Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorbalık Eğilimlerinin Örgütsel Yabancılaşma Algılarına Etkilerinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği

Yıl 2020, Sayı: 34, 328 - 351, 28.04.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.573415

Öz

Bu
araştırma, Mili Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel ortaokul düzeyindeki
öğrencilerde rastlanan örgütsel yabancılaşma ve örgütsel güven durumlarının,
akran zorbalığı eğilimi ve akran zorbalığına maruz kalma durumları ile siber
zorbalık eğilimi ve siber zorbalığa maruz kalma durumları arasındaki
ilişkilerin incelenmesi ve etki düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın amacına uygun ve ekonomik olarak verilerin toplanması ve
düzenlenebilmesi için genel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma evrenini,
2017-2018 eğitim öğretim yılında, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından farklı
öğretim programı uygulayan Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Din Öğretimi Genel
Müdürlüğü ve Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak
derecelendirilen Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulunan 5.6.7 ve
8.sınıf seviyesindeki ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemi ise, 353 öğrenciden oluşmaktadır. Bu çalışmada örgütsel yabancılaşma
bağımlı, siber zorbalık ise bağımsız değişkenlerdir. Çalışmada, “Siber
Zorbalık”, ve Örgütsel Yabancılaşma” ölçekleri kullanılmış, ölçek puanlarının
ilişkisi pearson korelasyon testi ile, bağımlı değişken olan puanların bağımsız
değişkenlerden etkilenmesi regresyon testi, ölçek puanlarının demografik
değişkenlere göre farklılık göstermesi ise bağımsız gruplar t ve ANOVA testleri
ile analiz edilmiştir. Araştırmada; Siber zorbalık puanı ile örgütsel
yabancılaşma puanları arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulunmaktadır. Bu
çerçevede, söz konusu davranış durumlarının öğrenci başarıları üzerindeki
doğrudan etkisini sorgulamaya dönük araştırmalar desenlenebilir. 

Kaynakça

  • ARICAK O. Tolga, Psychiatric Symptomatology as a Predictor of Cyberbullying Among University Students, Eğitim Araştırmaları-Eurasian Journal of Educational Research, 2009, 34: 167-184.
  • BAUMAN Sheri, Cyberbullying: A virtual menace, National Coalition Against Bullying National Conference, 2-4 Kasım, Melbourne, 2007.
  • BHAT C. Suniti, Cyber Bullying: Overview and Strategies for School Counsellors, Guidance Officers and All School Personnel. Australian Journal of Guidance & Counselling, 2008, 18(1): 53–66.
  • BUDAK Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 2003.
  • DURKHEIM Emile, İntihar (çev. Ö.Ozankaya), İmge Kitabevi, Ankara, 1992.
  • FROMM Erich, Marx’ın İnsan Anlayışı, (çev. Kaan H. Ökten), Arıtan Yayınevi, İstanbul, 1992.
  • PATCHIN W. Justin, HINDUJA Sameer, Cyberbullying and Self-Esteem, Journal of School Health, 2010, 80(12): 614-621.
  • RIGBY Ken, New Perspectives on Bullying, Jessica Kingsley Publishers, London, 2002.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Sipahi 0000-0002-6495-4378

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Sipahi, E. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Siber Zorbalık Eğilimlerinin Örgütsel Yabancılaşma Algılarına Etkilerinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(34), 328-351. https://doi.org/10.14520/adyusbd.573415