Bu
çalışma, Türkiye’deki devlet yönetimi ve siyasete ilişkin temel kabul edilebilecek
dört sorun alanını kısaca ortaya koyduktan sonra, siyasal inovasyon (siyasal yenilikçilik)
kavramının ne olduğuna ilişkin kavramsal çerçeveyi açıklayacaktır. Çalışmada, Türkiye’nin 16 Nisan 2017
Referandumu ile gerçekleşen Anayasa değişikliğini takip eden süreçte öngörülen düzenlemelerin
ne ölçüde ve hangi şartlar altında siyasal yenilikçilik sayılıp sayılamayacağı,
ilişkilendirilecek olan sorun alanları çerçevesinde sorgulanacaktır. Siyasal
yenilikçilik kavramı, literatürde üç ana başlık altında incelenmektedir ki
bunlar sırası ile siyasal süreçlerde yenileşme, politika yapma biçiminin
yenileşmesi ve politikaların yenileşmesidir. Her yeniliğin siyasal inovasyon
sayılamayacağından hareketle, teorik olarak Anayasal değişiklik ile ortaya
konan cumhurbaşkanlığı sisteminin, 24
Haziran 2018 seçimleri ile pratiğe dönüştürülme sürecinde ortaya çıkmaya
başlayan olumlu ve olumsuz yönler, makale sınırlarının elverdiği ölçüde
incelenecektir. Bunu yaparken, liberal ve konsolide
olmuş bir demokrasi için yetersiz sayılabilecek olsa dahi, çoğunluğun temsiline
imkân sağlayan demokratik bir yapının ihdas edilmesi, kurumsal sadeleşme, meşru
olmayan statüko gruplarının bertarafı ve doğrudan yetkilendirme eksenindeki
gelişmeler olumlu değerlendirilmektedir. Öte yandan, hukukun bağımsızlığının
tesis edilmesine, kamuda liyakat esasına ilişkin görevlendirmelerin hayata
geçirilmesine ve kırılgan grupların temsilini kolaylaştıracak mekanizmaların
oluşturulmasına yönelik birtakım geliştirici önlemlerin alınması, cumhurbaşkanlığı
sisteminin siyasal yenilikçilik açısından daha fazla değişkene cevap
verebilmesi için elzem görülmektedir.
Siyasal inovasyon cumhurbaşkanlığı sistemi kurumsallaşma meritokrasi siyasi kültür.
This study, after a brief
review of four issue areas that can be considered the basis for state
administration and politics in Turkey, will explain the conceptual framework
regarding the notion of “political innovation”. In this study, the discussion
will focus on the amendments to the Turkish Republic Constitution implemented
as the result of referendum held in Turkey on April 16, 2017, examining the
extent of the regulations stipulated in the following process and whether the
regulations can be considered political innovations, questioning it in the
framework of related issue areas. In the research literature, the notion of
political innovation is examined under three main subjects, which are the
innovation in the political processes, the innovation in process of
policymaking and the innovation of the policies. Not every novelty can be
considered a political innovation. The presidential system set forth by the
constitutional amendment, has its positive and negative aspects emerging as the
system’s implementation goes forth since the elections of June 24, 2018. These
aspects will be examined to the extent permitted by this article’s boundaries.
While evaluating these aspects, even though it may be considered inadequate for
a liberal and consolidated democracy, the establishment of a democratic
structure that allows for the representation of the majority, the developments
in institutional simplification, elimination of unregulated status quo groups
and direct authorizations are favorable developments. On the other hand, it is
crucial that certain constructive measures towards establishment of the
independence of law, the implementation of employment in the public sector
based on competence, and the establishment of mechanisms to facilitate the
representation of fragile groups are taken in order to enable the presidential
system to respond to more variables with regard to political innovation.
political innovation presidential system institutionalization meritocracy political culture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Ana Bölüm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3 |