Bu
araştırma, Mili Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel ortaokul düzeyindeki
öğrencilerde rastlanan örgütsel yabancılaşma ve örgütsel güven durumlarının,
akran zorbalığı eğilimi ve akran zorbalığına maruz kalma durumları ile siber
zorbalık eğilimi ve siber zorbalığa maruz kalma durumları arasındaki
ilişkilerin incelenmesi ve etki düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın amacına uygun ve ekonomik olarak verilerin toplanması ve
düzenlenebilmesi için genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma evrenini,
2017-2018 eğitim öğretim yılında, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından farklı
öğretim programı uygulayan Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel
Müdürlüğü ve Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak
derecelendirilen Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulunan 5.6.7 ve
8.sınıf seviyesindeki ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemi ise, 353 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada örgütsel yabancılaşma
bağımlı, siber zorbalık ise bağımsız değişkenlerdir. Çalışmada, “Siber
Zorbalık”, ve Örgütsel Yabancılaşma” ölçekleri kullanılmış, ölçek puanlarının
ilişkisi pearson korelasyon testi ile, bağımlı değişken olan puanların bağımsız
değişkenlerden etkilenmesi regresyon testi, ölçek puanlarının demografik
değişkenlere göre farklılık göstermesi ise bağımsız gruplar t ve ANOVA testleri
ile analiz edilmiştir. Araştırmada; Siber zorbalık puanı ile örgütsel
yabancılaşma puanları arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulunmaktadır. Bu
çerçevede, söz konusu davranış durumlarının öğrenci başarıları üzerindeki
doğrudan etkisini sorgulamaya dönük araştırmalar desenlenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 34 |