Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokula Devam Eden Öğrencilerin Sınıf Önünde Konuşma Kaygısı ile İnterneti Kullanma Süreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2022, , 1015 - 1030, 30.11.2022
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1095644

Öz

Kaygı, bireyin topluluklar karşısında istek ve güdülerini yapamama olasılığına karşı hissettiği tedirginlik durumudur. Çocuklarda ise kaygı konuşma bazında bir fobi olarak kendini göstermektedir. Bu araştırmanın genel amacı ise ilkokula devam eden çocukların internet kullanımı ile sınıf önünde konuşma kaygısı arasındaki ilişki arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilkokula devam eden çocukların sınıf önünde konuşma kaygısı ile interneti kullanma süreleri nicel araştırma desenlerinden olan ilişkisel tarama modeli kullanılarak tanımlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri’de ikamet eden ve ilkokula devam eden 154 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ilköğretime devam eden çocuklar ve ailelerine ilişkin bilgileri içeren Kişisel Bilgi Formu sınıf önünde konuşma kaygılarını belirlemek üzere Sınıf Önünde Konuşma Kaygısı Ölçeği ve İnternet Kullanım Sürelerini tespit etmek için nicel verileri dijital ortamda toplanmıştır. Araştırmada yapılan korelasyon analizi sonucunda çocuğun interneti kullanma süresi ile sınıf önünde konuşma özgüven alt boyutu arasında pozitif yönde düşük derecede bir ilişki olduğu gibi önemli bir sonuca rastlanmıştır. Ayrıca çocuğun yaşı ile interneti kullanma süresi arasında düşük derecede ilişki olduğu ortaya çıkarılmıştır. Babanın öğrenim durumuna göre ise sınıf önünde konuşma toplam puanları arasındaki farklılığa bakıldığında, babası liseden mezun olan çocukların babası üniversiteden mezun olan çocuklardan daha fazla sınıf önünde konuşma kaygısı yaşadıkları görülmüştür. Bunun yanında çocukların interneti kullanım amaçlarına ile interneti kullanma süreleri arasındaki farklılığa bakıldığında, interneti “Sosyal medya sitelerini takip etmek için” kullanan çocukların, interneti “Proje, ödev yapmak için” kullanan çocuklardan daha fazla süre kullandıkları ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Arhan, S. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okulları ikinci kademede konuşma eğitimi (Ankara ili örneği). T.C. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Bayraktar F, Gün Z (2007) Incidence and correlates of internet usage among adolescents in North Cyprus. Cyberpsychol Behav 10:191-197 Canlı, M., (2015). Sosyal medyada kullanılan reklamların tüketicilerin satın alma davranışlarına etkisi, Yüksek Lisans Tezi, KTO Karatay Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Programı, Konya.
  • Çimşir, S., & Baysal, Z. N. (2021). 1. BÖLÜM İlkokul 1. sınıf öğrencilerinin arkadaş kavramına yönelik algılarının belirlenmesi: Metafor Analizi Çalışması. Eğitim Ve Araştırmada Yönelimler, 10.
  • Chan P & Rabinowitz T. (2006), A cross-sectional analysis of video games and attention deficit hyperactivity disorder symptoms in adolescents. Ann Gen Psychiatry; 5(16), 88-102.
  • Chisholm JF. (2006). Cyberspace violence against girls and adolescent females. Annals New York Academy of Sciences 1087(8), 74-89.
  • Ortak Duyu Medyası. (2015). Sağduyu sayımı: Aralar ve gençler tarafından medya kullanımı. Britanya Kolumbiyası Öğretmenler Federasyonu.
  • Demir, S. (2016). Konuşmada sıkça karşılaşılan sorunlar ve iyi bir konuşmacının sahip olması gereken özellikler. etkinliklerle hafta hafta sözlü anlatım. (ed. Şengül M. Ve Baskın, S.). Ankara: Nobel Akademi Yayınları. ss. 73-85.
  • Demir, S., & Özdil, B. G. (2019). Öğretmen görüşlerine göre ortaokul öğrencilerinin konuşma becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 865-881.
  • Demir, T. (2010). Konuşma eğitiminde benmerkezci konuşmaya yönelik bir deneme. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2010 Mayıs, Cilt: 18, No:2, 4135-430
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204. Eren Gümüş, A. (1997). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erözkan A. (2007). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerini etkileyen faktörler, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 26(26): 59-72.
  • Gedik, M. (2015). Siirt örnekleminde ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (ODÜSOBİAD), 5(13), 77-93.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Güney, Z. (2020). Çocukların sosyal medya kullanımı doğrultusunda bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi ,11 (1), 188-199.
  • Hacıoğlu, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin beden imgesi hoşnutluğu ve iletişim becerilerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-16.
  • Hakan, S. (2020). Study of Adaptation of the Preschool Anxiety's Scale in Children to Turkish. International Education Studies, 13(9), 82-95.
  • Kara, Ş. (2004). Ana dil edinimi ve erken yaşta yabancı dil öğretimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XVII (2), 2004, ss. 295-314.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kavruk, H. & Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları (Samsun ili Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 3(15), 63-89.
  • Kırık, A. M., & Sönmez, M. (2017). İletişim ve mutluluk ilişkisinin incelenmesi. İnif e-dergi, 2(1), 15-26.
  • King, A. L. S., Valença, A. M., Silva, A. C., Sancassiani, F., Machado, S., & Nardi, A. E. (2014). “Nomophobia”: Impact of cell phone use interfering with symptoms and emotions of individuals with panic disorder compared with a control group. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health, 10, 28–35.
  • Korkmaz, Ö. G. Y., Ünal, O. A., & Güven, O. Ş. İnternet Ve Sosyal Medya Araçlarının Eğitimde Kullanılması Üzerine Bir Araştırma, Beyşehir Örneği Öz.
  • Kuru, O, Güneş, F. (2017). Akıcı konuşma problemi yaşayan ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin konuşma becerilerinin geliştirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 33-47.
  • Lee, M-S., Ko, Y-H., Song, H-S., Kwon, K.-H., Lee, H-S., Nam, M. ve Jung, I-K., (2007). Characteristics of internet use in relation to game genre in Korean adolescents. Cyberpsychology ve Behavior. 10(2), 278-285.
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Nelson MC, Neumark-Stzainer D, Hanna PJ, Sirard JR, Story M. (2006) Longitudinal and secular trends in physical activity and sedentary behaviors during adolescents. Pediatrics; 118 (12), 1627-1634.
  • Öz, T. (2019). Epizyotomi Uygulanan kadınlarda Taburculuk sonrası Sosyal Medya araçları Ile yapılan eğitim Ve danışmanlığın değerlendirilmesi Sİ (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Özdemir, S., (2014). Sosyal medyanın örgüt iletişimindeki yeri, Süleyman Demirel Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisan Tezi.Isparta
  • Özen, Y. (2001). Yaşamı ve bilgiyi değerli kılmak adına ilköğretimde iletişim (sınıfta disiplin). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Öztürk, Ö., Odabaşıoğlu, G., Eraslan, D., Genç, Y. ve Kalyoncu, A. (2007). İnternet bağımlılığı: kliniği ve tedavisi. Bağımlılık Dergisi, 8(1), 36-41. Sağır, M. (2004). Temel eğitim okullarında konuşma eğitimi ve ağızlar. Türk Dili, S. 625. s.12-16
  • Sillars, S. (1997). İletişim (Çev. Nüzhet Akın). İstanbul: MEB Yayınları.
  • Suler J. (2004).Computer and cyberspace addiction. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies. 1 (3), 359-362.
  • Soysal,Ş (2019). Geç yetişkinlerin sosyal medya araçlarını kullanımı: facebook mobil uygulamasi özelinde türk kullanıcıların deneyimlerine dair bir araştırma, İstanbul Teknik Üniversitesi « Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tahiroğlu, AY, Çelik, GG, Bahalı, K., & Avcı, A. (2010). Medyanın Çocuk ve Gençler Üzerine Olumsuz Etkileri; Şiddet Eğilimi ve İnternet Bağımlığı. Yeni Sempozyum. 48(1), 19-32.
  • Taşer, S. (2000). Örneklerle konuşma eğitimi. İstanbul: Papirus Yayınevi.
  • Temizyürek, F. (2007). İlköğretim ikinci kademede konuşma becerisinin geliştirilmesi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, vol: 40, no: 2, 113-131
  • Yavuzer, H. (2000). Okul çağı çocuğu (4. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2005). Çocuk psikolojisi (28.basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yen, C.-F., Tang, T.-C., Yen, J.-Y., Lin, H.-C., Huang, C.-F., Liu, S.-C., & Ko, C.-H. (2009). Symptoms of problematic cellular phone use, functional impairment and its association with depression among adolescents in Southern Taiwan. Journal of Adolescence, 32(4), 863–873.
  • Yeşilyaprak, B. (2003). Eğitimde rehberlik hizmetleri (6. baskıdan tıpkı basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Young, K. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & Behavior, 1 (3), 237–244. Young K & Rodgers R. (1998), The relationship between depression and internet addiction. Cyberpsychol Behav; 1(12), 25-28.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melike Durdane Gürbüz 0000-0002-0463-6503

Türkan Saatçi 0000-0003-0854-7273

Ridvan Karabulut 0000-0002-6682-2520

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gürbüz, M. D., Saatçi, T., & Karabulut, R. (2022). İlkokula Devam Eden Öğrencilerin Sınıf Önünde Konuşma Kaygısı ile İnterneti Kullanma Süreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3), 1015-1030. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1095644