Bilgisayar
bilimleri alanındaki yeni gelişmeler, üniversitelerin eğitim süreçlerini
desteklemek için kullandığı sistemlerin gelişmesini ve yaygınlaşmasını
sağlamıştır. Bu sistemlerin arasında, öğretim elemanlarının çevrimiçi öğrenme
süreçlerini yürütmek için kullandıkları araçların başında, öğrenme yönetim
sistemleri yer almaktadır. Bugün, öğrenme yönetim sistemlerindeki artışla
birlikte kullanılabilirlik testi ihtiyacının karşılanması hem kullanıcı
memnuniyetini sağlamaya yönelik hem de uygun yazılım çözümlerinin ortaya
çıkarılması için daha da önemli olmaktadır. Bu çalışma, birçok üniversitede
yaygın olarak kullanılan bulut tabanlı bir öğrenme yönetim sisteminin (Edmodo)
kullanılabilirliğinin öğretim elemanları açısından nasıl algılandığını
anlamaya çalışmaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın nicel
kısmında, 12 öğretim elemanının kullanılabilirlik algıları Sistem
Kullanılabilirlik Ölçeği ile incelenmiştir. Çalışmanın nitel kısmında ise,
öğretim elemanlarınca yazılımda karşılaşılan kullanılabilirlikle ilgili
durumlara yönelik veriler, yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmış, içerik
analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulgular, öğrenme yönetim sisteminin web
uygulama tarafının öğretim elemanlarında ortanın üzerinde kullanılabilirlik
algısı oluşturduğunu göstermiştir.
Bunun yanında, sistem yüklenme hızına, site yapısına, ödev yönetimi ve
notlandırmaya, Türkçe dil desteğine, içerik filtreleme ve etiketleme
konularına ve son olarak da rozet sistemine yönelik kullanılabilirliği
etkileyen bazı durumların olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma bulgularının,
yazılım geliştiriciler ve karar verici kurumlar için öğretim elemanlarının
kullanılabilirlik algılarını daha iyi anlamada ve yazılımdaki
kullanılabilirliği ilgilendiren iyileştirme ihtiyaçlarının saptanmasında
rehber olması beklenmektedir.
Öğrenme Yönetim Sistemi Kullanılabilirlik İnsan Bilgisayar Etkileşimi
New developments in the field of computer science
have allowed the development and dissemination of the systems that
universities use to support their educational processes. Among these systems,
learning management systems are at the top of the tools faculty members use to
carry out online learning processes. Today, with the increase in learning
management systems, meeting the need for usability testing is becoming more
important both for ensuring user satisfaction and for revealing appropriate
software solutions. This study seeks to understand how faculty members
perceive the usability of a cloud-based learning management system that is
widely used in many universities. The study adopted the convenience sampling
method of purposeful sampling strategies. In the quantitative part of the
study, the perceived usability was examined with the System Usability Scale by
12 faculty members. In the qualitative part of the study, the data about the
usability issues that faculty members face in the software were collected by
semi-structured interviews and investigated using content analysis method.
Findings have shown that the web application side of the learning management
system got an above average perceived usability. Besides, some issues that
affect perceived usability were found regarding to system loading speed, site
structure, assignment management and grading mechanism, Turkish language
support, content filtering and labeling, and finally the badge system. The
findings of this study are intended to provide guidance to software developers
and decision makers to better understand the perceived usability of faculty
members and to identify the need for improvement of the software usability.
Learning Management System Usabilitiy Human Computer Interaction
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |