In this research, it was aimed to examine the relationship between the organisational power sources used by female school administrators and their administrative competencies. The population of the research, which was conducted in the correlational survey model, consisted of teachers working in public schools (pre-school education institutions, primary schools, secondary schools and high schools) with female administrators in all districts of ……. province in the 2022-2023 academic year. Among the research population, 465 teachers determined by stratified sampling and simple random sampling method were included in the sample. The research data were collected through “Organisational Power Scale at Schools”, “School Principals’ Competencies Scale” and “Personal Information Form”. Correlation analysis was used to determine the relationship between the variables and simple regression analysis was used to determine the extent to which administrative competencies of female school administrators predict organisational power sources. As a result of the research, it was determined that female school administrators mostly used legitimate power, followed by charisma power, reward power, expertise power and coercive power respectively. In terms of administrative competencies, it was determined that female school administrators had technical competencies the most, followed by humanistic and conceptual competencies respectively. It was also determined that legitimate power, reward power, expertise power and charisma power were positively related to the administrative competencies of female school administrators, whereas coercive power was negatively related. It was determined that the administrative competencies of female school administrators significantly predicted all organisational power sources.
Female school administrators organisational power sources administrative competencies
Bu araştırmada kadın okul yöneticilerinin kullandıkları örgütsel güç kaynakları ile yönetici yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında …….. ilinin tüm ilçelerinde kamuya ait ve yöneticisi kadın olan okullarda (okul öncesi eğitim kurumlarında, ilkokullarda, ortaokullarda ve liselerde) görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırma evreni içerisinden tabakalı örnekleme ve basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 465 öğretmen örnekleme dâhil edilmiştir. Araştırma verileri “Okullarda Örgütsel Güç Ölçeği”, “Okul Müdürlerinin Yeterlikleri Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi, kadın okul yöneticilerinin yönetici yeterliklerinin örgütsel güç kaynaklarını ne düzeyde yordadığını belirlemek amacıyla da basit regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kadın okul yöneticilerinin çoğunlukla yasal güce başvurdukları, bunu sırasıyla karizma gücünün, ödül gücünün, uzmanlık gücünün ve zorlayıcı gücün takip ettiği ortaya çıkmıştır. Yönetici yeterlikleri yönünden ise kadın okul yöneticilerinin en fazla teknik yeterliğe sahip oldukları, bunu da sırasıyla insancıl ve kavramsal yeterliklerin izlediği belirlenmiştir. Yasal güç, ödül gücü, uzmanlık gücü ve karizma gücünün kadın okul yöneticilerinin yönetici yeterlikleri ile pozitif yönlü, zorlayıcı gücün ise negatif yönlü ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Kadın okul yöneticilerinin yönetici yeterliklerinin tüm örgütsel güç kaynaklarını anlamlı biçimde yordadığı belirlenmiştir.
Kadın okul yöneticisi örgütsel güç kaynakları yönetici yeterlikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2 |