Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Metaforik Algıları “Kırıkkale Üniversitesi Örneği”
Yıl 2022,
Cilt: 8 Sayı: 1, 219 - 238, 29.03.2022
Metin Elkatmış
,
Mutluhan Tanık
Öz
Eğitimin tarihi insanlığın tarihi kadar eskiye dayansa da uzaktan eğitim olgusu oldukça yeni bir uygulamadır. Yaşanılan pandemi süreciyle birlikte kitlesel olarak uygulama imkânı doğmuştur. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için çalışma nitel veri toplama teknikleri içerisinde yer alan, olgu bilim tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, 2019-2020 öğretim yılında Kırıkkale Üniversitesinde öğrenim gören lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma verileri “uzaktan eğitim” kavramına yönelik algıları ortaya çıkarmak için boşluk doldurmayı gerektiren ve tek sorudan oluşan bir formla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılarak elde edilen veriler yüzde ve frekans değerleri alınarak tablolar halinde verilmiştir. Buna göre araştırmada,180 öğrenci uzaktan eğitim kavramına ilişkin 147 geçerli metafor üretmiştir. Üretilen metaforların %70 gibi büyük bir çoğunluğunun olumsuz ifadeler olduğu saptanmıştır. Geliştirilen metaforların 8 kategoriye dağıldığı bu kategorilerden en fazla metaforu kapsayanın “Gereklilik Olan Uzaktan Eğitim”, en az metafor çeşidine sahip olanın ise “Verimsiz Olan Uzaktan Eğitim” kategorisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Akgül, G. ve Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
- Altıntaş Yüksel, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin Covid-19 salgını sürecinde çevrim içi ders-uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ulakbilge, 57, 291–303. doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-11.
- Amerikaninsesi.com, (2020). Türkiye İnternet Hızında 175 Ülke Arasında 101’inci Sırada. https://www.amerikaninsesi.com/a/turkiye-internet-hizinda-175-ulke-arasinda-101-inci-sirada/5628354.html adresinden 21.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Anılan, B. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(2), 7-27.
- Arıcı, A. F. (2008). Üniversite öğrencilerinin yazılı anlatım hataları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 209-220.
- Asandaş, N. ve Hacıcaferoğlu, S. (2021). Koronavirüs (Covıd-19) döneminde uzaktan eğitim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 213-223.
- Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
- Atik, A. D. (2020). Fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3(2), 148-170.
- Avcı, F. ve Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) salgını ve uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan sorunlar konusunda öğretmenlerin değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi (USBED), 3(4), 117-154.
- Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
- Bokayev, B. , Torebekova, Z. , Davletbayeva, Z. ve Zhakypova, F. (2021). Distance learning in Kazakhstan: Estimating parents’ satisfaction of educational quality during the Covid-19 pandemic. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 25-37.
- Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, AUAD, 3(2), 85-124.
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, AUAD, 6(3), 112-142.
- Buheji, M. ve Ahmed, D. (2020). Foresight of Coronavirus ( COVID-19 ) opportunitiesfor a better world. https://doi.org/10.5923/j.economics.20201002.05 adresinden 21.03.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Burke, J. ve Dempsey, M. (2020). COVID-19 Practice in primary schools in Ireland report. National University of Ireland Maynooth, Ireland. https://www.into.ie/app/uploads/2020/04/COVID-19-Practice-in-Primary-Schools-Report1.pdf.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, AUAD, 6(2), 11-53.
- Cantürk, G. ve Cantürk, A. (2021). İngilizce öğretmenlerinin Covid-19 küresel salgını sürecinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim deneyimleriyle ilgili görüşlerinin metaforlar yoluyla belirlenmesi. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi (CALESS), 3(1), 1-38.
- Clark, J. T. (2020). Distance education. Clinical Engineering Handbook içinde (ss. 410-415). Editör: Ernesto Iadanza. Floransa-İtalya: Academic Press.
- Çilek, A., Uçan, A. ve Ermiş, M. (2021). Pandemi sürecinde sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turan: Stratejik Araştırmalar Merkezi. 13(49), 308-323. DOI:10.15189/1308-8041.
- Çivril, H., Aruğaslan, E. ve Özaydın Özkara, B. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algıları: Bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
- Daniel, S. J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 1-6. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3.
- Dayı, E., Açıkgöz, G. ve Elçi, A. N. (2020). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının özel gereksinimli öğrencilere yönelik metaforik algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1), 95-122.
- Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39, 203-212.
- Demirbilek, N., Demirtaş, H., Han, F. ve Atila, F. (2021). Distance education concept from school admin is trator and teachers' perspective, InonuUniversityJournal of the Faculty of Education, 22(1), 446-470. DOI: 10.17679/inuefd.827706.
- Dinçer, S. (9-11 Şubat 2006). Bilgisayar Destekli Eğitim ve Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. Akademik Bilgi ve iletişim Konferansı, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Doğan, S. ve Tatık, R. Ş. (2015). Marmara Üniversitesi uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci görüşleriyle değerlendirilmesi. Route Educational and Social Science Journal, 2(1), 247-261.
- Döş, İ. (2010). Aday öğretmenlerin müfettişlik kavramına ilişkin metafor algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607-629.
- Draaisma, D. (2007). Bellek metaforları: Zihinle ilgili fikirlerin tarihi [Metaphors of memory: A history of ideas about the mind] (3. baskı). (G. Koca, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
- Durak, G., Çankaya, S. ve İzmirli, S. (2020). COVID-19 pandemi döneminde Türkiye’deki üniversitelerin uzaktan eğitim sistemlerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 14(1), 787-809.
- Düzakın, E. ve Yalçınkaya, S. (2008). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemi ve çukurova üniversitesi öğretim elemanlarının yatkınlıkları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 225-244.
- Eğitimsen (2021). Araştırmamızın ilk sonuçları: Eğitim Sen uzaktan eğitime yakından bakıyor! https://egitimsen.org.tr/arastirmamizin-ilk-sonuclari-egitim-sen-uzaktan-egitime-yakindan-bakiyor/ adresinden 09.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Elcil, Ş. ve Şahiner, D. (2014). Uzaktan eğitimde iletişimsel engeller. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6(1), 21-33.
- Erfidan, A. (2019). Derslerin uzaktan eğitim yoluyla verilmesiyle ilgili öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri: Balıkesir Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Erkoca, M.C. (2021) Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi-bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAD), 7(1), 148-163.
- Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, 32, 127-146.
- Gürer, M., Tekinarsan, E. ve Yavuzalp, N. (2016). Çevrimiçi ders veren öğretim elemanlarının uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 47-78. DOI: 10.17569/tojqi.74876.
- Huber, S. G. ve Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explorekey issues for policy, practice and research with the school barometer https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y adresinden 18.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
- İmamoğlu, H. V. ve İmamoğlu, F. S. (2020). Coronavirüs salgını ve uzaktan eğitim süreci hakkında öğretmen görüşleri: Şehit Bülent Yalçın Spor Lisesi ve Şehit Ertan Yılmaz Güzel Sanatlar Lisesi (Sinop) örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(4), 742-761.
- Şahin İzmirli, Ö. Ş. ve Mısırlı, Z. A. (2018). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin metaforik algıları. Uluslararası Necetibey Eğitim ve Sosyal Araştırmaları Kongresi (26-28 Ekim). Balıkesir. 471-479.
- İzmirli, S. ve Kırmacı, Ö. (2017). Developing online teaching competencies of educators in Turkey. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11(22), 38-52.
- Kabapınar, Y., Kanyılmaz, B. M., Koçhan, N. Ö. ve Atik, U. (2021). Öğretmen ve velilerin gözünden öğrencilerin uzaktan eğitime katılımlarının öyküleri: “Uzaktan eğitim mi, uzakta kalan eğitim mi?”. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 79-98. DOI: 10.29228/mutead.6.
- Kaleli Yılmaz, G. ve Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6(2), 299-322.
- Kalir, J.,Cantrill, C., Dean, J. ve Dillon, J. (2020). Iterating them arginalsyllabus: Social reading and annotation while social distancing. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 463-471. https://eric.ed.gov/?id=EJ1257180.
- Karaağaçlı, M. (2008). İnternet teknolojileri destekli uzaktan eğitimde sosyal kazanımlar gereksinimi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 63-73.
- Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip korona virüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192. doi:10.2399/yod.20.730688.
- Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö. Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241. DOI: 10.29000/rumelide.752297.
- Karal, H., Çebi, A. ve Turgut, Y. E. (2011). Perceptions of students who take synchronous courses through video conferencing about distance education. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(4), 276-293.
- Karataş, S. (2008). Temel kavramlar ve kuramsal temeller. H.İ. Yalın (Ed.). İnternet temelli eğitim içinde (ss. 1-22). Ankara: Nobel Yayınları.
- Kesik, C. ve Baş, Ö. (2021). Sınıf öğretmenlerinin perspektifinden EBA ve eğitim portalları ile ilk okuma ve yazma öğretimi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 93-115.
- Koç, E. S. (2021). İlkokul öğretim programlarının COVID-19 sonrası yaygınlaşan uzaktan eğitime uygunluğunun incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal, 7(81), 24-36.
- Kurt, K., Kandemir, M. A. ve Çelik, Y. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 88-103.
- Levine, P. M. (2005). Metaphors and Images of Classrooms, Kappa delta Pi Record, 41, 4, 172-175.
- Miks, J. ve McIlwaine, J. (2020). Keeping the world’s children learning through COVID-19. Research report, UNICEF. https://www.un_cef.org/coronav_rus/keep_ng-worlds-ch_ldrenlearn_ng-through-cov_d-19 adresinden 09.06.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Özgöl, M., Sarikaya, İ. ve Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
- Öztürk, L. (2005). Türkiye’de dijital eşitsizlik: Tübitak-bilten anketleri üzerine bir değerlendirme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24, 111-131.
- Saavedra, J. (2020). Educational challenges and opportunities of the Coronavirus (COVID-19) pandemic. https://blogs.worldbank.org/education/educational-challenges-and-opportunitiescovid-19-pandemic adresinden 21.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Saran, S. (2020). Technology: digital epiphany? Covıd-19 and our tech futures. ın ınsight report challenges and opportunities in the post-Covıd-19 world (pp. 24–27). Geneva: World. www.weforum.org adresinden 11.04.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
- Sezer, E. (2003). Dilde ve edebiyatta yol metaforu. Kitaplık Dergisi, 65, 88-92.
- Sirem, Ö., Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Turkish Studies, 15(4), 993-1009. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43346.
- Taş, O. (2017). İletişim, medya ve kültür: Anahtar kavramlar. Ankara: Ütopya.
- TEDMEM. (2020). COVİD-19 salgınında öğrenmenin sürdürülmesi. https://tedmem.org/covid19/covid-19-salgininda-ogrenmenin-surdurulmesi adresinden 03.04.2021 tarihinde erişilmiştir
- Trikoilis, D. ve Papanastasiou, E. C. (2020). The potential of research for professional development in isolated setting sduring the Covid-19 crisis and beyond. Journal of Technology and Teacher Education, 28(2), 295-300. https://eric.ed.gov/?id=EJ1257131.
- Türk Dil Kurumu (TDK). (2020). Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/, Erişim tarihi: 01.05. 2021.
- Umurhan, H. (2014). Öğretim elemanlarını uzaktan eğitime teşvik eden unsurlar: Gazi Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Bilişim Enstitüsü, Ankara.
- UNESCO (2020a). UNESCO’ssupport: Educationalresponseto COVID-19. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences adresinden 07.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
- UNESCO. (2020b). COVID-19: 10 Recommendationsto plan distance learning solutions. https://en.unesco.org/news/covid-19-10-recommendations-plan-distance-learning solutions adresinden 05.01.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Valentine, D. (2002, October 9). Distancelearning: Promises, problems, andpossibilities. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(3). https://www.westga.edu/~distance/ojdla/fall53/valentine53.html.
- WHO. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019 adresinden 06.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yıldırım, K. (2020). İstisnai bir uzaktan eğitim-öğretim deneyiminin öğrettikleri. Alanyazın, 1(1). 7-15.
- Yılmaz, G. K. ve Güven B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Turkish Journal of Computerand Mathematics Education, 6(2), 299-322.