Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Temel Bir Beceri Olarak Finansal Okuryazarlığın Sosyal Bilgiler Dersine Yansıması

Yıl 2023, , 449 - 470, 25.03.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1166093

Öz

Bu araştırmada etkin vatandaşlık gereği ülke ekonomisine katkı sunulmasında katalizör görevi gören Sosyal Bilgiler dersinin bireylere finansal okuryazarlık becerisini kazandırma amacıyla finansal konulara ne derece yer verdiği incelenecektir. Bu amaçla bu çalışmanın konusu “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Finansal Okuryazarlık Becerisi” olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada ortaokul Sosyal Bilgiler dersinin öğretim aracı olan ders kitabında yer alan konular, kazanımlar ve görseller finansal okuryazarlık açısından ele alınmıştır. Nitel araştırma deseninde tasarlanan çalışmada veri toplama aracı olarak doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular içerik analizine tabi tutularak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler kitaplarının genel olarak kazanım, görsel ve içerik açısından finansal okuryazarlık becerisini kazandırma konusunda gelişime açık olduğu anlaşılmıştır. Sanal alışveriş ve finans okuryazarlık becerisi ile ilgili konulara 5. ve 6. sınıfta daha çok yer verildiği fakat 7. sınıf ders kitabında konunun ihmal edildiği görülmektedir. Finansal okuryazarlık becerisi ile ilgili görsel, kazanım ve içeriğe en fazla “Üretim, Dağıtım ve Tüketim” öğrenme alanında yer verildiği tespit edilmiştir. Beceri eğitimi temelli Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilere finansal okuryazarlık becerisinin kazandırılması için ders kitaplarının bütünleşik bir yapıda hazırlanması ve konu ile ilgili içeriğin zenginleştirilmesi önem arz etmektedir. Ders kitaplarının günümüz ihtiyaçları dikkate alınarak finans ve ekonomiyle ilişkili görsellere ve etkinlik uygulamalarına daha çok yer verecek şekilde tasarlanmasının faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Abad-Segura, E. ve González-Zamar, MD (2019). Finansal eğitim ve finansal okuryazarlığın yaratıcı girişimcilik üzerindeki etkileri: Dünya çapında bir araştırma. Eğitim Bilimleri , 9 (3), 238. https://www.mdpi.com/2227-7102/9/3/238 adresinden 10.03.2022 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Adalar, H. (2019). Sosyal Bilgiler öğretmen eğitiminde finansal okuryazarlık ve öğretimi: Bir Model Önerisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akhan N. E. & Kılıçoğlu G. (2014). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının ekonomi kavramlarını anlama düzeyleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(51), 209-225. https://doi.org/10.17755/esosder.43846
  • Akhan, N. E. & Hayta, N. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler derslerinde ekonomi okuryazarlığının geliştirilmesi? Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 205-230.
  • Aslan, E. (2016). Geçmişten Günümüze Sosyal Bilgiler. Dilek, D. (Ed), Sosyal Bilgiler Eğitimi. Ankara, Pegem Akademi Yayınları.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysi Aktaş 0000-0002-5174-7505

Ahmet Tokmak 0000-0002-3902-5825

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Aktaş, V., & Tokmak, A. (2023). Temel Bir Beceri Olarak Finansal Okuryazarlığın Sosyal Bilgiler Dersine Yansıması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 449-470. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1166093