This research which was conducted to determine
the effect of WebQuest-based teaching on improving the reading comprehension
skills of 4th grade elementary school students was designed as an
action research. The study group consisted of 24 students in an elementary
school. During the study which lasted 55 class hours, the students participated
in three WebQuest-based teaching activities which were done in groups, pairs,
and individually. The reading comprehension test was used as the pre-test and the
post-test. For the analysis of quantitative data, descriptive statistics was
used and paired samples t-test was done. Qualitative data were analyzed, using
descriptive analysis. Based on the findings, a significant difference was found
in the post-test in the students’ reading comprehension scores when compared
with their pre-test scores. The students stated that the screen guided
themselves, that they reached the information they needed more quickly, and by
reaching different web pages on a topic, they established meaning by
integrating the information they accessed, and that they linked the visual and
auditory elements on the screen with the written elements and established
meaning more easily. It was also found that different font types and colors gave
clues about the topic the students were searching for, and that students who used
e-reading comprehension strategies were able to make sense of texts more easily.
In the process, disagreements among students, the inability to use strategies
such as saving, browsing, summarizing were among the problems experienced. Some
recommendations were made for the solution of those problems.
Türkçe
dersinde Ağ Araştırması’na dayalı öğretimin okuduğunu anlama becerisinin
gelişimine etkisini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırma eylem araştırması
deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 24 ilkokul dördüncü
sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. 55 ders saati süren araştırmada öğrenciler
grup, eşli ve bireysel olmak üzere üç Ağ Araştırması’na dayalı öğretim
uygulamasına katılmıştır. Okuduğunu anlama testi çalışmada öntest ve sontest
olarak uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistiklere yer
verilmiş ve ilişkili örneklemler için t testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise
betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara
göre öğrencilerin okuduğunu anlama öntest puanlarına göre sontest puanları
lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğrenciler AADÖ sürecinde ekranın
kendilerini yönlendirdiğini belirterek aradıkları bilgilere daha çabuk
ulaştıklarını ve konuyla ilgili farklı sayfalara ulaşıp bilgileri
bütünleştirerek metinler arası anlam kurduklarını, ekrandaki yazılı unsurlarla
görsel ve işitsel unsurları ilişkilendirerek daha kolay biçimde anlam
oluşturduklarını belirtmişlerdir. Farklı yazı tipi ve renginin olmasının
öğrenci için araştırdığı konuya ilişkin ipucu verdiği ve e-okuma-anlama
stratejilerini kullanan öğrencilerin metinleri daha kolay anlamlandırdıkları
tespit edilmiştir. Bu süreçte öğrenciler arasında yaşanan anlaşmazlık, öğrenme
ürünlerini kaydetmeme, göz gezdirme, özetleme gibi stratejileri kullanamama vb.
yaşanan sorunlar arasındadır. Yaşanan sorunlara bazı çözüm önerileri
getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018Cilt: 6 Sayı: 3 |
Ana Dili Eğitimi Dergisi Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.