BibTex RIS Kaynak Göster

THE OPINIONS’ TEACHERS AND TEACHER CANDIDATES ACCORDING TO PROBLEMS ENCOUNTERED IN TEACHING “THE REVOLUTION HISTORY COURSE” AND SOLUTION OFFERS FOR SUCH PROBLEMS

Yıl 2013, , 543 - 575, 31.10.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.642

Öz

High school Revolution History course aims at introducing Kemalist system of thought to young people besides explaining the importance of the Republic founded and the revolutions introduced after the Turkish National Struggle. Aim of this study what are the views of history teachers and pre-service history teachers concerning the problems encountered in teaching the “Ataturk’s Principles and History of Revolution” course and solution offers for such problems? Survey model was employed in the study. Consisting of problems encountered in teaching the “Ataturk’s Principles and History of Revolution” course and solution offers for such problems, a surwey was prepared after literature review, pre-questionnaire study, and taking the opinions of teachers and experts in order to determine the views of teachers and pre-service teachers. The universe of the study consisted of Revolution History teachers working in the central district of Izmir province and the pre-service history teachers studying at Dokuz Eylul University Buca Faculty of Education. The sample of the study was selected 50 history teachers and 50 pre-service history teachers. The revision of results demonstrates that both teachers and pre-service teachers attribute problems to external factors (but not to themselves). While pre-service teachers mostly attribute problems to teachers, teachers think that problems arise from curriculum.

Kaynakça

  • Akbaba, B.(2009). “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar” (Gazi Üniversitesi Örneği), Gazi Akademik Bakış Dergisi, 1 (2): 17719
  • Akyüz, Y. & Aybars E.(1997). ‘’Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi 1/1 Türk İnkılâbının Hazırlık Dönemi ve Türk İstiklal Savaşı’’, YÖK Yayınları, Ankara.
  • Alperen, B. “(2008). ‘’Tarih Öğretmenlerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretimine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler (Kıdem, Mezuniyet, Okul türü ve Cinsiyet) Açısından İncelenmesi’’, (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, E.(2006). “Türkiye’de Tarih Eğitiminin Sorunları’’ Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (18): 106-114.
  • Bakar, Y. (2001). ‘’Ankara Merkez İlçelerdeki Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretiminde Öğretmenin Yöntem Seçimini Etkileyen Faktörler’’, Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cihan, G. (2005). ‘’Orta Öğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 1998 Programında Önerilen Ders Araç Gereçlerinin (Materyallerin) Değerlendirilmesi ve Öneriler’’, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demircioğlu, İ. ve H. Tokdemir,(2008). “Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi; Amaç, İşlev ve İçerik’’, Değerler Eğitimi Dergisi, Haziran, 6 (15): 69-88.
  • Delen, S. (2007). ‘’İlköğretim ve Ortaöğretimde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dinç, E. (2004). “Tarih Öğretmen Adayı, Öğretmen ve Eğitimcilerinin, Mevcut Lise Tarih Müfredat Programı ve Tarih Öğretiminin Amaçları Hakkındaki Görüşleri”. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. Doğaner, Y.(2005).’’ Yüksek Öğrenimde Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Yeni Yaklaşımlar’’. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi. 21, (62): 589-611.
  • Karasar, N. (2000). ‘’Bilimsel Araştırma Yöntemi’’, (10. Basım),Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Ozankaya, Ö.(1978). ‘’Türk Devrimi ve Yüksek Öğretim Gençliği’’, Ankara.
  • Safran, M. (1998). “Tarih Öğretimi ve Çağdaş Müfredat Teorileri”. XII. Türk Tarih Kongresi, 12-16 Eylül 1994, Ankara.
  • Safran, M. (2006). “İnkılâp Tarihi Öğretimine Yaklaşım Sorunları”, Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Gazi Kitabevi.
  • Şanlı, M.(1992) “İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretimi ile İlgili Sorunlar” Ortaöğretim Kurumlarında İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Öğretimi ve Sorunları, (Haz. Mahmut Âdem, Kasım Karakütük) Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara.
  • Şimşek, A. (2002). “İnkılâp Tarihi Derslerinin Gerekçeli Tarihçesi”, G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1): 1-10.
  • Şimşek, A.(2004). “Atatürk’ün Mirasının Aktarılmasında Karşılan Problemler ve Çözüm Yolları Üzerine Bir Deneme’’, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2): 469-484.
  • Toprak, Z.&Tanör B.& Berktay H. (1997). ‘’İnkılâp Tarihi Dersleri Nasıl Okutulmalı? Sarmal Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2008). ‘’Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri’’ (6. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.

ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYI GÖRÜŞLERİNE GÖRE LİSE ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2013, , 543 - 575, 31.10.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.642

Öz

Lise İnkılâp Tarihi dersi, Türk Milli Mücadelesi sonrasında kurulan Cumhuriyetin ve inkılâpların önemini anlatabilmek yanında Atatürkçü düşünce sistemini de gençlere kazandırmayı amaçlamıştır. Dersin içeriği ve amacı zaman zaman yeniden tanımlanma ve belirlenme gereği duyulsa da tarihsel süreç içinde kökten bir değişikliğe uğramadığı görülmüştür. Bu araştırmanın amacı, İnkılâp Tarihi öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözüm yolları konusunda öğretmen adayı ve öğretmenlerin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada tarama modeli benimsenmiştir. Öğretmen ve öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemek için kullanılan Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi öğretimi sorunları ve çözüm yollarını içeren anket, literatür taraması, ön anket çalışması, öğretmen ve uzman görüşü sonucu hazırlanmıştır. Araştırmanın evrenini İzmir il merkezinde görev yapan İnkılâp Tarihi derslerini okutan öğretmenler ve Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesinde okuyan tarih öğretmen adayları oluşturmaktadır. Örneklemini ise rastgele bir seçimle belirlenmiş İzmir ilinde görev yapan 50 tarih öğretmeni ve Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 50 tarih öğretmen adayı oluşturmaktadır. Sonuçlara baktığımızda hem öğretmenler hem öğretmen adayları sorunları kendileri dışındaki etkenlerde aramaktadırlar. Öğretmen adayları, sorunu genel olarak öğretmen odaklı düşünmekte, öğretmenler ise sorunu daha çok müfredat odaklı düşünmektedirler.

Kaynakça

  • Akbaba, B.(2009). “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar” (Gazi Üniversitesi Örneği), Gazi Akademik Bakış Dergisi, 1 (2): 17719
  • Akyüz, Y. & Aybars E.(1997). ‘’Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi 1/1 Türk İnkılâbının Hazırlık Dönemi ve Türk İstiklal Savaşı’’, YÖK Yayınları, Ankara.
  • Alperen, B. “(2008). ‘’Tarih Öğretmenlerinin Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretimine İlişkin Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler (Kıdem, Mezuniyet, Okul türü ve Cinsiyet) Açısından İncelenmesi’’, (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, E.(2006). “Türkiye’de Tarih Eğitiminin Sorunları’’ Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (18): 106-114.
  • Bakar, Y. (2001). ‘’Ankara Merkez İlçelerdeki Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretiminde Öğretmenin Yöntem Seçimini Etkileyen Faktörler’’, Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cihan, G. (2005). ‘’Orta Öğretim Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 1998 Programında Önerilen Ders Araç Gereçlerinin (Materyallerin) Değerlendirilmesi ve Öneriler’’, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demircioğlu, İ. ve H. Tokdemir,(2008). “Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi; Amaç, İşlev ve İçerik’’, Değerler Eğitimi Dergisi, Haziran, 6 (15): 69-88.
  • Delen, S. (2007). ‘’İlköğretim ve Ortaöğretimde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri’’, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dinç, E. (2004). “Tarih Öğretmen Adayı, Öğretmen ve Eğitimcilerinin, Mevcut Lise Tarih Müfredat Programı ve Tarih Öğretiminin Amaçları Hakkındaki Görüşleri”. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya. Doğaner, Y.(2005).’’ Yüksek Öğrenimde Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Problemler ve Yeni Yaklaşımlar’’. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi. 21, (62): 589-611.
  • Karasar, N. (2000). ‘’Bilimsel Araştırma Yöntemi’’, (10. Basım),Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Ozankaya, Ö.(1978). ‘’Türk Devrimi ve Yüksek Öğretim Gençliği’’, Ankara.
  • Safran, M. (1998). “Tarih Öğretimi ve Çağdaş Müfredat Teorileri”. XII. Türk Tarih Kongresi, 12-16 Eylül 1994, Ankara.
  • Safran, M. (2006). “İnkılâp Tarihi Öğretimine Yaklaşım Sorunları”, Tarih Eğitimi Makale ve Bildiriler, Gazi Kitabevi.
  • Şanlı, M.(1992) “İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretimi ile İlgili Sorunlar” Ortaöğretim Kurumlarında İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Öğretimi ve Sorunları, (Haz. Mahmut Âdem, Kasım Karakütük) Türk Eğitim Derneği Yayınları, Ankara.
  • Şimşek, A. (2002). “İnkılâp Tarihi Derslerinin Gerekçeli Tarihçesi”, G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1): 1-10.
  • Şimşek, A.(2004). “Atatürk’ün Mirasının Aktarılmasında Karşılan Problemler ve Çözüm Yolları Üzerine Bir Deneme’’, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (2): 469-484.
  • Toprak, Z.&Tanör B.& Berktay H. (1997). ‘’İnkılâp Tarihi Dersleri Nasıl Okutulmalı? Sarmal Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2008). ‘’Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri’’ (6. Baskı), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Güler Bu kişi benim

Ahmet Şimşek

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Güler, M., & Şimşek, A. (2013). ÖĞRETMEN VE ÖĞRETMEN ADAYI GÖRÜŞLERİNE GÖRE LİSE ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILÂP TARİHİ DERSİNİN ÖĞRETİMİNDE YAŞANAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(14), 543-575. https://doi.org/10.14520/adyusbd.642

Cited By