Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Serbest Etkinlikler Dersinin Amacına Hizmet Etme Derecesinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 344 - 359, 30.12.2016
https://doi.org/10.17984/adyuebd.306774

Öz

Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersini, Milli Eğitim Bakanlığı’nın yayınlamış olduğu yönerge doğrultusunda işleme durumunu, öğretmenlerin dersin amacına hizmet etme durumuna olan inancını ve bu inancın çeşitli değişkenlerle olan ilişkisini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, Ağrı il merkezinde görev yapmakta olan 300 sınıf öğretmeninden seçkisiz-oransız örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Serbest Etkinlikler Dersini Değerlendirme Anketi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersini, eksik kalmış kazanımları yetiştirme amacıyla kullandığı belirlenmiştir. Dersin amacına hizmet derecesi ile ilgili olarak sınıf öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu olumsuz görüş belirtmiş, dersin amacına hizmet etme derecesi ile öğretmenlerin mesleki kıdemleri ve eğitim durumları arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, A., Bakırcı, H. & Ürey, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 41(193), 214-231
  • Bozak, A., Apaydın, Ç. & Demirtaş, H. (2012). Serbest etkinlik dersinin etkililiğinin denetmen, yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11(2), 520-529
  • Çocuk Hakları Sözleşmesi (1989), 31-2 madde
  • Dündar, H. & Karaca, E.T. (2011). İlköğretim okullarında serbest etkinlikler dersinin değerlendirilmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 417-437
  • Ecless, J. S. & Barber, B. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: what kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research, 14, 10-34
  • Farr, W. (2008), The effects of videa modeling on leisure time activities for learners with severe special needs. Unpublished doctoral dissertation. Arizona State University, USA
  • Göktaş, Z. & Çolak, M. (2006). Vergi dairesi başkanlığında çalışan personelin boş zamanlarını değerlendirmesi üzerine bir araştırma (Balıkesir örneği). 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Kasım, Muğla Üniversitesi, Muğla
  • Gömleksiz, M. N. & Özdaş, F. (2012). Serbest etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 323-335
  • Gömleksiz, M. N. & Özdaş, F. (2013). Serbest etkinlikler dersinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 105-118
  • Gültekin, M., Atalay, N. & Ay, Y. (2014). İlköğretimde serbest etkinliklere yönelik sınıf öğretmeni ve öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 419-437
  • Gün, E.S. (2013). Serbest etkinlik uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 3, 21-33
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kazu, H. & Aslan, S. (2013). Serbest etkinlik dersinin birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Elazığ ili örneği). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 133- 145
  • Köse, E. (2004). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinlikleri tercih etme nedenleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 2004
  • Köse, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklerini tercih etme nedenleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 46-61
  • Lawshe, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personel Psychology, 28, 563-575
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). MEB Talim ve Terbiye Kurulu 20.07.2010 tarihli ve 75 sayılı Kararı
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı-Serbest Etkinlikler Dersi İle İlgili Yayınlanmış Bildiri, MEB-Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, Ankara
  • Sargın, M. & Taşdemir, M. (2014). Sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersine ilişkin görüş ve sorunları: Bir durum çalışması (Şırnak ili örneği). 9th International Balkans Education and Science Congress, 16-18 Ekim, Trakya Üniversitesi, Edirne. http://www.bes2014.org. 231-236
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL İle Pratik Veri Analizi, (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şen, S. & Sarikaya, İ. (2015). Serbest zaman etkinlikleri dersinde tercih edilen etkinliklerin kullanılma sıklıklarının incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 4(4), 217-227
  • Yetiş, Ü. (2008). Kamu kurumlarında çalışan memurların boş zaman faaliyetlerini değerlendirme alışkanlıkları (Tuğsaş örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (2), 34-45
  • Yılmaz, L. (2015). İlkokulda uygulanan serbest etkinlik dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Zorba, E. (2001). Kamu personelinin rekreatif eğilimleri (Muğla ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Ankara.

The Examination of Free Activities Course’s Goals According to the Teachers’ View

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 344 - 359, 30.12.2016
https://doi.org/10.17984/adyuebd.306774

Öz

This research is a descriptive study-a type of general survey- to determine if free activities courses are offered by the instructions of Ministry of Education, teachers’ belief about the degree to which this course serves its aim and the relationship between this belief with various variables. 300 primary school teachers who work in Ağrı were the sample of this research chosen by using random non-portional sampling. In this research, Free Activities Course Evaluation Questionnaire developed by one of the researchers was used. Although catch up education is forbidden, it was recognized that the great majority of primary school teachers use free activities course to complete missing gain from other courses, for preparation of examination and for practice exams. A large amount of primary teachers indicated negative views about the efficiency degree of the course. Meaningful relationships are determined between the degree of serving course purpose and teachers’ experience and educational status.

Kaynakça

  • Aydın, A., Bakırcı, H. & Ürey, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 41(193), 214-231
  • Bozak, A., Apaydın, Ç. & Demirtaş, H. (2012). Serbest etkinlik dersinin etkililiğinin denetmen, yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 11(2), 520-529
  • Çocuk Hakları Sözleşmesi (1989), 31-2 madde
  • Dündar, H. & Karaca, E.T. (2011). İlköğretim okullarında serbest etkinlikler dersinin değerlendirilmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 417-437
  • Ecless, J. S. & Barber, B. (1999). Student council, volunteering, basketball, or marching band: what kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research, 14, 10-34
  • Farr, W. (2008), The effects of videa modeling on leisure time activities for learners with severe special needs. Unpublished doctoral dissertation. Arizona State University, USA
  • Göktaş, Z. & Çolak, M. (2006). Vergi dairesi başkanlığında çalışan personelin boş zamanlarını değerlendirmesi üzerine bir araştırma (Balıkesir örneği). 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Kasım, Muğla Üniversitesi, Muğla
  • Gömleksiz, M. N. & Özdaş, F. (2012). Serbest etkinlikler dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 323-335
  • Gömleksiz, M. N. & Özdaş, F. (2013). Serbest etkinlikler dersinin etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri: nitel bir çalışma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 105-118
  • Gültekin, M., Atalay, N. & Ay, Y. (2014). İlköğretimde serbest etkinliklere yönelik sınıf öğretmeni ve öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 419-437
  • Gün, E.S. (2013). Serbest etkinlik uygulamalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 3, 21-33
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kazu, H. & Aslan, S. (2013). Serbest etkinlik dersinin birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Elazığ ili örneği). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 133- 145
  • Köse, E. (2004). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinlikleri tercih etme nedenleri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 2004
  • Köse, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ders dışı etkinliklerini tercih etme nedenleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 46-61
  • Lawshe, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personel Psychology, 28, 563-575
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). MEB Talim ve Terbiye Kurulu 20.07.2010 tarihli ve 75 sayılı Kararı
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2010). Talim Ve Terbiye Kurulu Başkanlığı-Serbest Etkinlikler Dersi İle İlgili Yayınlanmış Bildiri, MEB-Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, Ankara
  • Sargın, M. & Taşdemir, M. (2014). Sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersine ilişkin görüş ve sorunları: Bir durum çalışması (Şırnak ili örneği). 9th International Balkans Education and Science Congress, 16-18 Ekim, Trakya Üniversitesi, Edirne. http://www.bes2014.org. 231-236
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL İle Pratik Veri Analizi, (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şen, S. & Sarikaya, İ. (2015). Serbest zaman etkinlikleri dersinde tercih edilen etkinliklerin kullanılma sıklıklarının incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 4(4), 217-227
  • Yetiş, Ü. (2008). Kamu kurumlarında çalışan memurların boş zaman faaliyetlerini değerlendirme alışkanlıkları (Tuğsaş örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10 (2), 34-45
  • Yılmaz, L. (2015). İlkokulda uygulanan serbest etkinlik dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Zorba, E. (2001). Kamu personelinin rekreatif eğilimleri (Muğla ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı, Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Sarikaya

Semra Şen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Kabul Tarihi 11 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarikaya, İ., & Şen, S. (2016). The Examination of Free Activities Course’s Goals According to the Teachers’ View. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 6(2), 344-359. https://doi.org/10.17984/adyuebd.306774

                                                                                             

by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 Bu eser CC BY-NC-ND Atıf-GayriTicari-Türetilemez ile lisanslanmıştır.