Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Gelişimi Programı Öğrencilerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik STEM Temelli Hazırlanan Etkinlikler İle İlgili Görüşleri

Yıl 2021, , 518 - 536, 31.07.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.910255

Öz

Bu çalışma, çocuk gelişimi programı öğrencilerinin okul öncesi çocuklara yönelik STEM temelli etkinliklerin uygulanmasına ilişkin görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenolojik araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bayramiç Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi programının 2. yılında incelenmiştir. Tarih, 2020-2021 akademik yılı güz döneminde toplanmıştır. Öğrencilerin STEM temelli etkinliklere ilişkin görüşlerini öğrenmek için haberle anlatın 7 görüşme sorusu kullanılmıştır. Görüşmede elde edilen içerik analiz ile analiz edilmiştir. Görüşme sorularının geçerlik ve güvenirliği yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgularda, çocuk gelişimi programını öğrenmeye yönelik STEM etkinliklerini planlamada zorluk yaşadıklarını, ancak ilgili alan bilgisine sahip olduktan sonra kendilerini yeterli hissettiklerini ve uygulamada herhangi bir güçlük yaşamadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca günlük yaşam, bilim, teknoloji, fen ve matematiğe cevabın önemli bir yer tuttuğu eğitimde STEM etkinliklerinin önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Daha önce bilmedikleri için okul öncesi dönem çocuklarına yönelik staj uygulamalarında STEM etkinliklerini kullanmadıklarını ve daha sonraki uygulamalarında STEM'i kullanmaya istekli olduklarını söylüyorlar. Bu bulgular ışığında bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarının önemli olduğu ve STEM eğitiminde erken yaşlardan itibaren öğretimin gerekli olduğu belirtilmektedir. Beceri sahibi bireyler yetiştirmek için STEM temelli bir yapı yapılması gerektiğine inandıkları anlaşılmaktadır. Öğrencilerin günlük yaşamla ilgili olayları açıklamada STEM etkinliklerinin gerekliliğine inandıkları görülmektedir.

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. (2003). Küçük bir bilim adamı yetiştirmenin ilk adımları. Çocuk ve Aile, Ekim, 42-46.
  • Allen, A. (2016). Don’t fear STEM-you already teach it. School Age/After School Exchange. September/October 56-59.
  • Altan, E. B., Yamak, H. & Kırıkkaya, E. B. (2016). Hizmetöncesi öğretmen eğitiminde FeTeMM eğitimi uygulamaları: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232.
  • Aronin, S. & Floyd K.K. (2013).Using an iPad in inclusive preschool classrooms to introduce STEM concepts. Teaching Exceptional Children 45(4): 34–39.
  • Bybee, R.W.(2010). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
  • Chesloff, J.D, (2013). Why STEM education must start in early childhood. Education Week, 32(23): 27–32.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Sage Publications, Inc.
  • Çepni, S. (2018). Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çınar, S., Pırasa, N., Uzun, N., & Erenler, S. (2016). The effect of STEM education on pre-service science teachers’ perception of interdisciplinary education. Journal of Turkish Science Education, 13 (Special Issue), 118-142. doi: 10.12973/tused.10175a
  • Katz, L. G. (2010). STEM in the early years.“Retrieved from http://ecrp.uiuc.edu/beyond/seed/katz.html in 05.01.2021.
  • Kennedy, T., & Odell, M. (2014). Engaging students in STEM education. Science Education International, 25(3), 246–258
  • Korkmaz, Ö. & Buyruk, B. (2016). Öğrencilerin fen ve teknolojiye dönük kavramları günlük hayatla ilişkilendirme durumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 159-172.
  • Küçükturan, G. (2005). Okul ve aile eğitimi. Ankara: SMG Yayıncılık.
  • Marulcu, İ., ve Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 12 (2012), 13-23.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi Eğitimi Programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). STEM eğitimi raporu. Ankara: Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Meng, C. C., Idris, N., & Eu, L. K. (2014). Secondary Students' Perceptions of Assessments in Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM). Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10(3), 219-227.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in The Early Years: Activities for Integrating Science, Technology,Engineering, and Mathematics. St Paul MN: Redleaf Press.
  • Nadelson, L. S., Seifert, A., Moll, A.J. & Coats, B. (2012). i-STEM summer ınstitute: an ıntegrated approach to teacher professional development in STEM. Journal of STEM Education: Innovations and Research, v13 n2 p69-83
  • National Research Council. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics. committee on highly successful science programs for K-12 science education. Board on Science Education and Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
  • National Science Teacher Association. (2014). Early Childhood Science Education. Arlington, VA: NSTA. Retrieved from http://www.nsta.org/about/positions/earlychildhood.aspx
  • Nesbitt, B. J. (2013). Up for the challenge NDPC/N QUARTERLY Newsletters, 24(1). Rincon, B. E., ve George-Jackson, C. E. (2014). STEM intervention programs: funding practicesand challenges. Studies in Higher Education,5079(May),1–16.
  • Partnership for 21st Century Skills, (2009). A Framework for Twenty-First Century Learning. Recieved from http://www.p21.org/
  • Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 5(3-4),17-28.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, Stemmania. The Technology Teacher, 68 (4),20-26.
  • Soylu, S. (2016). STEM Education in early childhood in Turkey. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 6, 38-47.
  • Stohlmann, M., Moore, T. J., & Roehrig, G. H. (2012). Considerations for teaching integrated STEM education. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 2(1), 28-34.
  • Strong, M. G. (2013). Developing elementary math and science process skills through engineering design instruction. Hofstra University.
  • Sungur Gül, K. & Marulcu, İ. (2014). Yöntem olarak mühendislik-dizayna ve ders materyali olarak legolara öğretmen ile öğretmen adaylarının bakış açılarının incelenmesi. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 761-786.
  • Teo, T. W., ve Ke, K. J. (2014). Challenges in STEM Teaching: Implication for Preservice and Inservice Teacher Education Program. Theory Into Practice, 53(1), 18–24. http://doi.org/10.1080/00405841.2014.862116 T ezel, Ö. & Yaman, H. (2017). Fetemm Eğitimine Yönelik Türkiye’de Yapılan Çalışmalardan Bir Derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 2146-9199.
  • Thomas, T. A., (2014). Elementary teachers’ receptivity to ıntegrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education in the elementary grades. (Doctoral dissertation). Retrieved from Proquest (3625770).
  • Torres-Crospe, M. N., Kraatz, K. & Pallansch, L. (2014). From fearing STEM to playing with it: The natural integration of STEM into the preschool classroom. SRATE Journal, 23(2), 8-16.
  • Turan, A. H. (2011). Internet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Planlı Davranış Teorisi (TPB) ile Ampirik Bir Test. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 128-143
  • Uğraş, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, 1(1), 39–54.
  • Uğraş, M., & Genç, Z. (2018). Proschool teacher candidates’ views about STEM education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 724–744.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of Practice. Phenomenology & Practice, 1, 11-30.
  • Wang, H. (2012). A new era of science education: science teachers’ perceptions and classroom practices of science, technology, engineering and mathematics (STEM) integration. (Doctoral Dissertation) Minnesota Univercity: United States.
  • Yıldırım, B., (2016). 7. Sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen teknoloji mühendislik matematik (STEM) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, B. & Altun,Y. (2014).STEM Eğitimi Üzerine Derleme Çalışması: Fen Bilimleri Alanında Örnek Ders Uygulanmaları. M. Riedler et al. (Ed.). VI. International Congress of Education Research. Hacettepe Üniversitesi: Ankara .
  • Yıldırım, B. & Altun, Y. (2015). Stem eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuvar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi ,2(2),28-40.
  • Yıldırım, B. & Selvi, M. (2015). Adaptation of STEM attitude scale to Turkish. Turkish Studies, 10(3), 1107-1120.
  • Yıldırım, B. & Türk, C. (2018). Sınıf Öğretmeni Adaylarının STEM Eğitimine Yönelik Görüşleri: Uygulamalı Bir Çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2), 195-213.
  • Zorlu, F., & Zorlu, Y. (2017). Comparison of Science Process Skills with STEM Career Interests of Middle School Students. Universal Journal of Educational Research, 5(12).
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Şahin 0000-0001-9394-9511

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Şahin, M. (2021). Çocuk Gelişimi Programı Öğrencilerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik STEM Temelli Hazırlanan Etkinlikler İle İlgili Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 518-536. https://doi.org/10.31592/aeusbed.910255