Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Birleştirilmiş Sınıflı İlkokullardaki Uygulamaların Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Tutumuna Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2019, , 43 - 53, 30.06.2019
https://doi.org/10.31592/aeusbed.513938

Öz

Bu araştırmanın amacı, birleştirilmiş
sınıflarda öğretim dersi kapsamında, birleştirilmiş sınıflı ilkokullardaki
uygulamaların, sınıf öğretmenliği lisans programı dördüncü sınıf öğrencilerinin
öğretmenlik tutumuna etkisinin incelenmesidir. Araştırma tek grup
öntest-sontest deneysel desendedir. Araştırmanın evrenini Yozgat Bozok
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği programında öğrenim görmekte
olan dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Birleştirilmiş sınıflarda
öğretim dersini alan 27 öğrenci bulunmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğretmenliğe
ilişkin tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırma 2017 yılı şubat ve mart
aylarında gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Yozgat’ta bulunan
birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda dört haftalık süre ile uygulama
yapılmıştır. Birleştirilmiş sınıflarda öğretim dersini alan sınıf öğretmenliği
programı dördüncü sınıf öğrencileriyle deneysel işlem gerçekleştirilmiştir.
Araştırmacı tarafından hazırlanan plan kapsamında, öğrenciler tarafından,
birleştirilmiş sınıflarda ders etkinlikleri ve uygulamalar
gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde ilişkili örneklemler için t testi
uygulanmıştır.  Araştırma sonucunda öğretmenliğe
ilişkin tutum ölçeği öntest puanları ile sontest puanları arasında anlamlı bir
farklılık olmadığı belirlenmiştir, t(26)=1,48, p>,05.
Öğrencilerin öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği öntest puan ortalamaları (
=4,20) ve sontest puan ortalamaları (=4,37) incelendiğinde, sınıf eğitimi
anabilim dalı son sınıf öğrencilerinin öğretmenliğe ilişkin olumlu yüksek
derecede tutum sahibi oldukları tespit edilmiştir. Öğretmenliğe ilişkin tutum
ölçeği öntest puanları ile öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği sontest puanları
arasında anlamlı bir fark olmamasına rağmen, öğretmenlik tutumunda az da olsa
katkı sağladığı görülmektedir.       
 

Kaynakça

  • Birch, I. ve Lally, M. (1995), Multigrade teaching in primary schools. UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012), Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. ve Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Çev. Edt: Ahmet Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eker, C. ve Sıcak, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıflı öğretime ilişkin zihin imgeleri (metaforları). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(37), 133-153.
  • Erdem, A. R. (2015). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (yeni programa göre gözden geçirilmiş 7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T. ve Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116), 27-33.
  • Genç, S. Z. (2005). İlköğretim 1. kademedeki okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 227-243.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A. ve Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım (Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gültekin, M. (2012). Birleştirilmiş sınıflar. İçinde Gültekin, M. (Ed.), Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (ss. 1-22). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Hargreaves, E., Montero, C., Chau, N., Sibli, M. ve Thanh, T. (2001).Multigrade teaching in peru, sri lanka and vietnam: an overview. International Journal of Educational Development, 21(6), 499-520.
  • İlter, İ. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf kavramına ilişkin metaforları. İlköğretim Online, 14(4), 1450-1468.
  • İnce, N. B. ve Şahin, A. E. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409.
  • İzci, E. (2008). İlköğretim bölümü sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin birleştirilmiş sınıflarda öğretime ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 111-122.
  • İzci, E., Duran, H. ve Taşar, H. (2010). Birleştirilmiş sınıflarda öğretimin sınıf öğretmeni adaylarının algılarına göre ve birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri açısından incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 19-35.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara.
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (fırat ve dicle üniversiteleri örnekleri). Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 23-32.
  • Little, A. W. (2006). Education For All: Multigrade Realities And Histories. In Education for All and Multigrade Teaching (pp. 1-26). Netherlands: Springer.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2012). Birleştirilmiş Sınıflar Uygulaması. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/11110255_birlestirilmis_snflar_haf_ders_prg.pdf.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23(4), 501-514.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri) (Çev. Edt: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sağ, R. (2010). Etkinlik teorisine göre zenginleştirilmiş birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamalarının adayların özyeterlik algılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 35(158), 44-57.
  • Sağ, R. (2011). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmeni Olmaya Yönelik Özyeterlik Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (41), 386-397.
  • Sağ, R., Savaş, B. ve Sezer, R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 37-56.
  • Taşdemir, M. (2014). Birleştirilmiş sınıflar hakkında sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: beklenti ve metaforlar. Turkish Studies, 9(2), 1459-1475.
  • Thomas, C. ve Shaw, C. (1963). Issues in the development of multigrade Schools (Vol. 172). Washington, DC: World Bank.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M. ve Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (2006). Sınıf öğretmenliği lisans programı. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/sinif_ogretmenligi.pdf/32dd5579-2e4d-454e-8c91-5e0594ebdf48.

Investigation of the Effects of Primary School Teacher Program Students on Teaching Attitudes of Practices in Multigrade School

Yıl 2019, , 43 - 53, 30.06.2019
https://doi.org/10.31592/aeusbed.513938

Öz

The aim of this study is to investigate the effects of the applications
in the multigrade class primary schools on the teaching attitude of the fourth
year students of the classroom teacher program in the multigrade classrooms.
The only group of research is pretest-posttest experimental design. The
population of the study is composed of the fourth grade students studying in
the Yozgat Bozok University Faculty of Education. There are 27 students in the multigrade
classrooms. Attitude scale related to teaching was used as data collection
tool. The research was conducted in February and March 2017. In the scope of
the research, a four-week period was applied in the unified class primary
schools in Yozgat. Experimental procedure was carried out with fourth grade students
in the classroom teaching program that took the teaching class in the multigrade
classes. Within the scope of the plan prepared by the researcher, lesson
activities and practices were realized by the students in the multigrade
classes. In the analysis of the data, t test was applied for the related
samples. At the end of the study, it was determined that there was no
significant difference between the pre-test and post-test scores of the attitude
scale related to teaching, t(26)=1,48, p>.05. When the mean
scores of the attitude
scale (=4.20)
and posttest mean scores (
=4.37)
of the
students were examined, it was determined that the students of the
senior education department had a positive attitude towards teaching. Although
there was no significant difference between the pre-test scores of the attitude
scale and the posttest scores of the teaching attitude scale, it was observed
that it contributed a little to the teaching attitude.

Kaynakça

  • Birch, I. ve Lally, M. (1995), Multigrade teaching in primary schools. UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012), Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. ve Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Çev. Edt: Ahmet Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eker, C. ve Sıcak, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıflı öğretime ilişkin zihin imgeleri (metaforları). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(37), 133-153.
  • Erdem, A. R. (2015). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (yeni programa göre gözden geçirilmiş 7. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T. ve Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25(116), 27-33.
  • Genç, S. Z. (2005). İlköğretim 1. kademedeki okul-aile işbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 227-243.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A. ve Leech, N. L. (2015). Uygulamada araştırma yöntemleri: desen ve analizi bütünleştiren yaklaşım (Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gültekin, M. (2012). Birleştirilmiş sınıflar. İçinde Gültekin, M. (Ed.), Birleştirilmiş sınıflarda öğretim (ss. 1-22). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Hargreaves, E., Montero, C., Chau, N., Sibli, M. ve Thanh, T. (2001).Multigrade teaching in peru, sri lanka and vietnam: an overview. International Journal of Educational Development, 21(6), 499-520.
  • İlter, İ. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf kavramına ilişkin metaforları. İlköğretim Online, 14(4), 1450-1468.
  • İnce, N. B. ve Şahin, A. E. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409.
  • İzci, E. (2008). İlköğretim bölümü sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin birleştirilmiş sınıflarda öğretime ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 111-122.
  • İzci, E., Duran, H. ve Taşar, H. (2010). Birleştirilmiş sınıflarda öğretimin sınıf öğretmeni adaylarının algılarına göre ve birleştirilmiş sınıflarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşleri açısından incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 19-35.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara.
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi (fırat ve dicle üniversiteleri örnekleri). Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 23-32.
  • Little, A. W. (2006). Education For All: Multigrade Realities And Histories. In Education for All and Multigrade Teaching (pp. 1-26). Netherlands: Springer.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2012). Birleştirilmiş Sınıflar Uygulaması. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/11110255_birlestirilmis_snflar_haf_ders_prg.pdf.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. Ed.: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23(4), 501-514.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri) (Çev. Edt: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sağ, R. (2010). Etkinlik teorisine göre zenginleştirilmiş birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamalarının adayların özyeterlik algılarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 35(158), 44-57.
  • Sağ, R. (2011). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmeni Olmaya Yönelik Özyeterlik Ölçeği Geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (41), 386-397.
  • Sağ, R., Savaş, B. ve Sezer, R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 37-56.
  • Taşdemir, M. (2014). Birleştirilmiş sınıflar hakkında sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: beklenti ve metaforlar. Turkish Studies, 9(2), 1459-1475.
  • Thomas, C. ve Shaw, C. (1963). Issues in the development of multigrade Schools (Vol. 172). Washington, DC: World Bank.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M. ve Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (2006). Sınıf öğretmenliği lisans programı. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/sinif_ogretmenligi.pdf/32dd5579-2e4d-454e-8c91-5e0594ebdf48.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Babayiğit 0000-0001-6123-0609

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Babayiğit, Ö. (2019). Birleştirilmiş Sınıflı İlkokullardaki Uygulamaların Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Öğretmenlik Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 43-53. https://doi.org/10.31592/aeusbed.513938