Bu
çalışmanın amacı, STEM yaklaşımı ile ilgili STEM Uygulamaları Öğretmen
Özyeterlik Ölçeği’ni geliştirmektir. Bu nedenle, çalışma için 55 maddelik bir STEM
Uygulamaları Öğretmen Özyeterlik Ölçeği soru havuzu hazırlanmıştır. Hazırlanan ölçek
maddeleri Türkiye’nin batı bölgesinde bulunan bir kamu üniversitesinin eğitim
fakültesinde öğrenim görmekte olan 219 öğretmen adayına uygulanmış, geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha iç tutarlık
katsayısı .97 olarak hesaplanmıştır. Ölçek tek boyutlu olup, toplam varyansın %
68.2’sini açıklamaktadır. Yapılan analizler sonucunda STEM Uygulamaları
Öğretmen Özyeterlik Ölçeği 55 maddeden 18 maddeye düşürülmüştür. Doğrulayıcı
faktör analizi sonuçlarına göre ölçeğin tek faktörlü yapısına ait uyum
indeksleri oldukça iyi düzeydedir (RMSEA= .05, NFI= .99, CFI= 1.00, IFI= 1.00,
RFI= .98, GFI= .90 ve SRMR= .025). Ayrıca geçerliğe katkı sağlamak için de STEM
eğitim programına katılan ve katılmayan, STEM hakkında bilgisi olan ve olmayan
öğrencilerin STEM özyeterlik puanları karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda STEM hakkında bilgisi olan öğrenciler ve STEM etkinliği yapan
öğrenciler lehine anlamlı farklar bulunmuştur.
The purpose of this study is to develop A Teacher Self-Efficacy Scale for
STEM Practices. For this aim, a question pool consisted of 55-item was prepared
for the study. The preliminary form was applied to 219 prospective teachers
studying in the faculty of education at a public university which is located in
the western region of Turkey. Validity
and reliability studies have been done and Cronbach's Alpha internal
consistency coefficient was calculated as .97. The scale is one-dimensional and
reveals 68.2% of the total variance. As a result of these analyzes, the Teacher
Self-Efficacy Scale for STEM Practices was reduced from 55 to 18 items.
According to the confirmatory factor analysis results, the fit index of the
one-factor scale is quite satisfactory (RMSEA = .05, NFI = .99, CFI = 1.00, IFI
= 1.00, RFI = .98, GFI = .90 and SRMR = .025). At the last phase of the study,
Scale self-efficacy scores of the prospective teacher who are having and not
having STEM knowledge already were compared as well. As a result, significant
differences were found in favor of students who are already having STEM
knowledge.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.