Sosyal beceri yetersizliklerinin ve bu yetersizliklerden kaynaklı olarak oluşabilecek duyuşsal-davranışsal problemler ile akademik yetersizliklerin önlenmesinde sosyal beceri eğitimi iyi bir müdahale yolu olmaktadır. Sosyal becerilere yönelik müdahale programlarında farklı etkinlikler, farklı yöntem-stratejiler ve teoriden uygulamaya farklı yaklaşımlar yer alabilmektedir. Bu çalışmada, bilimsel açıdan etkisi kanıtlanmış Brigman, Lane ve Lane (1994) tarafından geliştirilen “Öğrenmeye Hazırım” adlı sınıf programının tanıtılması ve Türkçe’ye uyarlaması yapılarak, Türk çocuklar için kullanılabilir bir sosyal beceri eğitim programının ortaya konması amaçlanmıştır. “Öğrenmeye Hazırım” adlı eğitim programı, okul başarısı için ihtiyaç duyulan sosyal becerileri ve öğrenme becerilerini kazandırmak amacıyla dört-yedi yaş çocuklarına yönelik olarak geliştirilmiş bir programdır. Programda, yüksek sesle okunan “büyük kitap” kullanımı, öğretmenin ve çocuğun hikâye anlatımları, resim, dramatik oyun, kukla, şarkı etkinlikleri, dinleme ve dikkatle ilgili etkinlikler, hikâye yapıları aracılığıyla yönergeleri anlamaya yönelik uygulamalarla tartışma ve etkileşimi kapsayacak şekilde sosyal işbirliği etkinlikleri yer almaktadır. Bir dizi hikâyeden oluşan bu program, (1) model olma, koçluk yapma ve ipucu verme, (2) çocuk hikâye anlatımları, (3) çocuk hikâye tekrarları, (4) pozitif akran raporları ve (5) teşvik çemberi şeklinde beş öğretmen stratejisini içermektedir. Çalışma kapsamında “Öğrenmeye Hazırım” adlı eğitim programının temin edilmesine yönelik işlemlerden uyarlama süreçlerinin gerektirdiği adımlara kadar olan aşamaların yerine getirilmesi ile birlikte, okul öncesi dönemdeki Türk çocukları için bir sosyal beceri eğitim programı olarak alanyazına kazandırılmıştır. Bu bağlamda, çalışmanın okul öncesi dönem çocuklarına yönelik sosyal beceri eğitim uygulamaları ve program geliştirme çalışmaları için yol gösterici olması ve günlük yaşam sürecindeki uygulamalara düşünsel bir temel oluşturması, beraberinde okul öncesi dönemde yaşanan sorunların iyileştirilmesi noktasında anahtar bir kaynak olarak yer alması öngörülmektedir.
Okul öncesi dönem Sosyal beceri eğitimi Öğrenmeye Hazırım Hikâye
Social skills training is a good way of intervention for preventing social skills deficiencies and emotional-behavioral problems and academic deficiencies that may arise from these deficiencies. Different activities, different methods-strategies and different approaches from theory to practice can be included in intervention programs for social skills. In this study, it is aimed to introduce a classroom program called “Ready to Learn” developed by Brigman, Lane, and Lane (1994), the scientific effect of which has been proven, and to adapt it to Turkish, thus put forth in an available story-based social skill training program for Turkish children. This program was developed for the children aged four to seven in order to promote the learning skills and social skills that are needed for school success. The program called “Ready to Learn” includes social cooperation activities to contain the use of “big books” that are read aloud, storytelling by teachers and children, activities of drawing, dramatic play, puppet, and song, activities on listening and attention, practices for understanding directions through story structures, as well as discussion and interaction. The program, which consists of a series of stories, includes five teacher strategies: (1) modelling-coaching-cueing, (2) student story-telling, (3) student story re-telling, (4) peer reporting, and (5) encouragement council activities. Within the scope of the study, a social skill training program was gained to the literature for Turkish children in preschool period by carrying out phases from the procedures for the provision of Ready to Learn program to the steps required by the adaptation processes. In this context, the study is envisaged to be a guide for social skills training applications and program development studies for preschool children and to provide an intellectual basis for the practices in daily life, meanwhile to be a key resource for improving the problems experienced in preschool period.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |