Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AİLE YAPISINDA KIRILAN ROLLERE DİZİLERİN ETKİSİ: “BAHAR” DİZİSİNDE SEMBOLİK ETKİLEŞİM

Yıl 2025, Sayı: AİLE YILI ÖZEL SAYISI, 123 - 146, 30.10.2025
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1742310

Öz

Aile kavramı, popüler kültür aracılığıyla doğrudan ya da dolaylı biçimde yeniden tanımlanmakta, kimi zaman da geleneksel yapısal ve duygusal bütünlüğünü kaybetmektedir. Bu zedelenme, özellikle medya ürünlerinde (diziler, filmler, reklamlar, sosyal medya içerikleri) sunulan aile temsilleri üzerinden gerçekleşir. Bu çalışma, Bahar dizisinde aile yapısının çözülüşünü sembolik etkileşimcilik kuramı temelinde incelemektedir. Sembolik etkileşimcilik, bireylerin toplumsal gerçekliği karşılıklı etkileşimler ve ortak semboller aracılığıyla inşa ettiklerini savunan mikro düzeyli bir sosyolojik kuramdır. Bu kurama göre toplumsal roller, sadece tanımlar üzerinden değil, bireyler arası ilişkilerle anlam kazanır. Popüler kültür ürünleri ise bu sembolleri yaygınlaştırarak, bireylerin kimliklerini, rollerini ve sosyal ilişkilerini nasıl algıladıklarını etkiler. Bahar dizisinde “anne”, “baba” ve “eş” gibi ailevi rollerin içi boşalırken, izleyici bu kırılmaları semboller aracılığıyla deneyimleyerek kendi yaşamı üzerine düşünmeye yönelir. Dizi, görünürde korunan fakat etkileşimle desteklenmeyen aile yapısının kırılganlığını görünür kılarak, popüler kültürün anlam üretimindeki gücünü ortaya koymaktadır.

Etik Beyan

Etik beyan gerekmemektedir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum yoktur

Proje Numarası

x

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Aksu, H. (2021). “Televizyon Dizilerinde Aile Temsilleri: Sembolik Etkileşimcilik Bağlamında Bir Okuma.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (53), 145–160.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Charon, J. M. (2010). Symbolic Interactionism: An Introduction, An Interpretation, An Integration (10th ed.). Boston: Pearson.
  • Erdoğan, M. (2014), “Sosyal Ekonomik Destek Hizmetlerinin Değerlendirilmesi Projesi, Sonuç Raporu”, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve Gazi Üniversitesi ortaklığıyla, ISBN: 978-605-89604-4-2, Aralık, Özel Ofset, Ankara.
  • Fiske, J. (1989). Understanding Popular Culture (pp. 14–15). London: Routledge.
  • Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life (pp. 17–76). Garden City, NY: Doubleday Anchor Books.
  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage. Mead, G. H. (1934). Mind, Self and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
  • Snow, D. A., & Anderson, L. (1993). Down on Their Luck: A Study of Homeless Street People (p. 24). Berkeley: University of California Press.
  • Stryker, S. (1980). Symbolic Interactionism: A Social Structural Version. Menlo Park, CA: Benjamin/Cummings.
  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications.
  • Poloma, M. M. (1993). Çağdaş sosyoloji kuramları. (Çev. H. Erbaş). Ankara: Gündoğan yayınları.
  • Turner, L., Beeghley;J., Powers, C.H.(2010).Sosyolojik Teorinin Oluşumu, Çev: Ümit Tatlıcan, Ankara, Sentez Yayınları.
  • Waskul, D. D., & Vannini, P. (2006). Body/Embodiment: Symbolic Interaction and the Sociology of the Body (p. 3). Aldershot: Ashgate.

THE IMPACT OF TV SERIES ON THE DISRUPTION OF FAMILY ROLES: SYMBOLIC INTERACTION IN THE SERIES “BAHAR”

Yıl 2025, Sayı: AİLE YILI ÖZEL SAYISI, 123 - 146, 30.10.2025
https://doi.org/10.14520/adyusbd.1742310

Öz

The concept of family is directly or indirectly redefined through popular culture and sometimes loses its traditional structural and emotional integrity. This distortion occurs particularly through representations of the family in media products such as television series, films, advertisements, and social media content. This study examines the dissolution of the family structure in the TV series Bahar within the framework of symbolic interactionism. Symbolic interactionism is a micro-level sociological theory that argues individuals construct social reality through mutual interactions and shared symbols. According to this theory, social roles do not derive meaning solely from definitions but rather through interpersonal relationships. Popular culture products disseminate these symbols and influence how individuals perceive their identities, roles, and social relationships. In Bahar, familial roles such as “mother,” “father,” and “spouse” become hollow, prompting viewers to reflect on their own lives through these symbolic fractures. The series makes visible the fragility of a family structure that appears intact but lacks genuine interaction, thereby revealing the powerful role of popular culture in the production of meaning.

Proje Numarası

x

Kaynakça

  • Aksu, H. (2021). “Televizyon Dizilerinde Aile Temsilleri: Sembolik Etkileşimcilik Bağlamında Bir Okuma.” İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (53), 145–160.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic Interactionism: Perspective and Method. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Charon, J. M. (2010). Symbolic Interactionism: An Introduction, An Interpretation, An Integration (10th ed.). Boston: Pearson.
  • Erdoğan, M. (2014), “Sosyal Ekonomik Destek Hizmetlerinin Değerlendirilmesi Projesi, Sonuç Raporu”, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve Gazi Üniversitesi ortaklığıyla, ISBN: 978-605-89604-4-2, Aralık, Özel Ofset, Ankara.
  • Fiske, J. (1989). Understanding Popular Culture (pp. 14–15). London: Routledge.
  • Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life (pp. 17–76). Garden City, NY: Doubleday Anchor Books.
  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage. Mead, G. H. (1934). Mind, Self and Society: From the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press.
  • Snow, D. A., & Anderson, L. (1993). Down on Their Luck: A Study of Homeless Street People (p. 24). Berkeley: University of California Press.
  • Stryker, S. (1980). Symbolic Interactionism: A Social Structural Version. Menlo Park, CA: Benjamin/Cummings.
  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage Publications.
  • Poloma, M. M. (1993). Çağdaş sosyoloji kuramları. (Çev. H. Erbaş). Ankara: Gündoğan yayınları.
  • Turner, L., Beeghley;J., Powers, C.H.(2010).Sosyolojik Teorinin Oluşumu, Çev: Ümit Tatlıcan, Ankara, Sentez Yayınları.
  • Waskul, D. D., & Vannini, P. (2006). Body/Embodiment: Symbolic Interaction and the Sociology of the Body (p. 3). Aldershot: Ashgate.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile ve İlişkiler Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Turan Eroğlu 0000-0002-1760-6127

Proje Numarası x
Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 14 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 19 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: AİLE YILI ÖZEL SAYISI

Kaynak Göster

APA Turan Eroğlu, D. (2025). AİLE YAPISINDA KIRILAN ROLLERE DİZİLERİN ETKİSİ: “BAHAR” DİZİSİNDE SEMBOLİK ETKİLEŞİM. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(AİLE YILI ÖZEL SAYISI), 123-146. https://doi.org/10.14520/adyusbd.1742310