Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2018, , 93 - 104, 01.09.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.427718

Öz

Bu
çalışmanın amacı, STEM yaklaşımı ile ilgili STEM Uygulamaları Öğretmen
Özyeterlik Ölçeği’ni geliştirmektir. Bu nedenle, çalışma için 55 maddelik bir STEM
Uygulamaları Öğretmen Özyeterlik Ölçeği soru havuzu hazırlanmıştır. Hazırlanan ölçek
maddeleri Türkiye’nin batı bölgesinde bulunan bir kamu üniversitesinin eğitim
fakültesinde öğrenim görmekte olan 219 öğretmen adayına uygulanmış, geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha iç tutarlık
katsayısı .97 olarak hesaplanmıştır. Ölçek tek boyutlu olup, toplam varyansın %
68.2’sini açıklamaktadır. Yapılan analizler sonucunda STEM Uygulamaları
Öğretmen Özyeterlik Ölçeği 55 maddeden 18 maddeye düşürülmüştür. Doğrulayıcı
faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin tek faktörlü yapısına ait uyum
indeksleri oldukça iyi düzeydedir (RMSEA= .05, NFI= .99, CFI= 1.00, IFI= 1.00,
RFI= .98, GFI= .90 ve SRMR= .025). Ayrıca geçerliğe katkı sağlamak için de STEM
eğitim programına katılan ve katılmayan, STEM hakkında bilgisi olan ve olmayan
öğrencilerin STEM özyeterlik puanları karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda STEM hakkında bilgisi olan öğrenciler ve STEM etkinliği yapan
öğrenciler lehine anlamlı farklar bulunmuştur.

Kaynakça

  • AKGÜNDÜZ, D., AYDENİZ, M., ÇAKMAKÇI G., ÇAVAŞ B., ÇORLU, M. S., ÖNER, T. & ÖZDEMİR, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu: Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi? İstanbul: Scala Basım Yayın, 10-38.
  • AKKOYUNLU, B., FEZA, O. & AYSUN, U. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin Bilgisayar Öğretmenliği Özyeterlik Ölçeği Geliştirme Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-8.
  • AYDENİZ M. (2017). Eğitim Sistemimiz ve 21. Yüzyıl Hayalimiz: 2045 Hedeflerine İlerlerken, Türkiye İçin STEM Odaklı Ekonomik Bir Yol Haritası, University of Tennessee, Knoxwille.
  • BANDURA, A. (1977). Self Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change, Psycological Review, 84, 191-215.
  • BANDURA, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York:W. H. Freeman and Company.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2017). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Atıf İndeksi, 4. Baskı.
  • DOLAPCİ, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlilik Algıları ve Kaynaştırma Eğitimine Bakış Açıları. Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • ERGİN, Y. D. (1995). Ölçeklerde Geçerlik ve Güvenirlik, M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125-148.
  • EROĞLU, S. & BEKTAŞ, O. (2016). STEM Eğitimi almış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM Temelli Ders Etkinlikleri Hakkında Görüşleri, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (3), 43-67.
  • GENCER, A. S. (2015). Fen Eğitiminde Bilim ve Mühendislik Uygulaması: Fırıldak Etkinliği, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 5 (1), 1-19.
  • GÜROL, A., ALTUNBAŞ, S. & KARAASLAN, N. (2010). Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Çalışma, e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1395-1404.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. (Online: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325). 29.04.2018 tarihinde erişildi.
  • NAKİP, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • ÖZÇELİK, A. & AKGÜNDÜZ D. (2017). Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2 (8), 334-351.ÖZEN, Y. & GÜL, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren- Örneklem Sorunu, KKEFD/JOKKEF, 15, 395-422.
  • SEFEROĞLU, S. S. & AKBIYIK, C. (2005). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma, Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 1, 89-101.
  • SİPAHİ, B.,YURTKORU, E. S. & ÇİNKO, M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • THOMAS, T. A. (2014). Elementary Teachers’ Receptivity to Integrated Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Education in the Elementary Grades, University of Nevada.
  • TUNÇ ALPAK, G. (2018). Yaşam Boyu Öğrenme ve Bireysel Yenilikçilik. Doktora Semineri, Aydın.
  • WANG, H. (2012). A new era of science education: science teachers’ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering and mathematics (STEM) integration. (Doctoral Dissertation).
  • YILDIRIM, P. (2017). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Entegrasyonuna İlişkin Nitel Bir Çalışma, Erzurum, 31-55.
  • YÜKSEL, K. (2010). Rehber Öğretmen Adaylarının Özel Alan ve Özyeterlik Algıları. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Development of the Teacher Self-Efficacy Scale for STEM Practices: A Validity and Reliability Study

Yıl 2018, , 93 - 104, 01.09.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.427718

Öz

The purpose of this study is to develop A Teacher Self-Efficacy Scale for
STEM Practices. For this aim, a question pool consisted of 55-item was prepared
for the study. The preliminary form was applied to 219 prospective teachers
studying in the faculty of education at a public university which is located in
the western region of Turkey.  Validity
and reliability studies have been done and Cronbach's Alpha internal
consistency coefficient was calculated as .97. The scale is one-dimensional and
reveals 68.2% of the total variance. As a result of these analyzes, the Teacher
Self-Efficacy Scale for STEM Practices was reduced from 55 to 18 items.
According to the confirmatory factor analysis results, the fit index of the
one-factor scale is quite satisfactory (RMSEA = .05, NFI = .99, CFI = 1.00, IFI
= 1.00, RFI = .98, GFI = .90 and SRMR = .025). At the last phase of the study,
Scale self-efficacy scores of the prospective teacher who are having and not
having STEM knowledge already were compared as well. As a result, significant
differences were found in favor of students who are already having STEM
knowledge. 

Kaynakça

  • AKGÜNDÜZ, D., AYDENİZ, M., ÇAKMAKÇI G., ÇAVAŞ B., ÇORLU, M. S., ÖNER, T. & ÖZDEMİR, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu: Günün Modası mı Yoksa Gereksinim mi? İstanbul: Scala Basım Yayın, 10-38.
  • AKKOYUNLU, B., FEZA, O. & AYSUN, U. (2005). Bilgisayar Öğretmenleri İçin Bilgisayar Öğretmenliği Özyeterlik Ölçeği Geliştirme Çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1-8.
  • AYDENİZ M. (2017). Eğitim Sistemimiz ve 21. Yüzyıl Hayalimiz: 2045 Hedeflerine İlerlerken, Türkiye İçin STEM Odaklı Ekonomik Bir Yol Haritası, University of Tennessee, Knoxwille.
  • BANDURA, A. (1977). Self Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change, Psycological Review, 84, 191-215.
  • BANDURA, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York:W. H. Freeman and Company.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2017). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem Atıf İndeksi, 4. Baskı.
  • DOLAPCİ, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlilik Algıları ve Kaynaştırma Eğitimine Bakış Açıları. Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • ERGİN, Y. D. (1995). Ölçeklerde Geçerlik ve Güvenirlik, M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125-148.
  • EROĞLU, S. & BEKTAŞ, O. (2016). STEM Eğitimi almış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM Temelli Ders Etkinlikleri Hakkında Görüşleri, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4 (3), 43-67.
  • GENCER, A. S. (2015). Fen Eğitiminde Bilim ve Mühendislik Uygulaması: Fırıldak Etkinliği, Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 5 (1), 1-19.
  • GÜROL, A., ALTUNBAŞ, S. & KARAASLAN, N. (2010). Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnançları ve Epistemolojik İnançları Üzerine Bir Çalışma, e-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 1395-1404.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. (Online: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325). 29.04.2018 tarihinde erişildi.
  • NAKİP, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • ÖZÇELİK, A. & AKGÜNDÜZ D. (2017). Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2 (8), 334-351.ÖZEN, Y. & GÜL, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren- Örneklem Sorunu, KKEFD/JOKKEF, 15, 395-422.
  • SEFEROĞLU, S. S. & AKBIYIK, C. (2005). İlköğretim Öğretmenlerinin Bilgisayara Yönelik Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir Çalışma, Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 1, 89-101.
  • SİPAHİ, B.,YURTKORU, E. S. & ÇİNKO, M. (2008). Sosyal Bilimlerde SPSS ile Veri Analizi, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • THOMAS, T. A. (2014). Elementary Teachers’ Receptivity to Integrated Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Education in the Elementary Grades, University of Nevada.
  • TUNÇ ALPAK, G. (2018). Yaşam Boyu Öğrenme ve Bireysel Yenilikçilik. Doktora Semineri, Aydın.
  • WANG, H. (2012). A new era of science education: science teachers’ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering and mathematics (STEM) integration. (Doctoral Dissertation).
  • YILDIRIM, P. (2017). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (STEM) Entegrasyonuna İlişkin Nitel Bir Çalışma, Erzurum, 31-55.
  • YÜKSEL, K. (2010). Rehber Öğretmen Adaylarının Özel Alan ve Özyeterlik Algıları. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Özdemir 0000-0002-0031-710X

Cemre Yaman Bu kişi benim 0000-0002-5070-0190

Ruken Akar Vural Bu kişi benim 0000-0002-3137-3753

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2018
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özdemir, A., Yaman, C., & Vural, R. A. (2018). STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 93-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.427718
AMA Özdemir A, Yaman C, Vural RA. STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. ADUSOBIED. Eylül 2018;5(2):93-104. doi:10.30803/adusobed.427718
Chicago Özdemir, Adem, Cemre Yaman, ve Ruken Akar Vural. “STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, sy. 2 (Eylül 2018): 93-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.427718.
EndNote Özdemir A, Yaman C, Vural RA (01 Eylül 2018) STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 2 93–104.
IEEE A. Özdemir, C. Yaman, ve R. A. Vural, “STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, ADUSOBIED, c. 5, sy. 2, ss. 93–104, 2018, doi: 10.30803/adusobed.427718.
ISNAD Özdemir, Adem vd. “STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/2 (Eylül 2018), 93-104. https://doi.org/10.30803/adusobed.427718.
JAMA Özdemir A, Yaman C, Vural RA. STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. ADUSOBIED. 2018;5:93–104.
MLA Özdemir, Adem vd. “STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 2, 2018, ss. 93-104, doi:10.30803/adusobed.427718.
Vancouver Özdemir A, Yaman C, Vural RA. STEM Uygulamaları Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. ADUSOBIED. 2018;5(2):93-104.

Cited By

















Science Engagement Scale: Adaptation, Validation and Reliability Study
Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi
Gizem TURAN GÜRBÜZ
https://doi.org/10.17984/adyuebd.670173

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.