Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dermatoloji Eğitiminde Vakaya Dayalı Öğrenme: Bir Geri Bildirim Modeli

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 1807 - 1813, 31.12.2019
https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.635840

Öz

Amaç: Deri hastalıklarının çoğu öncelikle birinci basamak sağlık kuruluşlarındaki
hekimler tarafından görüldüğü için öğrencilik döneminde verilen dermatoloji
eğitimi sık sık güncellenmelidir. Vakaya dayalı öğrenme modelinde bilginin
belli bir olguya odaklandırılarak gözden geçirilmesi hedeflenir. Çalışmamızda üniversitemizdeki
öğrencilere verilen dermatoloji stajı eğitiminin yeterlilik düzeyinin
değerlendirilmesi ve vakaya dayalı öğrenme metodunun öğrenci eğitimine
katkısının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Gereç ve Yöntem: İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim
gören 47 altıncı sınıf öğrencisi çalışmaya dahil edildi. Eğitim öncesi
öğrencilere birinci basamak sağlık kuruluşlarında en sık rastlanan
hastalıklardan seçilen 10 vaka resmi (sırasıyla pedikülozis kapitis, tinea
kapitis, herpes genitalis, tinea fasiyalis, erizipel, zona zoster, viral siğil,
ürtiker, seboreik dermatit ve atopik dermatit) gösterildi. Her resim için tanı
ve tedavi  cevaplarının yazılabileceği boş alanlar içeren açık uçlu
anketler dağıtıldı. Cevaplar toplandıktan sonra resimlerdeki vakaların tanı ve
tedavileri anlatıldı. Eğitim tamamlandıktan sonra anketler tekrarlandı.

Bulgular: Eğitim öncesi ve sonrası tanıya yönelik verilen cevaplar
karşılaştırıldığında iki, dört, beş, yedi ve sekizinci sorularda istatistiksel
olarak anlamlı fark bulundu (p< 0,05). Eğitim öncesi ve sonrası tedaviye
yönelik verilen cevaplar karşılaştırıldığında bir, üç, dört, altı, yedi ve
sekizinci sorularda istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edildi (p<
0,05).

Sonuç: Çalışmamızda vaka görselleri üzerinden yapılan eğitimde doğru tanı
oranlarının eğitim öncesine göre belirgin olarak arttığı tespit edildi. Bu
sonuç dermatoloji stajında vaka temelli eğitimin önemini göstermektedir.

Kaynakça

  • 1. Özcan A, Şenol M, Karaca Ş. Active education of students in Dermatology. T Klin J Dermatol 2003;13:95-100.
  • 2. Özcan A, Şenol M, Karaca Ş, Kalaycı B. The evulation of dermatologic education in postgraduate period. Turkiye Klinikleri J Dermatol 2004;14:197-201.
  • 3. Hartmann AC, Cruz PD. Interactive mechanisms for teaching dermatology to medical students. Arch Dermatol 1998;134:725-8.
  • 4. Elçin M. Sağlık eğitiminin geldiği noktada tıp eğitiminden beklentiler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2001;10:338-9.
  • 5. Srinivasan M, Wilkes M, Stevenson F, Nguyen T, Slavin S. Comparing problem-based learning with case-based learning: effects of a major curricular shift at two institutions. Acad Med. 2007;82:74-82.
  • 6. Al-Ghamdi HS. A novel approach to teaching dermatology and plastic surgery in a combined module for undergraduate medical students. Adv Med Educ Pract. 2019;10:147-155.
  • 7. Hu A, Vender R. Undergraduate Dermatology Education in Canada: A National Survey. J Cutan Med Surg. 2018;22:31-7.
  • 8. Aybal T, Güme S, Kahyaoğlu M, Kaçar N, Ergin Ş. Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekimlerin Deri ve Zührevi Hastalıklar ile İlgili Deneyimleri ve Mezuniyet Öncesi Eğitim Hakkındaki Görüşleri. Türkderm 2012;46:67-72.

Case Based Learning in Dermatology Education: A Feedback Model

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 1807 - 1813, 31.12.2019
https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.635840

Öz

Objective: Since most of the skin diseases are seen primarily by physicians in
primary health care institutions, dermatology training given during the student
period should be updated frequently. The case-based learning model aims to
review information by focusing on a particular case. The aim of this study was
to evaluate the proficiency level of dermatology internship education given to
students in our university and to evaluate the contribution of case-based
learning method to student education.

Materials and Methods: Forty seven sixth grade students studying at
İnönü University Faculty of Medicine were included in the study. Before the
training, 10 case pictures (pediculosis capitis, tinea capitis, herpes
genitalis, tinea facialis, erysipelas, zona zoster, viral wart, urticaria,
seborrheic dermatitis and atopic dermatitis) were shown to the students.
Open-ended questionnaires were distributed for each picture with blank spaces
for diagnosis and treatment responses. After the answers were collected, the
diagnosis and treatment of the cases were explained. After the training was
completed, the questionnaires were repeated.

Results: When the answers given before and after education were compared, a
statistically significant difference was found in the questions two, four,
five, seven and eight (p <0.05). When the answers given before and after the
training were compared, a statistically significant difference was found in the
questions one, three, four, six, seven and eight (p <0.05).

Conclusion: In our study, it was found that accurate diagnosis rates increased
significantly when compared with pre-training in case-based education. This
result shows the importance of case based education in dermatology internship.

Kaynakça

  • 1. Özcan A, Şenol M, Karaca Ş. Active education of students in Dermatology. T Klin J Dermatol 2003;13:95-100.
  • 2. Özcan A, Şenol M, Karaca Ş, Kalaycı B. The evulation of dermatologic education in postgraduate period. Turkiye Klinikleri J Dermatol 2004;14:197-201.
  • 3. Hartmann AC, Cruz PD. Interactive mechanisms for teaching dermatology to medical students. Arch Dermatol 1998;134:725-8.
  • 4. Elçin M. Sağlık eğitiminin geldiği noktada tıp eğitiminden beklentiler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2001;10:338-9.
  • 5. Srinivasan M, Wilkes M, Stevenson F, Nguyen T, Slavin S. Comparing problem-based learning with case-based learning: effects of a major curricular shift at two institutions. Acad Med. 2007;82:74-82.
  • 6. Al-Ghamdi HS. A novel approach to teaching dermatology and plastic surgery in a combined module for undergraduate medical students. Adv Med Educ Pract. 2019;10:147-155.
  • 7. Hu A, Vender R. Undergraduate Dermatology Education in Canada: A National Survey. J Cutan Med Surg. 2018;22:31-7.
  • 8. Aybal T, Güme S, Kahyaoğlu M, Kaçar N, Ergin Ş. Birinci Basamak Sağlık Kuruluşlarında Çalışan Hekimlerin Deri ve Zührevi Hastalıklar ile İlgili Deneyimleri ve Mezuniyet Öncesi Eğitim Hakkındaki Görüşleri. Türkderm 2012;46:67-72.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nihal Altunışık 0000-0001-6844-1097

Dursun Türkmen Bu kişi benim 0000-0001-9076-4669

Serpil Şener 0000-0002-7012-2666

Burcu Kayhan Tetik 0000-0002-3976-4986

Harika Gözkükara Bağ Bu kişi benim 0000-0003-1208-4072

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2019
Kabul Tarihi 14 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Altunışık N, Türkmen D, Şener S, Kayhan Tetik B, Gözkükara Bağ H. Dermatoloji Eğitiminde Vakaya Dayalı Öğrenme: Bir Geri Bildirim Modeli. ADYÜ Sağlık Bilimleri Derg. Aralık 2019;5(3):1807-1813. doi:10.30569/adiyamansaglik.635840