Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Öğrenme Yönetim Sistemi Üzerinden Yürütülen Lisansüstü Derslerin Süreç Değerlendirmesi: AYDEP Örneği

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 620 - 639, 31.07.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.907624

Öz

Teknolojinin 21. yüzyılda hızlı bir şekilde gelişmesiyle birlikte ortaya çıkan sanal öğrenme ortamları uzaktan eğitim için önemli bir dönüm noktası olan Öğrenme Yönetim Sistemlerinin gelişmesine neden olmuştur. Bu sistemlerden bir tanesi de Ahi Yeterliğe Dayalı Eğitim Portalıdır (AYDEP). Bu çalışmada AYDEP Öğrenme Yönetimi Sisteminin değerlendirilmesi ve bu sistem üzerinden yürütülen lisansüstü ders etkinliklerinin Stufflebeam’in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün Değerlendirme Modeli olarak da bilinen CIPP Program değerlendirme modeline göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma (tarama) modeli kullanılmıştır. Çalışma evrenini Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde lisansüstü öğrenim görmekte olan öğrenciler ve derslere giren öğretim elemanları oluşturmaktadır. Çalışmaya 171 öğrenci ve 40 öğretim elemanı katılmıştır. Çalışmada veri toplamak için AYDEP Değerlendirme Anketi ve CIPP Modeli Süreç Değerlendirme Anketi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler uygun bir istatistik programına aktarılarak çalışma amaçları doğrultusunda yüzdelik oranları, frekans değerleri ve aritmetik ortalamaları tespit edilmiş ayrıca bağımsız gruplar t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların AYDEP Öğrenme Yönetim Sistemini faydalı buldukları ve CIPP Program Değerlendirme Modeli süreç boyutu ölçütlerine göre de lisansüstü ders etkinliklerinden memnun oldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Al, U. ve Madran, O. 2004. Web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri: Sahip olması gereken özellikler ve standartlar. Bilgi Dünyası, 5(2), 259-271.
  • Aldemir, Ö. (2017). Endüstri 4.0'ın teknoloji kabul modeli kapsamında değerlendirilmesine yönelik üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Soyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124
  • Büyüköztük Ş., Çakmak E., Akgün Ö., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cansu, T. (2010). Anadolu Üniversitesi ilköğretimde teknoloji uygulamaları e-sertifika programının öğrenen görüşüne göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. Çelik, K. (2018). Genişletilmiş teknoloji kabul modeli: Uzaktan eğitim öğrencileri üzerine bir araştırma. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Ankara.
  • Efiloğlu Kurt, Ö. (2015). Defining university students' perspectives on distance learning with integration of TAM and IS success model. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(3), 223-234.
  • Elitaş, T. (2019). Uzaktan eğitim lisans sürecinde yeni iletişim teknolojileri: Atatürk Üniversitesi uzaktan eğitim merkezi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Eren, A. ve Kaya, M.D. (2017). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim sistemine bakış açılarının teknoloji kabul modeli ile incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(35), 233-252.
  • Freeze, R.D., Alshare, K.A., Lane, P.L. and Wen, H.J. (2010). IS success model in e-learning context based on students' perceptions. Journal of Information Systems Education, 21(2), 173-184.
  • İsman, A. and Dabaj, F. (2005). Diffusion of distance education in North Cyprus. Turkish Online Journal of Distant Education, 6(4), 59-65.
  • İşbulan, O. (2012).Öğretmen adaylarının eğitim amaçlı Facebook kullanımlarının teknoloji kabul modeline göre incelenmesi ve geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Karaman, S., Özen, Ü., Yıldırım, S., ve Kaban, A. (2009, 11-13 Şubat). Açık kaynak kodlu öğretim yönetim sistemi üzerinden internet destekli (harmanlanmış) öğrenim deneyimi. XI. Akademik Bilişim Konferansı. Harran Üniversitesi, https://ab.org.tr/ab09/kitap/karaman_ozen_AB09.pdf adresinden 01.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karataş, H. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Modern Diller Bölümü İngilizce II dersi öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırık, A.M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi, 21, 73-94. https://doi.org/10.17829/midr.20142110299 Kudryavtseva, M.G. (2014). Possibilities of distance learning as a means of foreign language learning motivation among students of economics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 1214-1218. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.301
  • Lee, M.K., Cheung, C.M. and Chen, Z. (2005). Acceptance of internet-based learning medium: The role of extrinsic and intrinsic motivation. Information and Management, 42(8), 1095-1104. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.10.007
  • Lin, H.F. (2007). Measuring online learning systems success: Applying the updated DeLone and McLean model. Cyberpsychology and Behavior, 10(6), 817-820. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.9948
  • Moore, M.G. and Kearsley, G. (1995). Distance education: A system view. Belmont: Wadsworth.
  • Ornstein, A.C. and Hunkins, F.P. (2004). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Boston, Mass: Allyn and Bacon. Orhan, A. (2016). Uzaktan eğitimle yürütülen yabancı dil dersi öğretim programının bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Özbay, Ö. (2015). Öğretim yönetim sistemi üzerinde üniversite (lisans) düzeyindeki öğrenci hareketliliğinin veri madenciliği yöntemleriyle analizi. Yüksek Lisans Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Özer, B. (2011). Uzaktan eğitim programlarının öğrenci ve öğretim üyesi görüşleri açısından değerlendirilmesi (Sakarya Üniversitesi örneği). Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Paulsen, M.F. (2002). Online education systems: Discussion and definition of terms. NKI Distance Education, 202.
  • Ramayah, T., Ahmad, N.H. and Lo, M.C. (2010). The role of quality factors in intention to continue using an E-learning system in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5422–5426. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.885
  • Rovai, A.P. and Barnum, K. (2003). On-line course effectiveness: An analysis of student interactions and perceptions of learning. Journal Of Distance Education, 18(1), 57-73.
  • Sezer, C. (2019). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde öğrenme yönetim sistemi kullanımının öğrenci akademik başarı, tutum ve motivasyonuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Solak, M. (2012). Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına karşı tutumlarının teknoloji kabul modeline göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Stufflebeam, D.L. (2003). The CIPP model for evaluation. Annual conference of the Oregon program evaluators network (OPEN). Portland: Oregon.
  • Şimşek, H., İslim, Ö. Ve Öztürk, N . (2019). Yükseköğretimde kalite arayışında bir gösterge olarak öğrenci memnuniyeti: Bir ölçek geliştirme çalışması. Trakya Eğitim Dergisi,9(3), 380-395.
  • Tokmak, H.C., Baturay, H.M. and Fadde, P. (2013). Applying the context, input, process and product evaluation model for evaluation, research and redesign of an online master’s program. The International Review Research in Open and Distance Learning, 14(3), 273-293.
  • Tunç, F. (2010). Evaluation of an English language teaching program at a public university using CIPP model. Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ünal, M. (2011). Avrupa Birliği Erasmus öğrenci öğrenim hareketliliği programının CIPP (bağlam, girdi, süreç, ürün) modeline göre değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yarmohammadian, M.H., Ahmadi, A., Sadrian, M. and Fooladvand, M. (2011). Evaluation of distance education programs based on the NADE-TDCE 2009-2010. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28(1), 117-119.
  • Yıldırır, S.C. ve Burçin, K. (2019). Mobil uygulama kullanımının benimsenmesi: Teknoloji kabul modeli ile bir çalışma. Kafkas Üniversitesi İdari ve İktisadi Bilimler Fak. Dergisi, 10(19), 22-51.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Menderes Ünal 0000-0001-9439-3308

Murat Çokyaman 0000-0002-9682-5036

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünal, M., & Çokyaman, M. (2021). Bir Öğrenme Yönetim Sistemi Üzerinden Yürütülen Lisansüstü Derslerin Süreç Değerlendirmesi: AYDEP Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 620-639. https://doi.org/10.31592/aeusbed.907624