Aim: The purpose of the present study was to determine the relation between critical thinking tendencies and clinical decision-making skills of nursing students.
Materials and Methods: The study was conducted between 01 and 31 May, 2018 in the nursing department of a university. The sample of the study was 329 students. The Determining Descriptive Characteristics Form, which was intended to question the socio-demographic characteristics of students, California Critical Thinking Tendencies Scale and Clinical Decision-Making Scale in Nursing were used in collecting the study data.
Results: General critical thinking level of student nurses was determined to be low (208.23±23.76), and clinical decision-making skill was at a moderate level (135.87±17.17).
Conclusion: In the light of these findings, it was determined that nursing students had low critical thinking levels and moderate clinical decision-making skills.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve klinik karar verme becerisi arasındaki ilişkiyi belirlemekti.
Gereç ve Yöntem: Araştırma 01-31 Mayıs 2018 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümünde yürütüldü. Araştırmanın örneklemini 329 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Özellikleri Belirleme Formu, Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Öğrenci hemşirelerin genel eleştirel düşünme düzeyleri (208,23±23,76) düşük düzey olarak belirlenirken, klinik karar verme becerileri orta düzey (135,87±17,17) olarak saptandı.
Sonuç: Bu bulgular doğrultusunda hemşirelik öğrencilerinin düşük eleştirel düşünme ve orta düzeyde klinik karar verme beceri düzeyine sahip olduğu tespit edildi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |