Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 9, 12.07.2019

Öz

Kaynakça

  • Başkan, Z., Alev, N., & Karal, I. S. (2010). Physics and mathematics teachers’ ideas about topics that could be related or integrated. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1558-1562.
  • Demirel, Ö., Tuncel, İ., Demirhan, C., & Demir, K. (2008). Teacher and pupil views about activities based on multiple intelligences and the interdisciplinary approach. Eğitim ve Bilim, 33(147), 14-25.
  • Drake, S. M. & R. C. Burns. (2004). Meeting Standards Through Integrated Curriculum. Alexandria, Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Elliott, B., Oty, K., McArthur, J., & Clark, B. (2001). The effect of an interdisciplinary algebra/science course on students' problem solving skills, critical thinking skills and attitudes towards mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 32(6), 811-816.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8. Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Grady, J. B. (1994). Interdisciplinary Curriculum Development. Aurora, Colorado: Mid-continent Regional Educational Laboratory.
  • Jacobs, H. H. (1989, Ed.). Interdisciplinary Curriculum: Design and Implementation. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, VA.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Nitel araştırma. S. B. Demir (Çev. Ed.), Eğitim Araştırmaları: Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar (M. Bütün, Çev.) içinde (s. 375-408). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Karakuş, M., Turhan Türkkan, B., & Karakuş, F. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 509-524.
  • Kızılay, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının disiplinler arası yaklaşıma ilişkin görüşleri. Journal of European Education, 88-110.
  • Klein, J. T. (1990). Interdisciplinarity: History, Theory, & Practice. Detroit, Michigan: Wayne State University Press.
  • Lattuca, L. R. (2001). Creating Interdisciplinarity: Interdisciplinary Research and Teaching among College and University Faculty. United States of America: Vanderbilt University Press.
  • Mialaret, G. (2010). Eğitim Bilimlerinin Gelişimi (H. Izgar & M. Gürsel, Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Matthews, K. E., Adams, P., & Goos, M. (2009). Putting it into perspective: Mathematics in the undergraduate science curriculum. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40(7), 891-902.
  • MEB (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4 ve 5. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Taber, K. S. (2008). Exploring conceptual integration in student thinking: Evidence from a case study. International Journal of Science Education, 30(14), 1915-1943.
  • Tüysüz, M., Öztürk, G. Geban, O., & Bektaş, O. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının fizik, kimya ve biyoloji disiplinlerinin entegrasyonuna ilişkin görüşleri. International Online Journal of Educational Sciences, 10(2), 130-145.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Fen bilgisi öğretmenliği lisans programı. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Fen_Bilgisi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf sayfasından 22.10.2018 tarihinde erişilmiştir.

Disiplinler Arasındaki İlişkiye Dair Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 9, 12.07.2019

Öz

Araştırmanın amacı fen bilgisi öğretmen
adaylarının farklı disiplinler arasındaki ilişkilere yönelik görüşlerini
belirlemektir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile
gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde kolay
ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya
2015-2016 eğitim öğretim
yılında Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı üçüncü sınıfta öğrenim görmekte
olan 10 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının görüşlerinin ortaya
çıkarılması için çizme-yazma tekniği kullanılmış, katılımcılardan fen
bilimleri, matematik, Türkçe ve sosyal bilgiler derslerinin birbirleriyle
ilişkisi hakkındaki düşüncelerini yazmaları ve bu konu hakkında bir çizim
yapmaları istenmiştir. Elde edilen
verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda
öğrencilerin fen bilimleri, matematik, Türkçe ve sosyal bilgiler
disiplinleri arasındaki ilişkiye dair yazma tekniği ile elde edilen görüşleri;
“Disiplinler birbirlerini etkiler.”, “Fen bilimleri, bazı disiplinleri
kapsar.”, “Bazı disiplinler birbirleriyle ilişkilidirler / bağlantılıdırlar.”
ve “Bazı disiplinlerin ortak noktaları vardır.” şeklinde kategorize edilmiştir.
Öğrencilerin çizimleri ise; “Fen bilimleri, bazı disiplinleri kapsar.”, “Bazı
disiplinler arasında ortak noktalar vardır.”, “Bazı disiplinler birbirleriyle
ilişkilidirler / bağlantılıdırlar.”, “Disiplinler birbirlerini tamamlarlar.”
şeklinde dört kategori altında toplanmıştır.  Bu doğrultuda mevcut uygulama ve
gelecek araştırmalara yönelik öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Başkan, Z., Alev, N., & Karal, I. S. (2010). Physics and mathematics teachers’ ideas about topics that could be related or integrated. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1558-1562.
  • Demirel, Ö., Tuncel, İ., Demirhan, C., & Demir, K. (2008). Teacher and pupil views about activities based on multiple intelligences and the interdisciplinary approach. Eğitim ve Bilim, 33(147), 14-25.
  • Drake, S. M. & R. C. Burns. (2004). Meeting Standards Through Integrated Curriculum. Alexandria, Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Elliott, B., Oty, K., McArthur, J., & Clark, B. (2001). The effect of an interdisciplinary algebra/science course on students' problem solving skills, critical thinking skills and attitudes towards mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 32(6), 811-816.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8. Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Grady, J. B. (1994). Interdisciplinary Curriculum Development. Aurora, Colorado: Mid-continent Regional Educational Laboratory.
  • Jacobs, H. H. (1989, Ed.). Interdisciplinary Curriculum: Design and Implementation. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, VA.
  • Johnson, B. & Christensen, L. (2014). Nitel araştırma. S. B. Demir (Çev. Ed.), Eğitim Araştırmaları: Nicel, Nitel ve Karma Yaklaşımlar (M. Bütün, Çev.) içinde (s. 375-408). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Karakuş, M., Turhan Türkkan, B., & Karakuş, F. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 509-524.
  • Kızılay, E. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının disiplinler arası yaklaşıma ilişkin görüşleri. Journal of European Education, 88-110.
  • Klein, J. T. (1990). Interdisciplinarity: History, Theory, & Practice. Detroit, Michigan: Wayne State University Press.
  • Lattuca, L. R. (2001). Creating Interdisciplinarity: Interdisciplinary Research and Teaching among College and University Faculty. United States of America: Vanderbilt University Press.
  • Mialaret, G. (2010). Eğitim Bilimlerinin Gelişimi (H. Izgar & M. Gürsel, Çev.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Matthews, K. E., Adams, P., & Goos, M. (2009). Putting it into perspective: Mathematics in the undergraduate science curriculum. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40(7), 891-902.
  • MEB (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4 ve 5. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara.
  • Taber, K. S. (2008). Exploring conceptual integration in student thinking: Evidence from a case study. International Journal of Science Education, 30(14), 1915-1943.
  • Tüysüz, M., Öztürk, G. Geban, O., & Bektaş, O. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının fizik, kimya ve biyoloji disiplinlerinin entegrasyonuna ilişkin görüşleri. International Online Journal of Educational Sciences, 10(2), 130-145.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Fen bilgisi öğretmenliği lisans programı. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Fen_Bilgisi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf sayfasından 22.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Kızılay 0000-0001-8329-0186

Aslı Saylan Kırmızıgül

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2018
Kabul Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kızılay, E., & Saylan Kırmızıgül, A. (2019). Disiplinler Arasındaki İlişkiye Dair Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 1-9.