the 16 primary school mathematics teachers in the study group formed by using the appropriate sampling method, and the collected data were analyzed with the content analysis method, one of the qualitative analysis methods. Considering the results, it was determined that the majority of the teachers had difficulties in explaining in the geometry lesson, they developed solutions using technology and concrete materials, and all of the teachers were positive and willing to use technology and concrete materials, but some teachers had a lack of technology in frastructure and material deficiencies in their schools.

Kaynakça

  • Altun, M. (1998). Geometri öğretimi. https://alonot.com/aof-geometri-ogretimi-ders-notlari/, Erişim tarihi: 10.06.2021
  • Baki, A. & Özpınar, İ., (2007). Logo destekli geometri öğretimi materyalinin öğrencilerin akademik başarılarına etkileri ve öğrencilerin uygulama ile ilgili görüşleri. ÇukurovaÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(34), 153-163.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(1), 1-15.
  • Bonnard Q., Verma H., Kaplan F. & Dillenbourg P. (2012). Paper Interfaces for Learning Geometry. In: Ravenscroft A., Lindstaedt S., Kloos C.D., Hernandez-Leo D. (eds) 21st Century Skills. EC-TEL 2012. Lecture Notes in Computer Sciense, vol 7563. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33263-0_4
  • Burmabıyık, A. (2014). Geometrik cisimlerin öğretimi için geliştirilen 3 boyutlu mobil uygulamalar hakkında öğrenci ve öğretmen görüşleri [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi].┤ Balıkesir Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cantürk Günhan, B. & Açan, H. (2016). Dinamik geometri yazılımı kullanımının geometri başarısına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 7(1), 1-23. doi: 10.16949/turcomat.67541
  • Çalışkan, Ç. (2012). 8. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarıyla ispat yapabilme seviyelerinin ilişkilendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Uludağ Üniversitesi.
  • Develi, M. H. & Orbay, K. (2003). İlköğretimde niçin ve nasıl bir geometri öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 157(1). Erişim: http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/157/develi.htm
  • Erşen, Z. B. (2018). Onuncu sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik öğretim ortamının tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora ├ tezi]┤. Uludağ Üniversitesi.
  • Güler, G, Özdemir, E. & Dikici, R. (2012). Öğretmen adaylarının matematiksel tümevarım yoluyla ispat becerileri ve matematiksel ispat hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 219-236.
  • Güler, H. & Altun, M. (2018). Öğretmenlerin inançlarının davranışlarına ve etkili bir geometri dersinin işlenişine yansımaları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1345-1357. doi:10.24106/kefdergi.443854
  • Gürbüz, K., & Durmuş, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenlerinin dönüşüm geometrisi, geometrik cisimler, örüntü ve süslemeler alt öğrenme alanlarındaki yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 9(1), 1-22.
  • Gürbüz, R. & Gülburnu, M. (2014). 8. Sınıf geometri öğretiminde kullanılan cabri 3d’nin kavramsal öğrenmeye etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 4(3), Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilmat/issue/21571/231484
  • Güven, B. & Karataş, İ., (2005). Dinamik geometri yazılımı cabri ile oluşturmacı öğrenme ortamı tasarımı: Bir model. E-İlköğretim Online (Elektronik), 4(1), 67-72.
  • İçel, R. (2011). Bilgisayar destekli öğretimin matematik başarısına etkisi: Geogebra örneği [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Selçuk Üniversitesi.
  • İlgün, Ş. (2004). Yapısalcılığın ortaöğretim öğrencilerinin geometri dersindeki çokgenler konusuyla ilgili başarılarına ve geometriye yönelik tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Atatürk Üniversitesi.
  • Jones, K. (2000). Critical issues in thedesign of the geometry curriculum. In: Bill Barton (Ed), Readings in Mathematics Education. Auckland, New Zealand: University of Auckland. pp 75-90.
  • Kablan, Z., Topan, B. & Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde material kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644. doi: 10.12738/estp.2013.3.1692
  • Kapçak, B. S. (2019). Mathematıcal quality of geometry instructıon of a novıce hıgh school teacher [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Karpuz, Y. (2018). Duval’in bilişsel modeline uygun tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi [Yayınlanmamış doktora ├ tezi]┤. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Küçük Demir, B. (2020). Geometri ve öğretimi (1. baskı). Pegem Akademi.
  • Laborde, C., Kynıgos, C., Hollebrands, K. & Strässer R. (2006). Teaching and learnıng geometry with technology. A. Gutiérrez, P. Boero (eds.), Handbook of Research on the Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future, 275–304. https://brill.com/view/book/edcoll/9789087901127/BP000011.xml
  • Mesut, M. (2008). Etkinliklerle geometri öğretiminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin erişi düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Önal, N. & Göloğlu Demir, C. (2013). İlköğretim yedinci sınıfta bilgisayar destekli geometri öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Turkish Journal of Education, 2(1), 19-28.
  • Özen, D. (2009). İlköğretim 7. sınıf geometri öğretiminde dinamik geometri yazılımlarının öğrencilerin erişi düzeylerine etkisi ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Royal Society/ Joint Mathematical Council (2001). Teachingand learning geometry 11-19. London: Royal Society/Joint Mathematical Council.
  • Sarıaslan, M. F. (2019). Teknoloji ile zenginleştirilmiş ortamda geometri öğretiminin 6. Sınıf öğrencilerinin açılar konusundaki başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek├ lisans tezi]┤. Bayburt Üniversitesi.
  • Sözbilir, M. (2009). Nitel veri analizi. https://www.academia.edu/download/32207596/1112 nitel-arac59ftc4b1rmada-veri analizi.pdf
  • Tektas, M. (2010). Geometri öğretiminde farklı öğretim yöntemlerinin öğrencinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Education Sciences. 5(1), 314-320.
  • Toptaş, V. (2008). Geometri öğretiminde sınıfta yapılan etkinlikler ile öğretme-öğrenme sürecinin incelenmesi. İlköğretim Online, 7(1),91-110.
  • Türnüklü, E. & Özcan, B. N. (2014). Öğrencilerin geometride rbc teorisine göre bilgiyi oluşturma süreçleri ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişki: Örnek olay çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, 295-316.
  • Uğur, B, Urhan, S. & Arkün Kocadere, S. (2016). Geometrik cisimler konusunun dinamik geometri yazılımı ile öğretimi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 339366.
  • Van Hiele, Pierre M. (1999). Developinggeometric thinking through activities that begin with play. Teaching Children Mathematics, 6, 310–316.
  • Yazlık, D. (2018). Öğretmenlerin matematik öğretiminde somut öğretim materyali kullanımına yönelik görüşleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15),775-805.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Altıntaş 0000-0003-3311-7179

Şükrü İlgün 0000-0002-2842-2032

Meltem Angay 0000-0003-3685-6460

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 12 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altıntaş, E., İlgün, Ş., & Angay, M. (2022). İlköğretim Matematik Öğretmenlerinin Geometri Dersinin İşlenişi İle İlgili Görüşleri. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 87-106. https://doi.org/10.22466/acusbd.1101910

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.