Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship between Teachers' Change Tendencies and Classroom Leadership Levels

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 122 - 137, 30.06.2019
https://doi.org/10.17984/adyuebd.534931

Öz

The aim of this
study to investigate the relations between teachers' classroom leadership
levels and their change tendencies. 411 teachers working in the middle and
senior high schools participated in the study. In the study; the Teacher
Classroom Leadership Scale Teacher Form and Change Tendencies Scale were used
as measurement instruments. In the study, descriptive statistics, correlation
and regression analysis were used. Research findings show that there are
positive and significant relationships between the positive dimensions of the
change tendencies and classroom leadership levels of teachers. The findings
revealed that entrepreneurship in change and belief in the usefulness of
change positively affect teacher classroom leadership, while tendency of
keeping the status negatively. In line with the results, it is recommended
supporting the change tendencies and entrepreneurship of teachers by expanding
the right of initiative at the school and classroom level.  

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., & Büyüköztürk, Ş. (2011). Değişim eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 73-90.
  • Akın-Kösterelioğlu, M. ve Demir, F. (2014). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen liderliğine etkisi. International Journal of Social Science, (26), 247-256. doi: 10.9761/JASSS2271
  • Barth, R. S. (2001). Teacher leader. Phi Delta Kappan, 82(6), 443-449.
  • Barutçugil, İ. (2013). Stratejik yönetim. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
  • Büyüköztürk, Ş., Uslu, Ö., & Akbaba Altun, S. (2017). Adaptation of change tendencies scale for teachers. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1071-1082.
  • Can, N. (2018). Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R., ve Parlar, H. (2018). Teacher leadership as a predictor of school effectiveness. Kastamonu Education Journal, 26(3), 925-934. doi:10.24106/kefdergi.346648
  • Erbaş, D. (Ed.). (2015). Sınıfta Etkili Öğretim ve Yönetim (Etkinlikler ve Örnekler). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdoğan, İ. (2015). Eğitimde Değişim Yönetimi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertesvåg, S. K. (2009). Classroom Leadership: The Effect Of A School Development Programme. Educational Psychology, 29(5), 515-539. doi: 10.1080/01443410903122194
  • Gill, R. (2003). Change management or change leadership? Journal of Change Management, 3(4), 307-318. doi: 10.1080/714023845
  • Güçlü, N. ve Koşar, S. (Ed.). (2018). Eğitim yönetiminde liderlik: Teori, araştırma ve uygulama. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülbahar, B. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin sınıf içi lider öğretmenlik becerilerine ilişkin algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. KEFAD, 19(1), 1-28. doi: 10.29299/kefad.2018.19.002
  • Harris, A. ve Muijs, D. (2003). Teacher leadership: principles and practice. Erişim adresi: http://dera.ioe.ac.uk/5132/
  • Karabağ Köse, E. (2018). Öğretmen sınıf liderliği ölçeği öğretmen formu geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 5-18.
  • Lai, E. ve Cheung, D. (2015). Enacting teacher leadership: The role of teachers in bringing about change. Educational Management Administration & Leadership, 43(5), 673-692. doi: 10.1177/1741143214535742
  • Lumpkin, A., Claxton, H. ve Wilson, A. (2014). Key characteristics of teacher leaders in schools. Administrative Issues Journal, 4(2), 59-67. doi: 10.5929/2014.4.2.8
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Öğretmen strateji belgesi 2017-2023. Erişim adresi: https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf.
  • Özdelen, E. ve Kale, M. (2014, Mayıs). İlkokullarda öğretmen liderliğinin öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre analiz edilmesi [Öz]. 9. Ulusal Eğitim Yönetim Kongresinde sunulan bildiri, Siirt Üniversitesi, Siirt.
  • Özden, Y. (Ed.). (2005). Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pang, N. S. ve Miao, Z. (2017). The Roles of teacher leadership in Shanghai education success. BCES Conference Books, 15, 93-100. Erişim adresi: https://doaj.org/article/d61f2882821c4f91ab7149e6bbfefea2
  • Pounder, J. (2014). Quality teaching through transformational classroom leadership. Quality Assurance in Education, 22(3), 273-285. doi: 10.1108/QAE-12-2013-0048
  • Schlechty, P. C. (1993). On the frontier of school reform with trailblazers, pioneers, and settlers. Journal of Staff Development, 14(4), 46-51.
  • Soffel, J. (2016). What are the 21st-century skills every student needs? Erişim adresi: https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students
  • Şişman, M. ve Turan, S. (Ed.). (2015). Sınıf Yönetimi. (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taylor, M., Goeke, J., Klein, E., Onore, C. ve Geist, K. (2011). Changing leadership: Teachers lead the way for schools that learn. Teaching and Teacher Education, 27(5), 920-929. doi: 10.1016/j.tate.2011.03.003
  • Troen, V. ve Boles, K. (1992, Nisan). Leadership from the classroom: Women teachers as a key to school reform. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
  • Varoğlu, A. K., & Basım, H. N. (Ed.). (2009). Örgütlerde değişim ve öğrenme. Ankara: Siyasal Yayın-Dağıtım.
  • Wells, C. M. ve Klocko, B. A. (2015). Can teacher leadership reduce principal stress? Journal of School Leadership, 25(2), 313-344.
  • Yavuz, M. (2016). Yeni nesil okul: Araştıran okul. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • York-Barr, J. ve Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255–316.

Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 122 - 137, 30.06.2019
https://doi.org/10.17984/adyuebd.534931

Öz

Bu araştırmanın
amacı, öğretmenlerin değişim eğilimleri ile sınıf liderliği düzeyleri
arasındaki ilişkileri incelemektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı
araştırmaya, ortaokul ve liselerde görev yapan ve tesadüfi örnekleme yoluyla
belirlenen 411 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak;
Değişim Eğilimleri Ölçeği ve Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği Öğretmen Formu
kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ile korelasyon ve
çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, değişim
eğilimlerinin pozitif boyutları (değişimde girişimcilik ve değişimin yararına
inanma) ile öğretmen sınıf liderliği düzeyleri arasında pozitif yönde ve
anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir. Bulgular, öğretmenlerin değişimde
girişimcilik ve değişimin yararına inanma eğilimlerinin öğretmen sınıf
liderliğini olumlu etkilediğini, statükoyu koruma eğilimlerinin ise olumsuz
etkilediğini ortaya koymuştur. Sonuçlar doğrultusunda, öğretmenlerin okul ve
sınıf düzeyindeki inisiyatif alanlarının genişletilerek değişim ve
girişimcilik eğilimlerinin desteklenmesi önerilmektedir. 

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., & Büyüköztürk, Ş. (2011). Değişim eğilimleri ölçeğinin geliştirilmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 73-90.
  • Akın-Kösterelioğlu, M. ve Demir, F. (2014). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeyinin öğretmen liderliğine etkisi. International Journal of Social Science, (26), 247-256. doi: 10.9761/JASSS2271
  • Barth, R. S. (2001). Teacher leader. Phi Delta Kappan, 82(6), 443-449.
  • Barutçugil, İ. (2013). Stratejik yönetim. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
  • Büyüköztürk, Ş., Uslu, Ö., & Akbaba Altun, S. (2017). Adaptation of change tendencies scale for teachers. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1071-1082.
  • Can, N. (2018). Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R., ve Parlar, H. (2018). Teacher leadership as a predictor of school effectiveness. Kastamonu Education Journal, 26(3), 925-934. doi:10.24106/kefdergi.346648
  • Erbaş, D. (Ed.). (2015). Sınıfta Etkili Öğretim ve Yönetim (Etkinlikler ve Örnekler). Ankara: Pegem Akademi.
  • Erdoğan, İ. (2015). Eğitimde Değişim Yönetimi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ertesvåg, S. K. (2009). Classroom Leadership: The Effect Of A School Development Programme. Educational Psychology, 29(5), 515-539. doi: 10.1080/01443410903122194
  • Gill, R. (2003). Change management or change leadership? Journal of Change Management, 3(4), 307-318. doi: 10.1080/714023845
  • Güçlü, N. ve Koşar, S. (Ed.). (2018). Eğitim yönetiminde liderlik: Teori, araştırma ve uygulama. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gülbahar, B. (2018). Ortaokul öğretmenlerinin sınıf içi lider öğretmenlik becerilerine ilişkin algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. KEFAD, 19(1), 1-28. doi: 10.29299/kefad.2018.19.002
  • Harris, A. ve Muijs, D. (2003). Teacher leadership: principles and practice. Erişim adresi: http://dera.ioe.ac.uk/5132/
  • Karabağ Köse, E. (2018). Öğretmen sınıf liderliği ölçeği öğretmen formu geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 5-18.
  • Lai, E. ve Cheung, D. (2015). Enacting teacher leadership: The role of teachers in bringing about change. Educational Management Administration & Leadership, 43(5), 673-692. doi: 10.1177/1741143214535742
  • Lumpkin, A., Claxton, H. ve Wilson, A. (2014). Key characteristics of teacher leaders in schools. Administrative Issues Journal, 4(2), 59-67. doi: 10.5929/2014.4.2.8
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Öğretmen strateji belgesi 2017-2023. Erişim adresi: https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf.
  • Özdelen, E. ve Kale, M. (2014, Mayıs). İlkokullarda öğretmen liderliğinin öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre analiz edilmesi [Öz]. 9. Ulusal Eğitim Yönetim Kongresinde sunulan bildiri, Siirt Üniversitesi, Siirt.
  • Özden, Y. (Ed.). (2005). Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pang, N. S. ve Miao, Z. (2017). The Roles of teacher leadership in Shanghai education success. BCES Conference Books, 15, 93-100. Erişim adresi: https://doaj.org/article/d61f2882821c4f91ab7149e6bbfefea2
  • Pounder, J. (2014). Quality teaching through transformational classroom leadership. Quality Assurance in Education, 22(3), 273-285. doi: 10.1108/QAE-12-2013-0048
  • Schlechty, P. C. (1993). On the frontier of school reform with trailblazers, pioneers, and settlers. Journal of Staff Development, 14(4), 46-51.
  • Soffel, J. (2016). What are the 21st-century skills every student needs? Erişim adresi: https://www.weforum.org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students
  • Şişman, M. ve Turan, S. (Ed.). (2015). Sınıf Yönetimi. (12. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taylor, M., Goeke, J., Klein, E., Onore, C. ve Geist, K. (2011). Changing leadership: Teachers lead the way for schools that learn. Teaching and Teacher Education, 27(5), 920-929. doi: 10.1016/j.tate.2011.03.003
  • Troen, V. ve Boles, K. (1992, Nisan). Leadership from the classroom: Women teachers as a key to school reform. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
  • Varoğlu, A. K., & Basım, H. N. (Ed.). (2009). Örgütlerde değişim ve öğrenme. Ankara: Siyasal Yayın-Dağıtım.
  • Wells, C. M. ve Klocko, B. A. (2015). Can teacher leadership reduce principal stress? Journal of School Leadership, 25(2), 313-344.
  • Yavuz, M. (2016). Yeni nesil okul: Araştıran okul. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • York-Barr, J. ve Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3), 255–316.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ercan Korkmaz Bu kişi benim 0000-0003-3112-5837

Esra Karabağ Köse 0000-0003-1367-7793

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 29 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz, E., & Karabağ Köse, E. (2019). Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 9(1), 122-137. https://doi.org/10.17984/adyuebd.534931
AMA Korkmaz E, Karabağ Köse E. Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. ADYUEBD. Haziran 2019;9(1):122-137. doi:10.17984/adyuebd.534931
Chicago Korkmaz, Ercan, ve Esra Karabağ Köse. “Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri Ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 9, sy. 1 (Haziran 2019): 122-37. https://doi.org/10.17984/adyuebd.534931.
EndNote Korkmaz E, Karabağ Köse E (01 Haziran 2019) Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 9 1 122–137.
IEEE E. Korkmaz ve E. Karabağ Köse, “Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler”, ADYUEBD, c. 9, sy. 1, ss. 122–137, 2019, doi: 10.17984/adyuebd.534931.
ISNAD Korkmaz, Ercan - Karabağ Köse, Esra. “Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri Ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences 9/1 (Haziran 2019), 122-137. https://doi.org/10.17984/adyuebd.534931.
JAMA Korkmaz E, Karabağ Köse E. Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. ADYUEBD. 2019;9:122–137.
MLA Korkmaz, Ercan ve Esra Karabağ Köse. “Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri Ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler”. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, c. 9, sy. 1, 2019, ss. 122-37, doi:10.17984/adyuebd.534931.
Vancouver Korkmaz E, Karabağ Köse E. Öğretmenlerin Değişim Eğilimleri ile Sınıf Liderliği Düzeyleri Arasındaki İlişkiler. ADYUEBD. 2019;9(1):122-37.

29929 Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari Lisansı ile lisanslanmıştır.