Bu araştırma öğretmenlerin tasarım odaklı düşünme
eğitimine ilişkin bilişsel yapılarını ve kavramsal değişimlerini ortaya koymak
amacıyla tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma
2018-2019 öğretim yılı güz döneminde Rize ili merkezinde ilkokul, ortaokul ve
liselerde görev yapan farklı branşlardaki 32 (16 erkek, 16 kadın) öğretmen ile gerçekleştirilmiştir.
Veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi kullanılmıştır. Süreçte öğretmenlere 3 gün (günde 4 saat) olmak
üzere 12 saat tasarım odaklı düşünme eğitimi öncesinde ve sonrasında kelime
ilişkilendirme testi uygulanmıştır. Öğretmenlerin bilişsel yapıları
belirlenerek, kavram yanılgıları ortaya konmuş ve kavramsal değişim süreçleri
irdelenmiştir.
Öğretmenlerin ön test ve son test verileri karşılaştırıldığında; son testte anahtar kavrama yönelik üretilen kelime
sayısı artış göstermiştir. Araştırmada öğretmenlerin anahtar kavram ile ilgili
kurdukları cümleler incelediğinde kavramsal değişim noktasında olumlu anlamda
değişim gösterdiği, son testte anahtar kavramla ilgili bilimsel bilgi içeren
cümlelerin sayısında artış olduğu, bilimsel olmayan ve yüzeysel bilgi içeren
cümlelerin sayısında da azalma olduğu görülmüştür. Kavram yanılgılarının sayısı da ön testten
son testte doğru da azalmaktadır. Araştırma sonucunda kavramsal yapıyı ortaya
koymada ve kavramsal değişimi belirlemede uygulanabilecek önemli bir yaklaşım
olarak kelime ilişkilendirme testlerinin kullanılabilirliğine ilişkin önerilere
yer verilmiştir.
bilişsel yapı tasarım odaklı düşünme kavramsal değişim kelime ilişkilendirme testi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |