Bu araştırmanın amacı; 1416 sayılı Kanun kapsamında
Millî Eğitim Bakanlığı yurt dışı burs programı ile yurt dışına gönderilen
bursiyerlerin karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bu sorunlara yönelik
çözüm önerileri getirmektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı
araştırmada durum çalışması deseni kullanılmış ve bursiyerlerin ülke, öğrenim
seviyesi, medeni durum gibi farklı durumları dikkate alınarak çalışma grubu
oluşturulmuştur. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örneklemesine göre Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere’de
öğrenim gören 20 bursiyerden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nitel araştırma
yöntemlerinden görüşme tekniği esas alınarak yurt dışında bulunan bursiyerler
ile telefon üzerinden, yurt içinde bulunan bursiyerler ile de yüz yüze görüşme
yapılmıştır. Yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilen veriler ses kayıt
cihazı ile kayıt altına alınmış ve sonrasında bilgisayar ortamında yazılı hale getirilmiştir.
Yazılı hale getirilen verilerin içerik analizi ise Nvivo programı yardımıyla
yapılmıştır. Yapılandırılmış görüşme formuna göre bursiyerlerin karşılaştıkları
sorunlar kişisel/ailevi, akademik, dil kaynaklı, kültürel ve kurumsal sorunlar
olmak üzere beş farklı tema altında analiz edilmiş ve her bir tema altında
bursiyerlerin yaşadıkları sorunlar detaylandırılmıştır. Araştırma sonucunda
elde edilen verilere göre bursiyerlerin en çok ekonomik konularda, eğitim
sisteminin farklılığı, yurt içi dil eğitimi, yemek ve iletişim konularında
sorun yaşadığı görülmüştür. Çalışmada bursiyerlerin yaşadıkları sorunlara
yönelik önerileri analiz edilerek çalışma sonucunda çözüm önerileri
sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Ana Bölüm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3 |