Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sekizinci Sınıf Türkçe Öğretim Programı (2018)’nın 21. Yüzyıl Becerileri Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 20 - 35, 27.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, yenilenen Türkçe öğretim
programın (2018)’ın 8.sınıf kazanımlarını, ders metinleri ve etkinliklerini 21.yüzyıl
becerileri açısından değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda Türkçe öğretim programı ve 8.sınıf ders kitabı
değerlendirilmiştir. Dolayısıyla çalışmanın yöntemi, nitel araştırma
desenlerinden doküman incelemesidir. Araştırmanın verileri programın
8.sınıf kazanımları, ders kitabı ve etkinlikleridir. Araştırmanın temaları 21.yy
becerileri olduğu için veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir.Araştırmanın
bulgularına göre temel dil becerilerinden konuşma, dinleme, okuma ve yazma
kazanımlarında 21.yy becerilerine yer verilmiştir. Fakat kazanımların yaklaşık
yarısı 21.yy becerileriyle ilişkili olmadığı görülmüştür. Diğer taraftan metin
ve etkinliklerde 21.yy becerilerineçokça yer verildiği tespit edilmiştir. Ancak
21.yybeceri dağılımların dengeli bir şekilde yapılmadığı görülmüştür. Ayrıca
çalışmanın sonuçlarına göre bilgi, medya ve teknoloji beceri alanına diğer
beceri alanlarına göre az yer verildiği, öğrenme ve yenileme becerileri ile
yaşam ve meslek becerilerine çokça yer verildiği saptanmıştır. Bu sonuçlardan
hareketle yenilenen Türkçe öğretim programında 21.yybecerilerine metin ve
etkinliklerde yer verilmiş; fakat dengeli bir dağılım yapılmamış. Bazı beceri
alanlarına fazla yer verilirken bazı alanlara ise az yer verilmiş. Bunun
yanında programın yetiştirmek istediği birey özellikleri dikkate alındığında kazanımlarda
bu becerilere az yer verilmiş. Türkçe öğretim programının amaçları arasında 21.yy
becerileriyle donanmış bireyler yetiştirmek olduğu görülse de kazanımlarda buna
yeterince uyulmadığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Alver, M., Sancak, Ş., (2016). 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı Hakkında Öğretmen/Öğretmen Adayı ve Öğretim Elemanı Görüşleri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(14), 31-60.
  • Aydın, E. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programlarının (2015 ve 2017) Değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(28), 41-66.
  • Ayrancı, B.B., Mutlu, H.H.(2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 119-130.
  • Arıkan, R. (2000). Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma. Ankara: Gazi.
  • Aksoy, M.(2016). Öğrencilere 21. Yüzyılın Becerilerinin Kazandırılması. Herkese Bilim Teknoloji Dergisi, 3, 8-12.
  • Bal, M. (2018). Türkçe Dersinin 21. Yüzyıl Becerileri Açısından İncelenmesi, Turkish Studies, 13(4), 49-64.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programı ve 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(15), 137-158.
  • Bozkurt, Ş.B., Çakır, H (2016). Ortaokul Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Öğrenme Beceri Düzeylerinin Cinsiyet ve Sınıf Seviyesine Gore İncelenmesi, PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 69-82.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E., K., Akgün E., Ö., Karadeniz Ş., Demirel F., (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Dağhan, G., Kibar, P.N., Çetin, N.M., Telli, E., Akkoyunlu, B. (2017) Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Bakış Açısından 21.Yüzyıl Öğrenen ve Öğretmen Özellikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2 (7), 215-235.
  • Dede, C. (2010). Comparing Frameworks for 21st Century Skills. J. Bellanca & R. Brandt (Eds.), 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn içinde (s. 51–76). Indiana: Solution Tree.
  • Ekici, G., Abide, Ö.F., Canbolat, Y., Öztürk, A.(2017). 21.Yüzyıl Becerilerine Ait Veri Kaynaklarının Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1),124-134.
  • ERG ( 2017-2018). Eğitim İzleme Raporu. 10.12.2018 tarihinde http://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2017-18-2/ adresinden ulaşıldı.
  • Eryılmaz, S., Uluyol, Ç. (2015). 21. Yüzyıl Becerileri Işığında FATİH Projesi Değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • International Society for Technology in Education (2007). The national educational technology standards and performance indicators for students. Eugene, OR: ISTE.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kay, K. (2010). 21st century skills: Why they matter, what they are, and how we get there. J. Bellanca, & R. Brandt (Eds.), 21st Century Skills: Rethinking How Students Learn içinde (s. xiii-1). Indiana: Solution Tree.
  • Kocakaya, S., Kotluk, N. (2015). 21.Yüzyıl Becerilerinin Gelişiminde Dijital Öykülemeler: Ortaöğretim Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 54-63.
  • MEB. (2017). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu: Ankara
  • MEB. (2018). Türkçe Ortaokul 8 Ders Kitabı. Talim Terbiye Kurulu: Ankara
  • Metiri Grup ve Ncrel (2003). 10.12.2018 tarihinde http://metiri.com/ adresinden erişildi.
  • National Research Council. (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills, James W. Pellegrino and Margaret L. Hilton, Editors. Board on Testing and Assessment and Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Organization for Economic Cooperation and Development [OECD.] (2005). 10.12.2018 tarihinde http://www.oecd.org/ adresinden erişildi.
  • Rotherham, A. J., Willingham, D. (2009). 21st Century Skills: The challenges ahead. Educational Leadership, 67 (1), 16-21.
  • Silva, E. (2009). Measuring skills for 21st century learning. Phi Delta Kappa, 90 (9), 630-634.
  • The Partnership for 21st Century Learning (2006). 10.12.2018 tarihinde http://www.p21.org/ adresinden erişildi.
  • Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. Francisco: Jossey-Bass.
  • Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği, (TÜSİAD). (2012). 27.12.2018 tarihinde http:// www.tusiad.org.tr/bilgi-merkezi/basin-odasi/basin-bultenleri/ sayfasından erişilmiştir.
  • Yalçın, S.(2018). 21. Yüzyıl Becerileri ve Bu Becerilerin Ölçülmesinde Kullanılan Araçlar ve Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183-201
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don't teach the new survival skills our children need-and what we can do about it. New York: Basic Books.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebuzer Kayhan 0000-0001-5926-1967

Sertel Altun 0000-0002-1951-5181

Mehmet Gürol 0000-0001-7649-9619

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 23 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kayhan, E., Altun, S., & Gürol, M. (2019). Sekizinci Sınıf Türkçe Öğretim Programı (2018)’nın 21. Yüzyıl Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 20-35.