Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Resmi Burslu Statüde Yurt Dışına Lisansüstü Eğitime Gönderilen Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 487 - 510, 16.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı; 1416 sayılı Kanun kapsamında
Millî Eğitim Bakanlığı yurt dışı burs programı ile yurt dışına gönderilen
bursiyerlerin karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bu sorunlara yönelik
çözüm önerileri getirmektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı
araştırmada durum çalışması deseni kullanılmış ve bursiyerlerin ülke, öğrenim
seviyesi, medeni durum gibi farklı durumları dikkate alınarak çalışma grubu
oluşturulmuştur. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örneklemesine göre Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere’de
öğrenim gören 20 bursiyerden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nitel araştırma
yöntemlerinden görüşme tekniği esas alınarak yurt dışında bulunan bursiyerler
ile telefon üzerinden, yurt içinde bulunan bursiyerler ile de yüz yüze görüşme
yapılmıştır. Yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilen veriler ses kayıt
cihazı ile kayıt altına alınmış ve sonrasında bilgisayar ortamında yazılı hale getirilmiştir.
Yazılı hale getirilen verilerin içerik analizi ise Nvivo programı yardımıyla
yapılmıştır. Yapılandırılmış görüşme formuna göre bursiyerlerin karşılaştıkları
sorunlar kişisel/ailevi, akademik, dil kaynaklı, kültürel ve kurumsal sorunlar
olmak üzere beş farklı tema altında analiz edilmiş ve her bir tema altında
bursiyerlerin yaşadıkları sorunlar detaylandırılmıştır. Araştırma sonucunda
elde edilen verilere göre bursiyerlerin en çok ekonomik konularda, eğitim
sisteminin farklılığı, yurt içi dil eğitimi, yemek ve iletişim konularında
sorun yaşadığı görülmüştür. Çalışmada bursiyerlerin yaşadıkları sorunlara
yönelik önerileri analiz edilerek çalışma sonucunda çözüm önerileri
sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ağbuğa, B. (2009). Problems of confronting college Turkish students in an American university. Qualitative Studies, 4(4), 34-50.
  • Akçapar, Ş. K. (2009). Turkish highly skilled migration to the United States: New findings and policy recommendations. Retrieved from Koç University’s Migration Research Program (Mirekoç)Website: http://portal.ku.edu.tr/~mirekoc/reports/2005_2006_sebnem_koser_akcapar.pdfAlghamdi,
  • H. & Otte S. (2016). The challenges and benefits of study abroad. International Journal of Humanities and Social Science, 5, 16-22.
  • Creswell J. W. (2014). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çavusoglu, M., White, W., James, W. B., & Cobanoglu, C. (2016). Factors associated with international graduate students' academic performance: A comparative analysis between the first semester and the subsequent semester in the US. Commission for International Adult Education. Retrieved from ERIC database. (ED581859).
  • Duru, E. ve Poyrazli, S. (2007). Personality dimensions, psychosocial-democraphic variables, and English language competency in predicting level of acculturative stress among Turkish international students. International Journal of Stress Ma-nagement, 14(1), 99-110.
  • Duru, E., & Poyrazli, S. (2011). Perceived discrimination, social connectedness, and other predictors of adjustment difficulties among Turkish international students. International Journal of Psychology, 46(6), 446-454.
  • Erden, Ö. (2013). An assessment of MoNE-YLSY scholarship program from the perspectives of scholars’: Changes in cultural, political, economic and educational perceptions (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanından erişilebilir. (Tez No. 345162)Gertzog,
  • R. (2011). Non-Linguistic Challenges for Turkish Students in American Higher Education. (Master’s thesis). Retrieved from ERIC database. (ED525728).Gümüş, S., & Gökbel, V. (2012). 2023 için akademisyen yetiştirme çabaları: MEB ve YÖK yurtdışı lisansüstü bursları. Seta Analiz, Sayı 56. http://file.setav.org/Files/Pdf/20121211114222_meb-ve-YÖK-yurtdisilisansustu-burslari.pdfKarakaş,
  • A. (2013). Intercultural attitudes of Turkish students studying in a UK university. Journal of Intercultural Communication, (31).
  • Kılınç, A., & Granello, P. F. (2003). Overall life satisfaction and help-seeking attitudes of Turkish college students in the United States: Implications for college counselors. Journal of College Counseling, 6(1), 56-68.
  • Khosrojerdi, F. (2015). Muslim female students and their experiences of higher education in Canada.(Doctoral thesis). Available from Electronic Thesis and Dissertation Repository. 2896. https://ir.lib.uwo.ca/etd/2896
  • Millî Eğitim Bakanlığı (1929). Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanun. (1929, 16 Nisan). Resmi Gazete, (Sayı: 1169). Erişim Adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/1169.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016). Millî Eğitim Bakanlığı yurt dışı lisansüstü öğrenim bursu programı. Erişim adresi:http://yyegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/21031209_ylsy_tanitim_kitapcigi.pdf Erişim Tarihi: 20.06.2017
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Yurt içi akademik danışmanlar toplantısı. Erişim Adresi: https://yyegm.meb.gov.tr/www/yurt-ici-akademik-danismanlar-toplantisi/icerik/240
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018a). Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü Verileri
  • Novinger, T. (2001). Intercultural communication: A practical guide. University of Texas Press.
  • Patton, Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Öçal Ş. (2012). Yurt dışı eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 23, 36-41
  • Öztürk, M. A. (2001). So far from home: Turkish student motivation and access to overseas higher education in the united states (Doctoral thesis). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3065830).
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü öğretim için yurtdışına öğrenci göndermenin planlanması. Millî Eğitim Dergisi, 160, Autumn. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/160/tuzcu.htm.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (2013). Lisans ve lisansüstü burs ve destek programları. Erişim Adresi: https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/bideb_referans_lisans_lisansustu.pdf
  • Üstün, A. (2015). Türk bursiyerlerin yurt dışı deneyimleri ve karşılaştıkları güçlükler. Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 34, 69-73
  • Wenhua H. & Zhe Z. (2013). International students adjustment problems at university: A critical literature review. Akademic Research International, 4, 400-406.
  • Yeh, C. J. ve Inose, M. (2003). International students’ reported English fluency, social support satisfaction, and social connectedness as predictors of acculturative stress. Counselling Psychology Querterly, 16(1), 15-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ö. (2015). English related difficulties experienced by Turkish students studying in a dual diploma ELT program in the USA. Journal of International Education Research, 11(2), 107-118.
Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 487 - 510, 16.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Ağbuğa, B. (2009). Problems of confronting college Turkish students in an American university. Qualitative Studies, 4(4), 34-50.
  • Akçapar, Ş. K. (2009). Turkish highly skilled migration to the United States: New findings and policy recommendations. Retrieved from Koç University’s Migration Research Program (Mirekoç)Website: http://portal.ku.edu.tr/~mirekoc/reports/2005_2006_sebnem_koser_akcapar.pdfAlghamdi,
  • H. & Otte S. (2016). The challenges and benefits of study abroad. International Journal of Humanities and Social Science, 5, 16-22.
  • Creswell J. W. (2014). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çavusoglu, M., White, W., James, W. B., & Cobanoglu, C. (2016). Factors associated with international graduate students' academic performance: A comparative analysis between the first semester and the subsequent semester in the US. Commission for International Adult Education. Retrieved from ERIC database. (ED581859).
  • Duru, E. ve Poyrazli, S. (2007). Personality dimensions, psychosocial-democraphic variables, and English language competency in predicting level of acculturative stress among Turkish international students. International Journal of Stress Ma-nagement, 14(1), 99-110.
  • Duru, E., & Poyrazli, S. (2011). Perceived discrimination, social connectedness, and other predictors of adjustment difficulties among Turkish international students. International Journal of Psychology, 46(6), 446-454.
  • Erden, Ö. (2013). An assessment of MoNE-YLSY scholarship program from the perspectives of scholars’: Changes in cultural, political, economic and educational perceptions (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi Veri Tabanından erişilebilir. (Tez No. 345162)Gertzog,
  • R. (2011). Non-Linguistic Challenges for Turkish Students in American Higher Education. (Master’s thesis). Retrieved from ERIC database. (ED525728).Gümüş, S., & Gökbel, V. (2012). 2023 için akademisyen yetiştirme çabaları: MEB ve YÖK yurtdışı lisansüstü bursları. Seta Analiz, Sayı 56. http://file.setav.org/Files/Pdf/20121211114222_meb-ve-YÖK-yurtdisilisansustu-burslari.pdfKarakaş,
  • A. (2013). Intercultural attitudes of Turkish students studying in a UK university. Journal of Intercultural Communication, (31).
  • Kılınç, A., & Granello, P. F. (2003). Overall life satisfaction and help-seeking attitudes of Turkish college students in the United States: Implications for college counselors. Journal of College Counseling, 6(1), 56-68.
  • Khosrojerdi, F. (2015). Muslim female students and their experiences of higher education in Canada.(Doctoral thesis). Available from Electronic Thesis and Dissertation Repository. 2896. https://ir.lib.uwo.ca/etd/2896
  • Millî Eğitim Bakanlığı (1929). Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkında Kanun. (1929, 16 Nisan). Resmi Gazete, (Sayı: 1169). Erişim Adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/1169.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2016). Millî Eğitim Bakanlığı yurt dışı lisansüstü öğrenim bursu programı. Erişim adresi:http://yyegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/21031209_ylsy_tanitim_kitapcigi.pdf Erişim Tarihi: 20.06.2017
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Yurt içi akademik danışmanlar toplantısı. Erişim Adresi: https://yyegm.meb.gov.tr/www/yurt-ici-akademik-danismanlar-toplantisi/icerik/240
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018a). Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğü Verileri
  • Novinger, T. (2001). Intercultural communication: A practical guide. University of Texas Press.
  • Patton, Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Öçal Ş. (2012). Yurt dışı eğitimi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 23, 36-41
  • Öztürk, M. A. (2001). So far from home: Turkish student motivation and access to overseas higher education in the united states (Doctoral thesis). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3065830).
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü öğretim için yurtdışına öğrenci göndermenin planlanması. Millî Eğitim Dergisi, 160, Autumn. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/160/tuzcu.htm.
  • Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (2013). Lisans ve lisansüstü burs ve destek programları. Erişim Adresi: https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/bideb_referans_lisans_lisansustu.pdf
  • Üstün, A. (2015). Türk bursiyerlerin yurt dışı deneyimleri ve karşılaştıkları güçlükler. Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 34, 69-73
  • Wenhua H. & Zhe Z. (2013). International students adjustment problems at university: A critical literature review. Akademic Research International, 4, 400-406.
  • Yeh, C. J. ve Inose, M. (2003). International students’ reported English fluency, social support satisfaction, and social connectedness as predictors of acculturative stress. Counselling Psychology Querterly, 16(1), 15-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ö. (2015). English related difficulties experienced by Turkish students studying in a dual diploma ELT program in the USA. Journal of International Education Research, 11(2), 107-118.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Ana Bölüm
Yazarlar

Semih Aktekin 0000-0001-7011-989X

Ferhat Karataş Bu kişi benim 0000-0002-2527-6041

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aktekin, S., & Karataş, F. (2019). Resmi Burslu Statüde Yurt Dışına Lisansüstü Eğitime Gönderilen Öğrencilerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 487-510.