In our contemporary world witnessing digital evolution and information age, from societies’ communication ways to use of information, many things are changing. Changes are being experienced in researchers, information seeking behaviors and finding aids, along with the information types searched in archival documentation.When archives, aiming to maximize the use of archived information, lag behind this change, the society will be deprived of the information that cannot be obtained from other sources. Furthermore, in order to maintain their deserved position in the information market, archives should be prepared for such changes. Therefore, it is of vital importance that the archivists, who are responsible for preserving the records (both digital and analogue) and sustaining the access to the cultural and scientific information in these records in line with the expectations brought by the age, follow the changing environment and adapt to these changes. Setting out from the necessity of continuous development in the archives as an essential component of the information media, in this paper the role of user oriented studies in the adaptation of the archives to the contemporary changes has been tried to be explained and it has been concluded that the studies reflecting user expectations should become an ongoing duty of the customer services programs.
Sayısal evrimi ve bilgi çağını yaşadığımız dünyamızda, toplumun iletişim yollarından bilgi kullanımına kadar birçok şey değişmektedir. Araştırmacılar, arama davranışları ve araştırma araçları yanı sıra arşivsel dokümantasyonda aranan bilgi türlerinde de değişim yaşanmaktadır. Arşivsel bilgiden azami yararlanılmasını amaçlayan arşivlerin bu değişimlerin gerisinde kalmaları, toplumun, diğer bilgi kaynaklarından elde edemeyeceği bilgiden yoksun bırakılması anlamına gelir. Ayrıca bilgi pazarındaki haklı yeri koruyabilmeleri için arşivlerin bu değişimlere hazırlıklı olmaları gerekir. Bu nedenle de kayıtları (analog ve sayısal) koruma ve içerdikleri kültürel ve bilimsel bilgiye erişimi çağın getirdiği beklentiler doğrultusunda sürdürebilme sorumluluğu taşıyan arşivcilerin, değişen koşulları izlemeleri ve onlara uyum sağlamaları hayati önem arz etmektedir. Arşivlerin bilgi ortamının vazgeçilmez bir parçası olma niteliğinin sürekli olarak geliştirilmesi gerekliliğinden yola çıkan bu yazıda, arşivlerin günümüz değişimlerine uyum sağlamasında kullanıcı çalışmalarının rolü açıklanmaya çalışılmış ve kullanıcı beklentilerini aksettiren çalışmaların, müşteri hizmetleri programlarında süre giden bir görev olarak yerini alması gerektiği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları |
Bölüm | Hakemli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2013 |
Kabul Tarihi | 15 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 14-15 |